Τι συμβαίνει με το ντήζελ;


Είναι ρίσκο σήμερα η αγορά ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου; Θα απαγορευθεί η κυκλοφορία των ντήζελ στις πόλεις; Ποιοί κινητήρες είναι στην κόκκινη ζώνη; Τι θα γίνει με την ηλεκτροκίνηση; Απλές απαντήσεις σε επίκαιρα ερωτήματα...

Με μια δήλωση ο υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης έβαλε και πάλι στο στόχαστρο τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, αναστατώνοντας την αγορά…

Η ερώτηση είναι πολύ απλή για το εάν σήμερα εμπεριέχει ρίσκο η αγορά ενός ντήζελ αυτοκινήτου, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά «ναι» ή «όχι», από τη στιγμή που οι αποφάσεις που λαμβάνονται έχουν και πολιτική χροιά…

Η αλήθεια είναι πώς όλο και περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες λαμβάνουν μέτρα περιορισμού της κίνησης των ντήζελ αυτοκινήτων (η Αθήνα, έχει ήδη ταυτιστεί με το Παρίσι, τη Μαδρίτη και την πόλη του Μεξικού για την έξωση των ντήζελ έως το 2025). Ακόμη και στη «Μέκκα» της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, τη Γερμανία είναι γνωστό ό,τι έχουν υπάρξει οι πρώτοι περιορισμοί.

Λιγότερο γνωστό όμως είναι για το ποιά πετρελαιοκίνητα οχήματα μιλάμε, καθώς υπάρχει μια σύγχυση στο κοινό από τους «πηχυαίους» τίτλους των media. Ας το ξεδιαλύνουμε…

Όλοι συμφωνούν, ότι τα ντήζελ οχήματα παλαιάς τεχνολογίας (Euro4 και παλαιότερα), είναι αυτά που μπαίνουν στο στόχαστρο, καθώς επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον με τους βλαβερούς για την υγεία μας ρύπους NOx (Μονοξείδιο του Αζώτου) και PM (αιωρούμενα σωματίδια). Για αυτά τα οχήματα έχει σηκωθεί το απαγορευτικό.

Σε ένα ενδιάμεσο στάδιο βρίσκονται τα Euro5 ντήζελ οχήματα, με την προτεινόμενη λύση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αφορά σε software που μειώνει το NOx κατά 50%, πρόταση που βρίσκει αντιστάσεις για το ποιος θα αναλάβει το κόστος των €300 της μετατροπής. Ήδη, οι όποιες αντιρρήσεις έχουν καμφθεί… Οπότε, τα Euro5 με τη λύση της ενσωμάτωσης νέου software και εάν και εφόσον αποδειχθούν καθαρά, μπορούν να αποενοχοποιηθούν.

Στα νέας τεχνολογίας οχήματα ντήζελ (Euro 6d-TEMP), όπου οι ρύποι είναι πολύ χαμηλοί, η λογική λέει ότι δεν θα υπάρχει κανένα απολύτως θέμα, όπως και για τα μελλοντικά που θα καλύπτουν τις όλο και πιο αυστηρές προδιαγραφές που θέτει η Ε.Ε.

Εξάλλου, με τι επιχείρημα να απαγορέψεις την κυκλοφορία ενός οχήματος όταν αποδεδειγμένα (νέα μεθοδολογία WLTP) οι ρύποι του είναι ίδιοι ή και χαμηλότεροι (CO2) από ένα αντίστοιχο βενζίνης;

Η ουσία όμως είναι ότι σταδιακά και σε ένα βάθος 10ετίας οι μικροί κινητήρες ντήζελ θα εκλείψουν, αφού οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα τους εξελίσσουν, καθώς στα αυτοκίνητα πόλης το βάρος θα δοθεί:

α) σε καθαρότερους βενζινοκινητήρες νέας γενιάς, β) σε υβριδικά συστήματα, γ) σε ηλεκτροκινητήρες και δ) σε εναλλακτικά καύσιμα.

Στο μέλλον, ντήζελ κινητήρες νέας γενιάς θα βλέπουμε σε μεγάλα κυβικά (άνω των 2.000 κ.εκ.) και αμαξώματα (SUV), αφενός για μικρότερη κατανάλωση, αφετέρου και για τις ίδιες τις κατασκευάστριες εταιρείες στην προσπάθεια της ισοσκέλισης των εκπομπών του CO2.

