2021 VW Golf GTI: Οδηγούμε τη νέα γενιά του θρύλου των hot-hatches!


ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΛΙΓΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΟΓΔΟΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ VOLKSWAGEN GOLF GTI. Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΘΕΤΕΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΑ ΣΕ ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ, ΣΤΗΝ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΗ ΠΙΣΤΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ. ΗΤΑΝ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΛΕΙΠΟΥΜΕ ΑΠΟ ΕΚΕΙ;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: GREG KABLE (CAR AND DRIVER, ΗΠΑ), ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: TOM SALT.
  • 18/8/2020

Συνήθως, η θέση του συνοδηγού δεν είναι αυτή που επιλέγω να καθίσω όταν πρόκειται για το Volkswagen Golf GTI, ενός αυτοκινήτου που υπάρχει για να ικανοποιεί τον οδηγό. Όμως, τώρα, είμαι κοντά στο νέο, όγδοης γενιάς μοντέλο (το οποίο θα αρχίσει να πωλείται στις ΗΠΑ προς τα τέλη του 2021) και οι άνθρωποι της Volkswagen δεν θα με αφήσουν να το οδηγήσω. Πού βρίσκομαι; Σε μία από τις πληρέστερες εγκαταστάσεις δοκιμών εξέλιξης στον κόσμο, τις οποίες έχω αποκλειστικά στη διάθεσή μου για τη επόμενη ώρα ή περίπου τόσο. Επίσης, μου έχουν διαθέσει και… σωφέρ. Αφού είναι έτσι, λέω να κάνω αυτήν τη φορά μια εξαίρεση.  

Έπειτα από τη χρονοβόρα γραφειοκρατία και τη συμπλήρωση αρκετών εντύπων, μου επιτρέπουν την είσοδο στην πολύ καλά φυλασσόμενη περιοχή της Ehra-Lessien, η οποία βρίσκεται κοντά στο Wolfsburg και αποτελεί το βασικό πεδίο δοκιμών της Volkswagen. O Karsten Schebsdat, επικεφαλής του Τμήματος Δυναμικής Οδήγησης, Συστημάτων Διεύθυνσης και Συστημάτων Δυναμικού Ελέγχου των οχημάτων της VW, κάθεται πίσω από το τιμόνι. Έχοντας εμένα για συνοδηγό, εκκινεί τον κινητήρα και αρχίζει να επιταχύνει το νέο Golf GTI στη μεγάλη ευθεία της πίστας η οποία σε μαγνητίζει. Ο λόγος; Έχει μήκος περίπου 8,7 km, πλάτος τεσσάρων μεγάλων λωρίδων κυκλοφορίας και επίπεδο οδόστρωμα.

Διαφορετικό, αλλά τόσο οικείο

Η ένδειξη στον ψηφιακό πίνακα οργάνων παραμένει ίδια για ώρα και δείχνει σταθερά τον ίδιο αριθμό: 250 km/h, με έβδομη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όμως, ο Schebsdat δεν δίνει καμία σημασία σε αυτό και είναι απασχολημένος με το να εξηγεί τις διαφορές του καινούργιου Golf GTI συγκριτικά με το προηγούμενο. «Είναι περισσότερο σταθερό στις μεγάλες ταχύτητες», λέει. «Κάναμε πιο δύσκαμπτο το πίσω μέρος, κάτι που βελτίωσε την ισορροπία του οχήματος και έχει προσφέρει καλύτερο πάτημα». Ενόσω μιλάει, πιέζει με το δάχτυλό του την οθόνη αφής στην κονσόλα και αλλάζει το πρόγραμμα λειτουργίας από την επιλογή «Individual» στη «Sport». Χωρίς προειδοποίηση ή το παραμικρό σήκωμα του ποδιού του από το δεξί πεντάλ, στρίβει το τιμόνι κατά το ένα τέταρτο μιας πλήρους περιστροφής αυτού. «Ανταποκρίνεται εξαιρετικά», δηλώνει καθώς αλλάζουμε λωρίδες στο οδόστρωμα. Η εγκάρσια δύναμη που νιώθω είναι τεράστια, αλλά μέχρι αυτή να φτάσει ως το στομάχι μου, το πρωτότυπο GolfGTI έχει επανέλθει σε κατάσταση ηρεμίας και συνεχίζουμε ευθεία σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.

