F1 2023: Οι αλλαγές στους κανονισμούς για το νέο πρωτάθλημα


Μπορεί να μην έρχονται μεγάλες, ριζικού τύπου, αλλαγές, όμως οι ομάδες της Formula 1 θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες για τα σημεία που μεταβάλλονται, ενόψει της νέας σεζόν που ξεκινά στις 5 Μαρτίου.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤΟ: RED BULL CONTENT POOL
  • 9/2/2023

Το πρωτάθλημα F1 του 2023 ξεκινά στις 5 Μαρτίου στο Μπαχρέιν, κι ενώ δε φέρνει μαζί του τον ορυμαγδό των αλλαγών που ήρθαν το 2022 εντούτοις υπάρχουν νέα δεδομένα, κυρίως για λόγους ασφάλειας και... ξεκούρασης των ομάδων στο καλεντάρι των 23 αγώνων.

1. Αλλαγές στο ύψος και τον διαχύτη για το porpoising

Με την επιστροφή του ground effect με τους κανονισμούς του 2022, όλες οι ομάδες αντιμετώπισαν το πρόβλημα του porpoising, άλλες σε μεγαλύτερο κι άλλες σε μικρότερο βαθμό. Για αυτόν τον λόγο, αποφασίστηκε εν όψει 2023 να τροποποιηθούν κατά μέρη το πάτωμα και ο διαχύτης.

Πιο συγκεκριμένα, το ύψος των άκρων του πατώματος θα αυξηθεί κατά 15 χιλιοστά, ενώ θα σηκωθεί πιο ψηλά και η βάση του διαχύτη. Παράλληλα, θα ενισχυθούν οι άκρες του διαχύτη, καθώς θα προστεθεί και ένας επιπλέον σένσορας για να καταγράφει φαινόμενα porpoising.

2. Ενδυναμώνονται τα roll hoops

Το ατύχημα του Zhou Guanyu στο Βρετανικό GP, που είδε την Alfa Romeo του Κινέζου να σέρνεται ανάποδα στην άσφαλτο της πίστας με το roll hoop να καταρρέι, έφερε άμεση αντίδραση από την επιτροπή ασφάλειας της FIΑ.

Έτσι, μετά από ενδελεχή έρευνα, αποφασίστηκε για το 2023 η ενδυνάμωση του εν λόγω τμήματος του μονοθέσιου, καθώς και ο αυστηρός καθορισμός του σχήματός του για να μην διαλύεται υπό το βάρος του ίδιου του μονοθέσιου.

3. Μεγαλώνουν οι καθρέφτες

Σε διάφορες διαδικασίες ελεύθερων δοκιμών μέσα στο 2022, ακρετές ομάδες δοκίμασαν να τρέξουν τα μονοθέσιά τους με μεγαλύτερους καθρέφτες, που τελικώς αποφασίστηκε να υιοθετηθούν και να γίνουν κανονισμός εν όψει 2023.

Κάπως έτσι, ο καθρέφτης αυτός καθαυτός θα έχει πλέον πλάτος 200 χιλιοστών, αύξηση της τάξης των 50 χιλιοστών σε σχέση με το 2022.

4. Διπλάσια sprint races

Είτε αρέσουν, είτε όχι, οι αγώνες sprint έχουν έρθει για να μείνουν.

Αυτό πιστοποιείται κι από τα έξι sprints που θα διεξαχθούν το 2023, σε Αζερμπαϊτζάν, Αυστρία, Βέλγιο, Κατάρ, ΗΠΑ και Βραζιλία. 

Επιπλέον, έχει αυξηθεί η αποζημίωση των ομάδων για τα sprint, που θα αγγίζει τα 300.000 δολάρια και θα αποδίδονται και στις 10 ισότιμα.

5. Μειώνονται οι εργατοώρες στο paddock

Μπορεί τελικά να μη διεξαχθούν 24 GP μετά την ακύρωση και μη-αντικατάσταση του Κινεζικού Grand Prix, ωστόσο για το 2023 έχει αποφασιστεί η μείωση των εργατοωρών των μελών των ομάδων κατά τα αγωνιστικά τριήμερα.

Συγκεκριμένα, για φέτος θα μειωθεί κατά μία ώρα η εργασία στις περιόδους περιορισμένης εργασίας (τις Παρασκευής), προτού μειωθεί κατά μία ακόμη ώρα το 2024. 

6. Δοκιμές στις κατατακτήριες και τη χρήση του DRS

Κατά το 2023, θα υπάρξει ένα διαφορετικό format στις κατατακτήριες σε δύο αγώνες.

Αυτό θα επιβάλει τη χρήση της σκληρής γόμας στο Q1, της μέσης Q2 και της μαλακής στο Q3. Επιπροσθέτως, σε αυτούς τους δύο αγώνες, κάθε οδηγός θα πρέπει να χρησιμοποιήσει το πολύ 11 σετ στεγνών ελαστικών, τέσσερα σετ ενδιάμεσων και τρία σετ full wet. 

7. Διαφoροποίηση στην απόδοση των ποινών

Στο Ιταλικό GP του 2022 υπήρξαν πολλοί οδηγοί με ποινές στις θέσεις του grid μετά από αλλεπάλληλες αλλαγές μερών στις μονάδες ισχύος τους. Προκλήθηκε, έτσι, κομφούζιο σε σχέση με το πώς έπρεπε να αποδοθούν οι ποινές και πού θα έπρεπε να ξεκινήσει τον αγώνα κάθε τιμωρημένος οδηγός.

Για το 2023, ήρθε ειδική διευκρίνηση για να αποφευχθεί επανάληψη αυτού του τραγελαφικού φαινομένου.

Στον κανονισμό αναφέρεται σχετικά: «Οι οδηγοί που έχουν συγκεντρώσει περισσότερες από 15 αθροιστικές ποινές θέσεων στο grid ή που έχουν τιμωρηθεί να ξεκινήσουν στο πίσω μέρος του grid, θα ξεκινήσουν πίσω από οποιονδήποτε άλλο οδηγό. Η σχετική τους θέση θα καθοριστεί σύμφωνα με τις κατατακτήριες.»

8. Μεγαλύτερες ελευθερίες στην ψύξη του καυσίμου

Τέλος, μία μικρή αλλαγή στους τεχνικούς κανονισμούς ορίζει πως οι ομάδες μπορούν να ψύξουν περισσότερο το καύσιμο, ειδικά στους πιο ζεστούς αγώνες.

Συγκεκριμένα, το καύσιμο μπορεί να έχει θερμοκρασία ως και 10 βαθμούς Κελσίου κάτω από την θερμοκρασία στον αέρα.