Συνέντευξη - Catherine Bond Muir: «Ποιος να το περίμενε ότι μία γυναίκα μπορεί να σκέφτεται το ίδιο καλά με έναν άντρα;»


Η διευθύνουσα σύμβουλος του W Series, Catherine Bond Muir, μίλησε αποκλειστικά στο Car and Driver Greece για τις προκλήσεις της αμιγώς γυναικείας κατηγορίας αγώνων, τους στόχους και τις βλέψεις της να κάνει το motorsport λιγότερο ανδροκρατούμενο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ, ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: W SERIES
  • 25/8/2022

Η παρουσία των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι περιορισμένη, ακόμα και σήμερα.

Αυτό φαίνεται από το γεγονός πως η ύπαρξη μίας γυναίκας σε καίριο πόστο σε κάποια ομάδα της Formula 1, ή η συμμετοχή μίας γυναίκας οδηγού ανάμεσα σε άλλους 20 άντρες, αποτελεί αφορμή για κείμενα, πομπώδεις, πηχυαίους τίτλους, ακόμα και θαυμασμό. Εν ολίγους, δεν αποτελεί τη νόρμα, το φυσιολογικό.

Αυτό θέλει να αλλάξει η κατηγορία του W Series. Πρόκειται για ένα σχετικά νέο πόνημα, καθώς η πρώτη σεζόν του διεξήχθη το 2019. Σε αυτήν συμμετέχουν μόνο γυναίκες οδηγοί, μετά από σχετικές δοκιμές, όπου επιλέγονται οι 18 καλύτερες. Δεν χρειάζεται να πληρώσουν τίποτα, καθώς όλα καλύπτονται από την οργάνωση του πρωταθλήματος, ενώ για την πρωταθλήτρια υπάρχει και χρηματικό έπαθλο.

Κι εκτός πίστας, όμως, το πρωτάθλημα στηρίζεται στους έμπειρους ώμους δεκάδων, ειδεμή εκατοντάδων, γυναικών, σε όλα τα πόστα, διοικητικά και μη.

Στην κεφαλή αυτού του οργανισμού, η κυρία Catherine Bond Muir.

Πρόκειται για μία γυναίκα με δυναμισμό, πλάνο, στόχο, και τις γνώσεις για να υποστηρίξει αυτό που θέλει να πετύχει. Με παρελθόν στη δικηγορία και τα οικονομικά, η Βρετανίδα ξέρει καλά να «διαβάζει» τις συνθήκες, να βρίσκει ευκαιρίες, και αν δεν μπορεί να τις βρει, να τις γεννά, για τις νεαρότερες που τώρα προσπαθούν να αλλάξουν τον κόσμο με τον δικό τους τρόπο.

Τη «συναντήσαμε» διαδικτυακά μέσα στον Αύγουστο, στο σπίτι της, στις διακοπές της.

Όσα μας είπε έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Αυτό είναι το πρώτο μέρος της εκτενούς συνέντευξης που παραχώρησε στο Car and Driver Greece.

Έχω κάνει την έρευνά μου αλλά θα ήθελα να ακούσω και εσάς, ποια είναι η Catherine Bond Muir και πως βρέθηκε να είναι Διευθύνων Σύμβουλος του W Series; A: Ποια είναι η Catherine Bond Muir;

«Θα μπορούσα να πω κάτι που θα αναστάτωνε πολύ τη συνεργάτιδά μου. Λοιπόν, γεννήθηκα στην Αγγλία πριν πολλά χρόνια, κοντά στο Stratford- Upon-Avon, το μέρος όπου γεννήθηκε και ο Shakespear. Το πιο αντιπροσωπευτικό γνώρισμά μου είναι το ότι είμαι το νεότερο από τα 4 παιδιά της οικογένειάς μου, τα οποία γεννηθήκαμε μέσα σε διάστημα 4 χρόνων και 4 μηνών. Μεγαλώσαμε πολύ κοντά το ένα στο άλλο, σε μία οικογένεια που είχε πάντα κάτι να συζητά.

«Έχω δύο αδερφούς και μία αδερφή, είμαστε δύο αγόρια και δύο κορίτσια, οι γονείς μας ήταν κάπως οπισθοδρομικοί σε κάποια θέματα, αλλά μας μεγάλωσαν όλους με τον ίδιο τρόπο ακριβώς. Μας έδωσαν τις ίδιες ευκαιρίες, πίστευαν ότι τα κορίτσια πρέπει να έχουν το ίδιο μορφωτικό επίπεδο με τα αγόρια, οπότε δεν υπήρχε καμία διάκριση. Έγινα δικηγόρος με ειδίκευση στο αθλητικό δίκαιο, και έπειτα στον εταιρικό και οικονομικό τομέα. Στον τραπεζικό τομέα, ιστορικά, υπήρχαν πολλοί περισσότεροι άντρες, απ’ ό,τι γυναίκες, και ακόμα και τότε, δεν ένιωσα καμία μορφή διάκρισης. Δεν πίστεψα ποτέ ότι βρίσκομαι σε μειονεκτική θέση επειδή είμαι γυναίκα.