Βεβαίως, οι νέας τεχνολογίας πετρελαιοκινητήρες για αποδίδουν το μέγιστο ως προς τις εκπομπές ρύπων θα πρέπει να συντηρούνται αυστηρώς με τις εργοστασιακές προδιαγραφές και να εφοδιάζονται με το αντίστοιχης ποιότητας καύσιμο…

Τι κάνουμε εμείς στη χώρας μας...

Πέραν, από ευχολόγια ή κάποιες «πολιτικές» δηλώσεις για την… λεζάντα, η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος μεγάλων αλλαγών λόγω της οικονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται.

Και ενώ ο κ. Σταθάκης μιλά για απαγόρευση των ντήζελ στην επόμενη δεκαετία την ίδια στιγμή η κυβέρνησή του, κλείνει το μάτι στην αύξηση των ορίων ηλικίας των Τaxi, επιτρέπει την εισαγωγή παλαιάς τεχνολογίας ντήζελ οχημάτων από Βαλκανικές χώρες (Euro2, 3 και Euro4) τα οποία κάποιος τα αγοράζει για να κάνει τη δουλειά του, όμως θα του μείνουν αμανάτι αφού το ίδιο το κράτος δεν τον προστατεύει και απλώς παρατηρεί το μέσο όρο ηλικίας του στόλου (15 έτη) να αυξάνεται συνεχώς, μη μπορώντας να επιδοτήσει μια απόσυρση.

Αντ΄ αυτού η Κυβέρνηση μέσω του αρμοδίου υπουργού, πιθανώς πιεζόμενη και από την Ε.Ε., μας μίλησε για επενδύσεις ως προς τις υποδομές των δικτύων ηλεκτροκίνησης, αλλά και για κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων προς αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας.

Εδώ δύο πράγματα μπορούν να ισχύουν: ή τα χρήματα για τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση και τα κίνητρα να έχουν να κάνουν με κάποιο ευρωπαϊκό κονδύλι ή κάποιοι νομίζουν ότι μας δουλεύουν στη βάση του «είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα».

Πάντως, για να τολμήσουμε μια λογική απάντηση στο αρχικό ερώτηση «ναι ή όχι ντήζελ», θεωρούμε ό,τι αγοράζοντας ένα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητο (Euro6) δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα σε βάθος χρόνου (ενδείκνυνται σε όσους κάνουν πάνω από 20.000 χλμ/έτος και ιδίως σε μεγάλα αμαξώματα). Προβληματική μελλοντικά θα είναι η χρήση ενός παλαιότερης τεχνολογίας ντήζελ (Euro4) στα αστικά κέντρα, άρα η αγορά εμπεριέχει ρίσκο…

Tweets

  • Πάντως, στις σχετικές δηλώσεις του ο κ. Σταθάκης πιο πολύ στάθηκε στην επιδότηση των υποδομών, παρά στα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Λέτε, να το έκανε εσκεμμένα για να μην κατηγορηθεί από του συντρόφους του ότι προμοτάρει τις γερμανικές εταιρείες;
  • Μα καλά, κανείς δεν του έχει πει πώς στο… προλεταριάτο, είναι κομματάκι δύσκολο να ανταλλάξει κάποιος το σαραβαλάκι του με ένα ηλεκτρικό όχημα που σήμερα κοστίζει άνω των 25.000 ευρώ;
  • Επίσης, δεν μας είπε τι θα κάνει με τον κρατικό στόλο των αυτοκινήτων, που και ασυντήρητα είναι (δεν αναφερόμαστε στα υπουργικά, γι΄ αυτά λεφτά υπάρχουν…) και δημόσιος κίνδυνος. Θα τα αλλάξει με ηλεκτρικά; Και πώς; 
  • Η ίδια ερώτηση και για το κ. Καμίνη: η Αθήνα θα τιμήσει την υπογραφή της και μέχρι το 2025 θα εξωθήσει τα ντήζελ; Και τι θα κάνει με τα απορριμματοφόρα του Δήμου και τα αστικά λεωφορεία;