Ταξινομήσεις Σεπτεμβρίου: Το segment που κυριαρχεί και η «αντιφατική» πορεία των SUV


Δείτε τις κατηγορίες οχημάτων που επιλέγουν οι αγοραστές στη χώρα μας, μέσα από τα στοιχεία που δημοσίευσε ο ΣΕΑΑ για τις ταξινομήσεις του Σεπτεμβρίου 2023.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 12/10/2023

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου συνέχισε την ανοδική της πορεία και τον Σεπτέμβριο του 2023, σύμφωνα με τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).

Οι ταξινομήσεις καινούριων οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες αυξήθηκαν τόσο σε απόλυτους αριθμούς σχέση με τον προηγούμενο μήνα, όσο και ποσοστιαία συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2022, όπως μπορείτε να δείτε στον πίνακα που ακολουθεί.

 Σεπτέμβριος 2023Σεπτέμβριος 2022Μεταβολή 2023/2022
Καινούργια επιβατικά11.4068.60632,5%

Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα)

95177223,2%
Καινούργια λεωφορεία3112158,3%

Μάλιστα και η ίδια η ΕΛΣΤΑΤ με επίσημη ανακοίνωσή της κατέγραψε πλήρως τη σχετική τάση, κάνοντας γνωστό ότι κατά το μήνα Σεπτέμβριο του 2023 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 19.008 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 15.629 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2022, αλλά και δημοσιοποίησε τα ονόματα των εταιρειών που διέθεσαν τα περισσότερα καινούρια, αλλά και μεταχειρισμένα επιβατικά.

Επιπλέον, το θετικό πρόσημο διατηρήθηκε και στην περίπτωση των ταξινομήσεων από την αρχή του 2023 έως και τον περασμένο Σεπτέμβριο σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η αύξηση, μάλιστα, παρατηρείται τόσο στα νέα επιβατικά, όσο και στα καινούρια φορτηγά και λεωφορεία.

 Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2023Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022

Μεταβολή 2023/2022

Καινούργια επιβατικά104.51682.93626,0%
Καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα)8.4767.7349,6%
Καινούργια λεωφορεία21816333,7%

Η κυριαρχία του B-segment

Ωστόσο σε αυτό το θετικό κλίμα, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι επιλογές του αγοραστικού κοινού και τα segments των επιβατικών που κερδίζουν την εμπιστοσύνη του. Έτσι, βλέπουμε ότι τα supermini και τα αντίστοιχα B-SUV κυριαρχούν, συγκεντρώνοντας μαζί τον Σεπτέμβριο του 2023 το 50,2% του συνόλου των ταξινομήσεων! Με άλλα λόγια, ένας στους δύο επιλέγει τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων, που εμφανίζει άνοδο 4,7% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022.

Αλλά και στο πρώτο 9μηνο του 2023, το πρόσημο είναι θετικό σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα για τα supermini (2,2%) και τα subcompact SUV (0,6%), που οδηγεί στην αύξηση κατά 2,8% σε σχέση με πέρυσι, ενώ το μερίδιο στη συνολική αγορά ανεβαίνει στο 52,7%.

Αντίθετα, η compact κατηγορία βρίσκεται σε πτώση. Είτε μιλάμε για τον Σεπτέμβριο του 2023 είτε για το φετινό πρώτο 9μηνο σε σχέση με το διάστημα Ιανουάριος - Σεπτέμβριος του 2022, οι ταξινομήσεις είναι πεσμένες. Τα compact οχήματα εμφάνισαν μείωση 0,7% τον περασμένο μήνα (σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022) και ακόμα μεγαλύτερη πτώση 2% αν συγκρίνουμε το πρώτο 9μηνο των δύο ετών.

Αν περιμένατε ότι τα C-SUV θα αποτελούσαν εξαίρεση, με βάση τη γενικευμένη κυριαρχία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου, κάνατε λάθος. Οι αντίστοιχοι αριθμοί είναι -4,1% για τον Σεπτέμβριο του 2023 και -1,5% για το πρώτο 9μηνο του 2023, συγκρίνοντας τις «επιδόσεις» με τις αντίστοιχες του 2022. Ωστόσο, παρά την πτωτική τάση, τα οχήματα του C-segment παραμένουν η 2η επιλογή της αγοράς με ποσοστό 30,7% για τον Σεπτέμβριο του 2023 και 29,2% για τους πρώτους 9 μήνες του 2023.

Επιπλέον, την ώρα που αρκετά αυτοκίνητα πόλης αρχίζουν σταδιακά να ρίχνουν «τίτλους τέλους», φιγουράρουν στην 3η θέση των ταξινομήσεων, τόσο για τον Σεπτέμβριο του 2023 (μερίδιο 10,0%) όσο και για το πρώτο 9μηνο του έτους (10,1%). Και αυτή η άνοδος αφορά τόσο τα mini όσο και τα A-SUV, είτε μιλάμε συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2022 (άνοδος 1% για κάθε κατηγορία) είτε για το διάστημα Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2023 σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (αύξηση 7,5% και 1,8%, αντίστοιχα).