Τα περισσότερα στοιχεία στο καινούργιο GolfGTIείναι οικεία, λίγα έχουν αλλάξει. Κι όμως, μοιάζει τόσο διαφορετικό από πριν. Είναι πιο πρόθυμο να εκτελέσει ό,τι του προστάζει ο οδηγός, πιο σπορτίβ στις αντιδράσεις του, αλλά και τόσο ίδιο αναφορικά με την αναμενόμενα υψηλή και εκλεπτυσμένη ποιότητα κατασκευής του.

Το νέο μοντέλο έχει τον ίδιο δίλιτρο, τετρακύλινδρο TSI κινητήρα που υπήρχε και στο προηγούμενο, αυτόν με την κωδική ονομασία «EA888» (ΣτΜ.: λόγω περαιτέρω εξέλιξής του, έχει μετονομαστεί σε «EA888 evo 4»). Οι πρώτες πληροφορίες για το όγδοης γενιάς Golf GTI ανέφεραν ότι θα διέθετε και σύστημα ήπιας υβριδικής διάταξης 48 V, όπως ισχύει και στις απλές εκδόσεις του νέου μοντέλου. Όμως, τα στελέχη της Volkswagen αποφάσισαν να μην αλλάξουν μια συνταγή η οποία είναι επιτυχημένη.

Η μέγιστη ισχύς του είναι 245 PS/6.200 rpm και η μέγιστη ροπή του 370 Nm/1.600-4.300 rpm. Η απόδοσή του έχει αυξηθεί κατά 15 PS και η ροπή κατά 20 Nm, συγκριτικά με πριν. Η δύναμη μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς, είτε μέσω χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων είτε μέσω αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη επτά ταχυτήτων. Το πρωτότυπο Golf GTI είχε το δεύτερο και διέθετε και μοχλοδιακόπτες αλλαγής των σχέσεων στο τιμόνι. Επίσης, ήταν εξοπλισμένο με το σύστημα «XDS», αλλά και με το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης «VAQ» (Σ.τ.Μ.: «Vorderachsquersperre»).

Βελτιωμένη οδική συμπεριφορά

Προς το παρόν, η Volkswagen δεν έχει ανακοινώσει στοιχεία που να αφορούν στις επιδόσεις του καινούργιου Golf GTI. Όμως, ο Schebsdat –ο οποίος συνέβαλε στην εξέλιξη της Porsche 911 GT3 RS (997) όταν εργαζόταν στην Porsche Motorsport– θεωρεί ότι οι τιμές επιτάχυνσης από στάση για το νέο μοντέλο θα είναι παραπλήσιες με αυτές του προηγούμενου. Η εξέλιξη και η δημιουργία του ήταν μια προσεκτικά σχεδιασμένη διαδικασία. Ως βάση, χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα «MQB», η οποία φημίζεται για τη δυνατότητά της να παρέχει υψηλό επίπεδο προσαρμογής και τελειοποίησης στην κατηγορία.

Για παράδειγμα, το νέο Golf GTI έχει αλουμινένιο υποπλαίσιο εμπρός, αντί του χαλύβδινου που υπήρχε πριν. Χάρη σε αυτό, δεν μειώθηκε μόνο το βάρος κατά περίπου τρία κιλά σε εκείνο το μέρος, αλλά αυξήθηκε η δυσκαμψία του πλαισίου, βελτιώθηκε η αμεσότητα στην αλλαγή κατεύθυνσης και ο τρόπος λειτουργίας της ανάρτησης. Επιπλέον, η εφαρμογή ενός νέου λογισμικού έχει ως αποτέλεσμα την αντίστοιχη βελτίωση στην αίσθηση και την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης.