«Έκανα το πρώτο και μοναδικό μου παιδί αρκετά αργά, στα 45 μου, και σταμάτησα να εργάζομαι τότε. Όταν αποφάσισα ότι θέλω να ξαναρχίσω να δουλεύω, ήταν που συνειδητοποίησα τη μεγάλη ανισορροπία που υπάρχει στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, και δεν ήταν μόνο η Formula 1, αλλά κάθε πτυχή του motorsport. Και ενώ υπήρχαν λίγες γυναίκες που εργαζόταν στον τομέα, όπως η Claire Williams και η Monisha Kaltenborn, δεν υπήρχε σχεδόν καμία γυναίκα μηχανικός, και αυτό ήταν ένα φαινόμενο ευρέως διαδεδομένο σε όλο το φάσμα του motorsport.

«Οι αριθμοί των γυναικών στα single-seater πρωταθλήματα έδειχναν πτώση τα τελευταία 8 χρόνια, οπότε η κατάσταση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό χειροτέρευε κάθε χρονιά, την ώρα που σε άλλα αθλήματα, το γυναικείο κομμάτι ξεκινούσε, ή είχε κάνει ήδη, μεγάλη πρόοδο. Οπότε, πίστευα ότι υπήρχε ένα πρόβλημα που έπρεπε να λυθεί, και με την ειδίκευσή μου στον επιχειρησιακό τομέα, αυτό μου έδωσε την ευκαιρία για επιχείρηση. Γιατί είναι αναγκαίο να υπάρχουν περισσότερες γυναίκες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, και όλοι μιλούσαν για το γεγονός ότι άντρες και γυναίκες μπορούν να αγωνίζονται επί ίσοις όροις. Μα, αν μπορούν να αγωνίζονται επί ίσοις όροις, τότε γιατί να μην το κάνουν;

«Γιατί δεν υπήρχε ο ίδιος αριθμός ανδρών και γυναικών; Αυτό ήταν το σημείο εκκίνησης, αλλά όταν με ρώτησες ποια είναι η Catherine Bond, ξεκίνησα με την οικογένειά μου, ακριβώς επειδή είμαι αυτός ο άνθρωπος, που μεγάλωσε ίσα με τα αγόρια. Έχω έναν αδερφό που είναι 11 μήνες μεγαλύτερός μου και έναν ακόμα που είναι 18 μήνες μεγαλύτερος, είμαστε πολύ κοντά ηλικιακά. Πίστευα ότι υπάρχει ένα λάθος που διαιωνιζόταν στο motorsport, και ξεκίνησα να το αλλάξω.»

Όταν ξεκινήσατε να σχεδιάζετε το W Series και σκεφτήκατε όλες τις πτυχές του, ποιος ήταν ο κύριος στόχος; Έχει παραμείνει αυτός ο στόχος ίδιος έως και σήμερα; Τι ήταν αυτό που θεωρήσατε ότι έπρεπε να επιτύχετε με το πρωτάθλημα;

«Πίστευα ότι ο κύριος στόχος ήταν να έχουμε περισσότερες γυναίκες σε όλες τις πτυχές του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Και πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει ήδη, σε όλα τα είδη μηχανοκίνητου αθλητισμού, όχι μόνο στα single-seaters. Δεν ήταν ποτέ αποκλειστικά για τις οδηγούς, ήταν για όλες όσες εμπλέκονται σε αυτό. Εννοώ, αν κοιτάξεις στο γραφείο μας στο Λονδίνο, το 90% των ανθρώπων που δουλεύουν εκεί είναι γυναίκες, οπότε είναι πολύ επικεντρωμένο γύρω από τις γυναίκες, αλλά αν κοιτάξεις στον τομέα της μηχανικής, παρόλο που έχουμε όντως αρκετές γυναίκες που εργάζονται ως μηχανικοί, η πλειοψηφία του συνόλου είναι άντρες.

«Έχουμε πολλή περισσότερη δουλειά να κάνουμε σε αυτόν τον τομέα, αλλά, δεν μπορείς να αλλάξεις τον κόσμο σε ένα ή δύο χρόνια. Νομίζω ότι αυτό που κάναμε είναι να δείξουμε στα κορίτσια ότι υπάρχει μία θέση για τις γυναίκες στον χώρο της μηχανικής. Ακούμε στις πίστες καρτ ότι το W Series έχει σημαντική επιρροή στον αριθμό των γυναικών που επισκέπτονται τις πίστες καρτ και μπαίνουν στο σπορ, ενώ υπάρχουν και γυναικείες ομάδες στα καρτ, που ιστορικά, δεν υπήρχαν καθόλου. Πιστεύω ότι αυτό που κάνουμε αλλάζει σιγά σιγά την κουλτούρα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που είναι πραγματικά φανταστικό. Θα έλεγα ότι ο απώτερος σκοπός μας είναι να φτάσουν οι γυναίκες στη Formula 1. Αυτός είναι ένας από τους στόχους μας.