Ακολουθώντας τα C-SUV, πτωτικά κινήθηκαν και τα οικογενειακά SUV (D-segment) τον Σεπτέμβριο του 2023 (-1,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα), ενώ οριακά κατάφεραν να διατηρήσουν σταθερό το μερίδιό τους για το πρώτο 9μηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με αυτό του 2022 (4,9%). Όσο για τα οικογενειακά αυτοκίνητα, έμειναν σταθερά τον Σεπτέμβριο του 2023 και βελτίωσαν ελαφρώς τη θέση τους από την αρχή του χρόνου.

Segment

Σεπτέμβριος 2023

Σεπτέμβριος 2022

Διαφορά (μονάδες μεριδίου)

Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2023

Ιανουάριος Σεπτέμβριος 2022

Διαφορά (μονάδες μεριδίου)

A

7,0%

6,0%

1,0

7,8%

7,5%

0,2

A-SUV

3,0%

2,0%

1,0

2,3%

1,8%

0,5

A TOTAL

10,0%

8,1%

1,9

10,1%

9,4%

0,7

B

26,9%

21,2%

5,8

27,4%

25,1%

2,2

B-SUV

23,2%

24,3%

-1,0

25,4%

24,8%

0,6

B TOTAL

50,2%

45,4%

4,7

52,7%

49,9%

2,8

C

7,6%

8,3%

-0,7

8,3%

10,3%

-2,0

C-SUV

23,1%

27,1%

-4,1

20,8%

22,3%

-1,5

C TOTAL

30,7%

35,4%

-4,7

29,2%

32,6%

-3,5

D

1,9%

1,9%

-0,0

1,4%

1,2%

0,2

D-SUV

5,6%

7,3%

-1,8

4,9%

4,9%

0,0

D TOTAL

7,5%

9,2%

-1,8

6,3%

6,1%

0,2

E

0,1%

0,0%

0,0

0,1%

0,1%

-0,0

E-SUV

0,6%

0,7%

-0,0

0,4%

0,4%

-0,1

E TOTAL

0,7%

0,7%

0,0

0,4%

0,5%

-0,1

F-G

0,1%

0,1%

0,0

0,1%

0,1%

0,0

F-G-SUV

0,3%

0,2%

0,1

0,3%

0,3%

-0,0

F-G TOTAL

0,4%

0,3%

0,1

0,4%

0,4%

-0,0

SPORTS

0,3%

0,3%

0,0

0,3%

0,2%

0,1

MPV

0,0%

0,1%

-0,1

0,0%

0,0%

0,0

MPV-M/COMBI

0,3%

0,5%

-0,3

0,6%

0,8%

-0,2

ΣΥΝΟΛΟ

100,0%

100,0%

0,0

100,0%

100,0%

0,0

(Εκ των οποίων SUV

55,8%

61,6%

-5,8

54,1%

54,6%

-0,5)

Τέλος, όσον αφορά τις ταξινομήσεις ανάλογα με τα είδη καυσίμων, τα βενζινοκίνητα συνεχίζουν να αποτελούν την πρώτη επιλογή, με 40,2% των συνολικών ταξινομήσεων του Σεπτεμβρίου 2023 και 43,2% από την αρχή του έτους. Ωστόσο, αν και σε σχέση με τον περυσινό Σεπτέμβριο παρουσίασαν άνοδο 4,5%, από την αρχή της χρονιάς κινούνται πτωτικά, συγκριτικά με πέρυσι, κατά 2,9%.

Υβριδικά (HEV) και επαναφορτιζόμενα (BEV-PHEV) ακολούθησαν για τον Σεπτέμβριο του 2023 με 29,1% και 16,2%, κινούμενα με θετικό πρόσημο από την αρχή του έτους σε σχέση με το πρώτο 9μηνο του 2022 (2,4% και 3,4%, αντίστοιχα), ενώ τα diesel σημείωσαν μεγάλη πτώση, κατά 10,9% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 και κέρδισαν μερίδιο 11,5%. Από την αρχή του 2023 καταγράφουν μερίδιο ταξινομήσεων 13,7%, παρουσιάζοντας πτώση 2,3% σε σχέση με το διάστημα Ιανουάριος - Σεπτέμβριος του 2022.

Τέλος, τα οχήματα υγραερίου (αμιγώς ή διπλού καυσίμου) σημείωσαν μερίδιο 2,8% τον Σεπτέμβριο του 2023, ενώ τα φυσικού αερίου 0,2%.