Αποστολή στη Σουηδία: Crash-test παιδικού καθίσματος - Ζήτημα ζωής ή θανάτου


Παρακολουθήσαμε στη Σουηδία τη δοκιμή πρόσκρουσης Plus-Test σε παιδικό κάθισμα οπίσθιας κατεύθυνσης, που προσφέρει κορυφαία προστασία στους μικρούς επιβάτες.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ ΦΩΤ.: BE SAFE, Π.Π.
  • 9/11/2023

Τα παιδικά καθισματάκια παραμένουν ακόμη και σήμερα στο μυαλό πολλών Ελλήνων γονιών ένα περιττό αξεσουάρ για την μετακίνηση των μικρών βλασταριών τους με το αυτοκίνητο. Η χώρα μας έχει κάνει μεν άλματα σε αυτόν τον τομέα, καθώς οι θάνατοι παιδιών σε τροχαία ανά εκατομμύριο πληθυσμού παιδιών την τριετία 2018 - 2020 ανέρχεται σε περίπου 7, όσο δηλαδή και ο μέσος ευρωπαϊκός όρος, ωστόσο από τη γενική εικόνα που έχουμε στους ελληνικούς δρόμους, είναι προφανές ότι υπάρχουν ακόμη τεράστια περιθώρια βελτίωσης. Μιας βελτίωσης, στην οποία συνεισφέρουν καθοριστικά τα παιδικά καθίσματα τις τελευταίες δεκαετίες, γι αυτό και προβλέπεται εξάλλου υποχρεωτικά η χρήση τους σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.

Η Μέκκα των παιδικών καθισμάτων βρίσκεται στη Σκανδιναβία, όπου ξεκίνησαν να προστατεύουν τους μικρούς επιβάτες ήδη από τη δεκαετία του ‘80. Η επίσκεψη λοιπόν στο σουηδικό Ινστιτούτο Ερευνών Οδικών Μεταφορών VTI στην πόλη Λίντκεπινγκ 200 χιλιόμετρα από τη Στοκχόλμη ισοδυναμεί με πραγματική πρόκληση και εμπειρία και αποτελεί μεγάλο προνόμιο για κάθε πολίτη -πολύ περισσότερο για δημοσιογράφο- που ενδιαφέρεται για την οδική ασφάλεια και ιδιαίτερα για την προστασία των παιδιών στον δρόμο. Στο VTI πραγματοποιούνται κάθε χρόνο περίπου 150 Crash tests παιδικών καθισμάτων και γύρω στις 100 δοκιμές πρόσκρουσης αυτοκινήτων, αλλά και αντίστοιχα τεστ για μπαριέρες δρόμων, στύλους φαναριών κυκλοφορίας, κλπ.

Το ντάμι αμέσως μετά το Crash test.
Το ντάμι αμέσως μετά το Crash test.

Η δική μας πρόσκληση αφορούσε την παρακολούθηση της δοκιμής Plus-Test ενός ανεστραμμένου παιδικού καθίσματος της νορβηγικής εταιρείας Be Safe και την ανάλυση των δεδομένων από τους ερευνητές του ινστιτούτου με απόσταγμα εμπειρίας πολλών δεκαετιών. H συζήτηση με «γκουρού» της οδικής ασφάλειας μπορεί να γίνει απολαυστική, όταν χρησιμοποιούν ακόμη και…σκελετούς για να καταδείξουν τα λάθη απλών καθημερινών μας κινήσεων, όπως είναι η χρήση της ζώνης ασφαλείας, που σε κάνουν να νιώθεις αρχάριος.

Τι είναι το Plus-Test

Ερευνητής που μας εξηγεί με τη βοήθεια ενός σκελετού τη μυοσκελετική δομή ενός ανθρώπινου σώματος.
Ερευνητής που μας εξηγεί με τη βοήθεια ενός σκελετού τη μυοσκελετική δομή ενός ανθρώπινου σώματος.

