O Massa ψάχνει το δίκιο του – Θέλει να του απονεμηθεί ο τίτλος που έχασε από τον Hamilton


Το θέμα έρχεται ξανά στο προσκήνιο μετά από δηλώσεις του Bernie Ecclestone όπου ομολογεί ότι η FIA γνώριζε την αδικία που είχε συμβεί το 2008, πολύ πριν το κλείσιμο της σεζόν.    

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: FERRARI
  • 5/4/2023

Το γνωστό σε όλους 'Crashgate', στο αμφιλεγόμενο Grand Prix Σιγκαπούρης του 2008 αποτελεί μία ιδιαίτερα γκρίζα σελίδα στην ιστορία της Formula 1. Ο αγώνας της Κυριακής στη Marina Bay είδε τον Nelson Piquet Jr. να τρακάρει επίτηδες, προκειμένου να φέρει το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα, βοηθώντας τον teammate του, Fernando Alonso, να κερδίσει.

Αυτή η κίνηση επηρέασε σημαντικά και τη μάχη για τη νίκη του πρωταθλήματος οδηγών, αφού ο Felipe Massa έκανε ένα εξαιρετικά αποτυχημένο pit stop υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, κατρακυλώντας στη 13η θέση της κατάταξης.

Με τη σειρά του, ο Lewis Hamilton, κύριος αντίπαλος του Βραζιλιάνου πιλότου της Ferrari, οδήγησε τη McLaren του στην τρίτη θέση του βάθρου, «κλειδώνοντας» έτσι τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο, με μόλις έναν βαθμό διαφορά από τον Massa.

Λεπτομέρειες σχετικά με το εσκεμμένο ατύχημα του Piquet ήρθαν στο φως της δημοσιότητας την επόμενη χρονιά, με τη Renault να λαμβάνει αποκλεισμό δύο ετών από τη Formula 1, και τους αρμόδιους της ομάδας, Flavio Briatore και Pat Symonds, να τιμωρούνται αναλόγως. Ο Massa κάλεσε τη FIA να ακυρώσει το αποτέλεσμα του αγώνα, όμως οι -τότε- κανονισμοί δεν επέτρεπαν την ακύρωση αγωνιστικού αποτελέσματος προηγούμενης σεζόν.

Εκτός αυτού, τα στοιχεία που είχε στα χέρια της η FIA, μετά την εκτενή έρευνα που διεξήγε επί του θέματος, δεν υπαινισσόταν ότι η Renault ή ο Alonso γνώριζαν οτιδήποτε για το συγκεκριμένο σχέδιο, ούτε και συνέβαλαν στη διεκπεραίωσή του.

Ecclestone: «Γνωρίζαμε για την κατάσταση το 2008»

Τώρα, σχεδόν 15 χρόνια μετά το συμβάν, ο Felipe Massa θεωρεί ότι ίσως αξίζει να επαναληφθεί η διερεύνηση του θέματος, με βάση τα σχόλια που έκανε ο Bernie Ecclestone στο F1-Insider σχετικά με αυτό, τον περασμένο μήνα, λέγοντας ότι εκείνος και ο τότε πρόεδρος της FIA, Max Mosley, γνώριζαν τι ακριβώς είχε συμβεί πριν το τέλος της σεζόν του 2008:

«Δε θέλαμε να κάνουμε τίποτα εκείνη τη στιγμή. Θέλαμε να προστατεύσουμε το σπορ και να το σώσουμε από ένα μεγάλο σκάνδαλο. Γι αυτό χρησιμοποίησα αγγελικά λόγια για να πείσω τον πρώην οδηγό μου, Nelson Piquet, να παραμείνει ψύχραιμος.

«Τότε, υπήρχε ένας κανονισμός που έλεγε ότι η κατάταξη ενός παγκόσμιου πρωταθλήματος δεν μπορούσε να αλλάξει μετά την απονομή των βραβείων στο τέλος της σεζόν. Οπότε ο Hamilton έλαβε το τρόπαιό του και όλα ήταν καλά.