Ένα νέο στοιχείο στο καινούργιο μοντέλο είναι το σύστημα «VDM» («Vehicle Dynamics Manager»), το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά στο Golf GTI. Αυτό, λαμβάνει δεδομένα από τους αισθητήρες στο τιμόνι, στο πεντάλ του γκαζιού, στο κιβώτιο ταχυτήτων και στο διαφορικό και τα διαχειρίζεται αναλόγως. Επίσης, ελέγχει τη λειτουργία των μεταβλητής απόσβεσης αμορτισέρ, τα οποία αποτελούν μέρος του αναβαθμισμένου συστήματος «DCC» («Dynamic Chassis Control»). Σύμφωνα με τη Volkswagen, το «DCC» δίνει εντολές ταχύτερα από πριν και το νέο Golf GTI έχει καλύτερη οδική συμπεριφορά, άνεση και ποιότητα κύλισης, συγκριτικά. Όπως διαπιστώσαμε κατά την κίνησή μας με υψηλή ταχύτητα στην πίστα, το καινούργιο μοντέλο δίνει καλύτερη αίσθηση και άνεση.

Για όσους οδηγούς δεν θέλουν μια ήρεμη μετακίνηση, αλλά αποζητούν τη χαρά της οδήγησης, η Volkswagen έχει καλά νέα γι’ αυτούς. Όπως μας είπαν, στο όγδοης γενιάς Golf GTI θα υπάρχει η δυνατότητα να απενεργοποιηθεί το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας του οχήματος. Επίσης, σύμφωνα με την εταιρεία, το σύστημα «VDM» επεμβαίνει και στη λειτουργία των «XDS» και «VAQ», μεταφέροντας σε αυτά πληροφορίες από άλλα συστήματα του οχήματος, μεταξύ των οποίων και από το «DCC». Όπως είπε ο Schebsdat: «Η μετάδοση της ροπής σε καθέναν από τους δύο εμπρός τροχούς τώρα είναι περισσότερο ομαλή και καλύτερα ελεγχόμενη και εξαρτάται από μεγαλύτερο αριθμό παραμέτρων απ’ ό,τι πριν».

Ακλόνητο

Το νέο GolfGTI διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα για την αμεσότητα μετάδοσης της ισχύος: «Snow», «Comfort», «Eco», «Sport» και «Individual». Στην τελευταία, ο οδηγός μπορεί να παραμετροποιήσει τις ρυθμίσεις κατά το δοκούν. Η ανάρτηση, η οποία πίσω αποτελείται από την ίδια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων που υπήρχε και στο προηγούμενο GolfGTI, είναι χαμηλότερη σε ύψος απ’ ό,τι στις υπόλοιπες απλές εκδόσεις το νέου μοντέλου. Για την ευρωπαϊκή αγορά, το καινούργιο GolfGTI θα διατίθεται με τροχούς διάστασης 17 ιντσών (Σ.τ.Μ.: στον βασικό εξοπλισμό του), ενώ στις ΗΠΑ οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ 18 ιντσών ή 19 ιντσών. Το πρωτότυπο GolfGTI με το οποίο μετακινηθήκαμε είχε θερινά ελαστικά Bridgestone Potenza S005 διάστασης 225/40R-18. O Karsten Schebsdat δήλωσε σχετικά: «Δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων που να είναι νευρικό στις αντιδράσεις του, αλλά ένα όχημα που να εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό του σε όποια κατάσταση αυτός αντιμετωπίσει».

Ο στόχος των ανθρώπων της Volkswagen ήταν να πάρουν τη στιβαρή βάση που συνιστούσε το Golf GTI έβδομης γενιάς και να δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο με μεγαλύτερη συνοχή, γραμμικότερη απόδοση της ισχύος και αμεσότερη απόκριση στις εντολές του οδηγού, σε όσο μεγαλύτερο βαθμό δύναται να προσφέρει ο συνδυασμός μηχανικών μερών με εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα.

