F1: Οι εύκαμπτες πίσω πτέρυγες και το ενδεχόμενο ένστασης


Καθώς η Formula 1 ετοιμάζεται να αγωνιστεί στους δρόμους του Μπακού, η κουβέντα γύρω από τις εύκαμπτες πίσω αεροτομές συνεχίζεται, με την απειλή της ένστασης να μην έχει ακόμα εξαλειφθεί.

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ
  • 3/6/2021

Από το Ισπανικό Grand Prix κρατά αυτό το θέμα. Ο Lewis Hamilton, και κατά συνέπεια η Mercedes, ανέφεραν δημόσια, αλλά και πίσω από «κλειστές πόρτες» στη FIA, την ευκαμψία που παρατήρησαν στην πίσω αεροτομή της Red Bull RB16B.

Η FIA αντέδρασε άμεσα, εκδίδοντας σχετική τεχνική ντιρεκτίβα, η οποία ορίζει ακριβώς σε ποια τεστ πρέπει να υποβάλλεται και να περνά κάθε πτέρυγα, ώστε να θεωρείται νόμιμη, αρχής γενομένης από το Γαλλικό Grand Prix.

Mercedes και McLaren αντέδρασν επ' αυτού, τονίζοντας πως η όποια αλλαγή πρέπει να γίνει νωρίτερα, ώστε να πάψει η Red Bull να έχει πλεονέκτημα χάρη στην πίσω πτέρυγά της.

Το πλεονέκτημα αφορά κυρίως την τελική ταχυτήτα του μονοθέσιου, αφού με την πτέρυγα να κάμπτεται, μειώνονται και οι αεροδυναμικές αντιστάσεις, οδηγώντας σε μειωμένη οπισθέλκουσα και υψηλότερες ταχύτητες στις ευθείες.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του Auto Motor und Sport, αντίστοιχες πτέρυγες πιστεύεται πως διαθέτουν κι οι Ferrari, Alpine, Alfa Romeo και Haas, αν κι οι Αμερικανοί το διαψεύδουν.

Το βασικό τους επιχείρημα για αυτήν τους την πρακτική έγκειται στο γεγονός ότι δεν παραβαίνουν κάποιον κανονισμό, παρά μόνο πιέζουν στο όριο για να βρουν και την τελευταία ακμάδα απόδοσης από τα μονοθέσιά τους.

Για αυτό κι η FIA, που παραδέχτηκε πρόσφατα ότι γνώριζε για αυτές τις πτέρυγες ήδη από τους πρώτους τεχνικούς ελέγχους, δεν αποφάσισε να αποκλείσει κάποια ομάδα για αυτό το θέμα, παρά να εκδώσει ντιρεκτίβα, αυξάνοντας τους περιορισμούς που θα έχουν οι μηχανικοί στον σχεδιασμό των αεροτομών.

Με δεδομένες τις αντιδράσεις των υπολοίπων, όμως, εύλογα γεννάται το ερώτημα αν κάποια ομάδα θα προχωρήσει σε ένσταση πριν τον αγώνα της Κυριακής στο Αζερμπαϊτζάν.

Το ρεπορτάζ του AMuS αναφέρει πως η Aston Martin δεν προτίθεται να κάνει κάτι τέτοιο, ενώ το ίδιο διαφαίνεται και για τη Mercedes. Μόνη ομάδα που θα μπορούσε να επιλέξει αυτόν τον δρόμο είναι πλέον η McLaren, όμως ακόμα κι αυτή δεν μοιάζει να προχωρά προς αυτήν την κατεύθυνση.

Κι ο λόγος είναι σχετικά απλός: δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι άμεσα - ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως το ζήτημα θα θεωρείται λήξαν μόλις σε δύο εβδομάδες, στο Paul Ricard. Πολλώ δε μάλλον, από τη στιγμή που η Παγκόσμια Ομοσπονδία δικαιολόγησε την απόφαση η ντιρεκτίβα να ισχύσει από τα μέσα Ιουνίου εξαιτίας του χρόνο που χρειάζονται οι ομάδες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. 

Τέλος, η FIA θα ελέγχει την ευκαμψία των πίσω αεροτομών με ειδικά, κίτρινα αυτοκόλλητα που θα δείχνουν την κίνηση της πτέρυγας. Αυτά τα αυτοκόλλητα έχουν τοποθετηθεί ήδη σε όλα τα μονοθέσια, και θα χρησιμοποιήσει τις onboard κάμερες για να ελέγξει περαιτέρω την κατάσταση.