Οι νέες τεχνολογίες θέλουν και… εκσυγχρονισμό στη νοοτροπία μας


Η Ελλάδα, με όλες της παθογένειες που έχει να αντιμετωπίσει, δείχνει να έχει τη βούληση να ακολουθήσει τις εξελίξεις στη νέα εποχή, είτε αυτές έχουν να κάνουν με την ψηφιοποίηση για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών είτε με τις νέες τάσεις και εξελίξεις, αναφέροντας ως παράδειγμα την ηλεκτροκίνηση.

Η Ελλάδα, με όλες της παθογένειες που έχει να αντιμετωπίσει, δείχνει να έχει τη βούληση να ακολουθήσει τις εξελίξεις στη νέα εποχή, είτε αυτές έχουν να κάνουν με την ψηφιοποίηση για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών είτε με τις νέες τάσεις και εξελίξεις, αναφέροντας ως παράδειγμα την ηλεκτροκίνηση.

Και αυτό είναι αισιόδοξο για το μέλλον της, καθώς μπορεί να συγκεράσει την απουσία της στη βαριά βιομηχανία.

Η επένδυση στην «υψηλή τεχνολογία» είναι μονόδρομος για τη χώρα και εκεί μπορεί να κάνει τη διαφορά. Εκτός από τη γεωφυσική της θέση, διαθέτει ένα υψηλών προδιαγραφών σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και Ιδρύματα  Τεχνολογίας είναι από τα καλύτερα στον κόσμο, κατά κοινή παραδοχή, και είναι κρίμα οι τόσοι απόφοιτοι να ψάχνουν ένα καλύτερο αύριο στο εξωτερικό, αντί να μεγαλουργήσουν στη χώρα μας.

Η Ελλάδα επιβάλλεται να έλξει επενδύσεις στον τομέα της καινοτομίας και είμαστε σίγουροι ότι θα τα πάει περίφημα. Το αποδεικνύει καθημερινά, έστω με τα μικρά, αλλά σημαντικά βήματα που κάνει. Όπως, για παράδειγμα, η εφαρμογή Safe Strip, μια ελληνική ευρεσιτεχνία που έχει σχεδιαστεί για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα από τον υφυπουργό Μεταφορών και Υποδομών, κ. Γ. Κεφαλογιάννη στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).

Το application μέσω αισθητήρων έχει την ικανότητα να μεταδώσει σε πραγματικό χρόνο δυναμικές πληροφορίες που αφορούν στον δρόμο, στις περιβαλλοντικές και κυκλοφοριακές συνθήκες στα οχήματα και εντάσσεται στο ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ΗΟRΙΖΟΝ 2020 «SAFESTRIP - SafeandgreenSensorTechnologiesforself-explainingandforgivingRoadInteractive» που στοχεύει στον εκμηδενισμό των νεκρών ή βαριά τραυματισμένων από τροχαία ατυχήματα στο πλαίσιο του «Vision Zero».

Ουδείς μπορεί να διαφωνήσει με αυτή την προσέγγιση της πολιτείας, την ανάπτυξη νέων τεχνολογικών εφαρμογών, δηλαδή. Η χώρα έχοντας μείνει σε πολλούς τομείς πίσω θα πρέπει να προχωρήσει, να εκσυγχρονιστεί και αντλώντας τεχνογνωσία και πόρους από την ΕΕ, είναι σίγουρο ότι μπορεί και πρέπει να το κάνει μόνη της, αξιοποιώντας –το τονίζουμε ξανά- το υψηλό επίπεδο της γνώσης και της κατάρτισης των αποφοίτων των ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Όλοι, ωστόσο, θα πρέπει να κάνουμε τα βήματά μας προς τα εμπρός και να αφήσουμε πίσω ό,τι μας τραβάει προς τα κάτω. Θέλει αρκετή προσπάθεια. Κυρίως σε θέματα νοοτροπίας…

Για παράδειγμα, στην εκδήλωση για την παρουσίαση του Safe Strip, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, ανακοίνωσε και ένα νέο σχέδιο οδικής ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030, το οποίο θα συνεισφέρει στη μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών. Οι βασικές αρχές είναι σωστές, όμως θα περιμέναμε να υπάρξει περισσότερη έμφαση στο κομμάτι της πρόληψης και όχι τόσο στο πώς θα βεβαιωθεί η παράβαση ή στις διευκολύνσεις για την πληρωμή του προστίμου.

Εκφράζουμε την απορία μας για το πώς θα εκμηδενιστούν οι θάνατοι από τα τροχαία μόνο με την καταστολή, όταν στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν ακατάλληλοι οδηγοί. Και τι (θα) κάνει η πολιτεία εφόσον αποδεδειγμένα η σημαντικότερη αιτία των ατυχημάτων δεν είναι η «υπερβολική ταχύτητα», το κλασικό μότο της Τροχαίας, αλλά η λανθασμένη νοοτροπία των οδηγών. Εκείνων που έχοντας ελλιπή εκπαίδευση, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και ουσιών, χωρίς ίχνος ντροπής στη ΛΕΑ (κοιτάξτε τι γίνεται στους αυτοκινητόδρομους τα Σαββατοκύριακα), με ασυντήρητα αυτοκίνητα και γενικότερα με μια οδηγική συμπεριφορά που αποτελεί πηγή κινδύνων.

Οι νέες τεχνολογίες, οι δομές και ό,τι καινούργιο έρχεται στο πλαίσιο της εξέλιξης είναι πολύ θετικό. Θα πρέπει όμως και οι χρήστες, οι άνθρωποι, δηλαδή, καθώς δεν αναφερόμαστε σε ρομπότ, να μπαίνουν σε μια διαδικασία ενημέρωσης-εκπαίδευσης για να τις αφομοιώσουν.

Λέμε ναι σε όλες τις προσπάθειες της τεχνολογικής εξέλιξης της χώρας και προτείνουμε ξεκάθαρα στα αρμόδια υπουργεία, στο πλαίσιο των όποιων αλλαγών στον Κ.Ο.Κ., μαζί με όλες τις χρήσιμες αλλαγές που έχουν ανακοινώσει να βάλουν πολύ ψηλά στη σχετική λίστα την πρόληψη των ατυχημάτων.

Σαφέστατα, εδώ, σημαντικό ρόλο παίζουν και τα νέας γενιάς αυτοκίνητα με τα συστήματα που διαθέτουν, τον σημαντικότερο, ωστόσο, θεωρούμε πως τον έχει ο οδηγός.

Ας τον εκπαιδεύσουμε σωστά εμφυσώντας μια άλλη νοοτροπία…