Στις διάφορες πίστες δοκιμών που υπάρχουν στις εγκαταστάσεις της Ehra-Lessien μπορούμε να αισθανθούμε τη συνέπεια στις αντιδράσεις του αυτοκινήτου. Την εγγενή ισορροπία του σασί και το πολύ καλό ζύγισμα του οχήματος, τη σβελτάδα με την οποία στρίβει με επιλεγμένο το πρόγραμμα «Sport» και την αποτελεσματικότητα με την οποία το διαφορικό διαχειρίζεται τη μεταφορά της ισχύος, επιτρέποντας τη μέγιστη πρόσφυση κάθε φορά.

Σε ένα ιδιαιτέρως απαιτητικό τμήμα της πίστας –όπου το οδόστρωμα αποτελείται από πολλά, διαδοχικά και σχετικά ψηλά «βουναλάκια»– μπαίνουμε με μεγάλη ταχύτητα σε μια κλειστή, παρατεταμένη στροφή, χωρίς ο Schebsdat να σηκώσει το πόδι του από το δεξί πεντάλ, το οποίο είναι κολλημένο στο πάτωμα. Με κάποιον άγνωστο σε εμένα τρόπο καταφέρνει να διατηρήσει την τροχιά του αυτοκινήτου εντός των άσπρων γραμμών οριοθέτησης χωρίς να κάνει την παραμικρή διορθωτική κίνηση στο τιμόνι. Αναμένω ότι κατά τη διάρκεια της καμπύλης πορείας μας, θα εξασθενήσει η μεγάλη δύναμη που ασκήθηκε στο σώμα μας στην είσοδο της στροφής, αλλά αυτό δεν συμβαίνει. Δεν υπάρχει η παραμικρή μείωσή της ή υπόνοια υποστροφής, παρά τη μεγάλη πλευρική επιτάχυνση.

Ο Schebsdat αυξάνει περισσότερο την ταχύτητα για την επόμενη στροφή, μια ανοιχτή αριστερή. Έχοντας μπει σε αυτήν, άξαφνα, αφήνει το πεντάλ και το ξαναπατά ως το πάτωμα. Είναι εκπληκτικό πόσο σταθερό είναι το πίσω μέρος του νέου Golf GTI. Ακόμα και εάν το προκαλέσεις με άτσαλο τρόπο, το αυτοκίνητο ακολουθεί την προκαθορισμένη πορεία με αποφασιστικότητα.

Η στιβαρότητα του πλαισίου είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα του καινούργιου μοντέλου. Στο πρωτότυπο, εμφανίζεται μια αδυναμία ικανοποιητικής απόσβεσης των ταλαντώσεων όταν κινείσαι με μικρήταχύτητα σε στροφή, όμως ο βελτιωμένος τρόπος λειτουργίας των ηλεκτρονικά ελεγχόμενωναμορτισέρ περιορίζει την αρχική κίνηση. Πραγματικά, το νέο Golf GTI είναι συγκροτημένο, χωρίς να θυσιάζει στο παραμικρό την άνεση.

Η αίσθησή του είναι αναμενόμενα σφιχτή, αλλά ποτέ δεν αισθανθήκαμε να κοπανηθήκαμε από τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Ακόμα και στην επιλογή «Comfort», το αυτοκίνητο παραμένει εύκολα ελεγχόμενο και εντυπωσιακά σταθερό.

Αξιοσέβαστο

Το Golf GTI όγδοης γενιάς δεν είναι το ταχύτερο ή το πιο δυνατό της κατηγορίας του, αλλά –ακόμα και από εκεί που βρεθήκαμε– δείχνει ότι θα ξεπεράσει τον προκάτοχό του. Έστω και από τη θέση του συνοδηγού, διαπιστώσαμε ότι διατηρεί την ικανότητα και την απόκριση των καλύτερων GTI οχημάτων, όπως και πόσο άψογα σταθερό και συγκροτημένο παραμένει όταν το πιέζεις πολύ. Θα χρειαστεί να περάσουν κάποιοι μήνες μέχρι να μπορέσουμε να καθίσουμε πίσω από το τιμόνι του. Ωστόσο, έχουμε την ισχυρή εντύπωση ότι το καινούργιο Golf GTI θα αφήσει το σημάδι του ως ένα ακόμα ορόσημο στη μακρά διαδρομή των αξιοσέβαστων hot hatches.