«Είχαμε αρκετά στοιχεία ώστε να ερευνήσουμε το ζήτημα. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς θα έπρεπε να ακυρώσουμε τον αγώνα στη Σιγκαπούρη κάτω υπό αυτές τις συνθήκες.

«Αυτό σημαίνει ότι για την κατάταξη των οδηγών, θα ήταν σα να μην έχει συμβεί ποτέ. Έτσι ο Felipe Massa θα είχε γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής κι όχι ο Lewis Hamilton,» αποκάλυψε ο Ecclestone.

Οι επόμενες κινήσεις του Massa

Φυσικά, ο Massa δεν άφησε τις δηλώσεις του Ecclestone ασχολίαστες, λέγοντας ότι θα κάνει τη δική του έρευνα, προκειμένου να εξετάσει εάν υπάρχει το ενδεχόμενο αμφισβήτησης ή και ανατροπής του αποτελέσματος. Μιλώντας στο Autosport, ο Βραζιλιάνος είπε:

«Υπάρχει ένας κανονισμός που λέει ότι όταν ένα πρωτάθλημα έχει αποφασιστεί, από τη στιγμή που ο πρωταθλητής λαμβάνει το τρόπαιό του, τα πράγματα δεν μπορούν να αλλάξουν πλέον, ακόμα κι αν το πρωτάθλημα έχει αποδειχτεί παράνομο.

«Εκείνη την περίοδο, οι δικηγόροι της Ferrari μου είχαν πει γι αυτόν τον κανονισμό. Πήγαμε και σε άλλους δικηγόρους και η απάντηση ήταν ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Οπότε φυσιολογικά, πίστεψα ότι έτσι είχαν τα πράγματα.

«Όμως μετά από 15 χρόνια, μαθαίνουμε ότι ο πρώην ιδιοκτήτης του πρωταθλήματος γνώριζε το 2008, μαζί με τον πρόεδρο της FIA, και δεν έκαναν τίποτα γι αυτό, προκειμένου να μην αμαυρώσουν το όνομα της F1.

«Αυτό είναι ιδιαίτερα λυπηρό, το να γνωρίζω ότι το αποτέλεσμα αυτού του αγώνα θα έπρεπε να έχει ακυρωθεί, κι εγώ θα είχα έναν παγκόσμιο τίτλο. Στο τέλος, εγώ ήμουν αυτός που έχασε τα περισσότερα με αυτό το αποτέλεσμα. Οπότε, θα εξετάσουμε το ζήτημα για να το κατανοήσουμε.

«Υπάρχουν κανονισμοί και νομοθεσίες που, ανάλογα με τη χώρα, δεν μπορείς να πας 15 χρόνια πίσω για να λύσεις ένα ζήτημα, όμως σκοπεύω να μελετήσω την κατάσταση, να μελετήσω τι ακριβώς υπαγορεύουν οι εκάστοτε νομοθεσίες και κανονισμοί. Πρέπει να έχουμε μία εικόνα του τι μπορεί να γίνει.»

Ο Massa έκανε επίσης ξεκάθαρο ότι το κίνητρο του δεν είναι η χρηματική αποζημίωση, αλλά η δικαιοσύνη, τονίζοντας ότι «τιμωρήθηκε για κάτι για το οποίο δε φταίει,» κι ότι πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη.

Οι πιθανότητες του πρώην πιλότου της Ferrari να «βρει το δίκιο του» είναι εξαιρετικά χαμηλές, αφού, παρά την όρεξη και τη θέλησή του να αναζητήσει το χαμένο του πρωτάθλημα, δε φαίνεται να υπάρχει κάποια νομική διέξοδος που να επιτρέπει την ακύρωση του Grand Prix Σιγκαπούρης του 2008, άρα και την ανατροπή της κατάταξης του πρωταθλήματος οδηγών εκείνης της χρονιάς.