«Άλλοι στόχοι είναι να προβιβάσουμε τις γυναίκες σε άλλα πρωταθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, για παράδειγμα δύο από τις οδηγούς μας του 2019, η μία αγωνίζεται στο DTM, η Esmee Hawkey, και η Sarah Bovy κέρδισε έναν αγώνα στο WEC πριν λίγες εβδομάδες. Οπότε, ξέρεις, οδηγοί πέρασαν από το W Series και τώρα κάνουν άλλα πράγματα και είναι πολύ πετυχημένες και σε άλλα πρωταθλήματα. Και δεν αμφιβάλλω καθόλου για το ότι όταν η Jamie Chadwick φύγει του χρόνου, θα καταφέρει μεγάλα πράγματα.»

Θα χαιρόμουν πολύ να συζητήσουμε όχι μόνο για την Jamie ως την οδηγό που έχει ξεχωρίσει μέχρι τώρα στο W Series, και γενικότερα, είναι μία πρωταθλήτρια, και αποδεδειγμένη νικήτρια, αλλά ποτέ δε θεώρησα ότι το W Series μπορεί να προωθήσει την εκπροσώπηση των γυναικών σε όλες τις πτυχές του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως και πολλοί άλλοι που είχαν επικεντρωθεί στο οδηγικό κομμάτι. Οπότε πρέπει να είστε πολύ ευχαριστημένη βλέποντας, για παράδειγμα τη Hannah Schmitz, επικεφαλής στρατηγικής της Red Bull Racing, να έχει έναν τόσο σημαντικό ρόλο στην ομάδα και να έχει αναγνωριστεί ως ένα βασικό μέλος της ομάδας, που, κατά τη γνώμη μου, είναι υπεύθυνη για τη νίκη του Max Verstappen στη Βουδαπέστη.

«Μα, ποιος να το περίμενε ότι μία γυναίκα μπορεί να σκέφτεται το ίδιο καλά με έναν άντρα;»

Αναφέρατε πριν τις γυναικείες ομάδες που έχουν αρχίσει να σχηματίζονται στις πίστες καρτ, όπως και το γεγονός ότι όλο και περισσότερα νέα κορίτσια ασχολούνται με αυτό, και η ερώτησή μου είναι, είναι αυτό ένα βασικό πρόβλημα όσον αφορά την εκπροσώπηση των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό; Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετές γυναίκες που εμπλέκονται στα πράγματα;

«Είναι θεμελιώδες. Πάντα λέγαμε ότι, προκειμένου να έχουμε μία γυναίκα οδηγό της Formula 1, χρειαζόμαστε να έχουμε γυναίκες οδηγούς που αγωνίζονται, το ίδιο χρονικό διάστημα με τα αγόρια, από πολύ μικρή ηλικία. Οπότε, οι συνομήλικοι της Jamie Chadwick, Lando και George, έχουν περάσει εκατοντάδες φορές περισσότερες ώρες μέσα σε ένα μονοθέσιο, είτε κάνοντας δοκιμές, είτε αγωνιζόμενοι, οπότε χρειαζόμαστε τις γυναίκες να ξεκινούν νωρίς, αλλά ταυτόχρονα να έχουν τις ίδιες ώρες μέσα στα μονοθέσια. Δεν μπορείς να περιμένεις, κάποιος που έχει περάσει μέσα στο μονοθέσιο το 5% του χρόνου που έχει περάσει κάποιος άλλος, να είναι το ίδιο καλός με αυτόν.

«Αυτό δε θα λειτουργήσει για κανέναν. Αυτό που κάνουμε είναι να δείχνουμε σε όλα αυτά τα νεαρά κορίτσια ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι μία ευκαιρία γι αυτά. Ιστορικά, οι περισσότεροι οδηγοί επέλεγαν τον μηχανοκίνητο αθλητισμό επειδή είτε ο πατέρας, ή ο αδερφός τους, ήταν ήδη μέσα στα πράγματα, χωρίς να κοιτάζουν το σπορ και να λένε «Αυτό θέλω να κάνω». Οπότε, δίνουμε την ευκαιρία σε πάρα πολλά κορίτσια να εισέλθουν στο σπορ, αφού τώρα μπορούν να δουν ότι αυτό είναι κάτι που μπορούν να κάνουν. Και είναι πολύ καλά νέα που οι γυναίκες οργανώνουν πλέον ομάδες στα καρτ.

«Πιστεύω ότι αυτό δείχνει ότι η κουλτούρα του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχει αρχίσει να αλλάζει. Και αυτό που περιμένουμε και αυτό που ελπίζουμε για το μέλλον είναι να σταματήσουν όλοι να σχολιάζουν το γεγονός ότι υπάρχουν γυναίκες που κάνουν αυτά τα επαγγέλματα, της οδηγού, της μηχανικού, ακόμα και της δικηγόρου. Περιμένουμε κάποια στιγμή το 50% των μηχανικών να είναι γυναίκες, και αυτοί οι μηχανικοί δε θα θεωρούνται πρωτοπόροι, αλλά κάτι το φυσιολογικό.»