Το Plus-Test είναι σουηδικής έμπνευσης, έχει εξελιχθεί σε συνεργασία μεταξύ πολλών φορέων της χώρας (οδικής ασφάλειας, ασφαλιστικών εταιρειών, κατασκευαστών αυτοκινήτων και παιδικών καθισμάτων, κλπ.) και είναι προαιρετικό. Στην ευρωπαϊκή αγορά κυκλοφορούν κανονικά τα παιδικά καθισματάκια με έγκριση τύπου ΕCE R44 (που λήγει στα τέλη του 2023) και UN/R 129, ωστόσο στις σκανδιναβικές χώρες όλοι οι πελάτες επιλέγουν προϊόντα με τη χρυσή ετικέτα που επιβεβαιώνει, ότι έχουν περάσει με επιτυχία το Plus-Test, που αφορά ουσιαστικά μόνο ανεστραμμένα καθισματάκια λόγω των αυστηρότερων προδιαγραφών του. Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε, ότι η κατηγοριοποίηση των καθισμάτων με προδιαγραφές R44 γίνεται με βάση το βάρος του παιδιού σε κιλά ενώ στις προδιαγραφές R129 με βάση το ύψος του σε εκατοστά!

Οι γονείς ζητούν από τις εταιρείες παιδικών καθισμάτων, να εξελίσσουν προϊόντα οπίσθιας κατεύθυνσης για όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ηλικίες, αφού το ανεστραμμένο κάθισμα προστατεύει σε ποσοστό 90% από τις συγκρούσεις, ενώ το αντίστοιχο που «βλέπει» προς τα εμπρός σε ποσοστό γύρω στο 70%! Επίσης, να πούμε ότι τα νέα καθισματάκια διαθέτουν αλουμινένιους σκελετούς, έχουν διάρκεια ζωής 15 αντί 10 ετών και διακρίνονται για το οικολογικό τους αποτύπωμα, καθώς μπορούν να ανακαινιστούν, χωρίς επιπτώσεις στη λειτουργικότητα τους. Για τη διάρκεια ζωής παίζουν πάντως ρόλο και οι συνθήκες χρήσης ενός παιδικού καθίσματος, αφού άλλη καταπόνηση έχει για παράδειγμα ένα τέτοιο προϊόν τοποθετημένο σε όχημα που σταθμεύει σε κλειστό γκαράζ και άλλη, όταν είναι το αυτοκίνητο εκτεθειμένο συνεχώς στον ήλιο. Πλέον, στην αγορά κυκλοφορούν παιδικά καθισματάκια με μηχανισμό περιστροφής, που επιτρέπει τη λειτουργία τους ως εμπρόσθιας ή οπίσθιας κατεύθυνσης και θεωρούνται πολύ ευέλικτα σε χρήση.

Αιχμή του δόρατος του Plus-Test είναι η προστασία των παιδιών στις μετωπικές συγκρούσεις, που είναι ο πιο συνηθισμένος, αλλά και ο πιο επικίνδυνος, τύπος τροχαίου ατυχήματος, καθώς οι οπισθομετωπικές συμβαίνουν σπανιότερα και γίνονται με σαφώς χαμηλότερες ταχύτητες πρόσκρουσης. Στην πυρήνα του συγκεκριμένου Crash test βρίσκονται οι επιβαρύνσεις στον αυχένα και στο λαιμό του παιδιού, που πρέπει να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερες για την ασφάλειά του. Οι συγκεκριμένες περιοχές θεωρούνται ιδιαίτερα ευάλωτες στα βρέφη και στα μικρά παιδιά εξαιτίας της ανατομίας τους, αφού το βάρος του κεφαλιού τους αναλογεί περίπου στο 25% του συνολικού βάρους τους και το μυοσκελετικό τους σύστημα δεν έχει αναπτυχθεί σε υψηλό βαθμό, ώστε να μπορεί να παρέχει επαρκή στήριξη στο κεφάλι σε περίπτωση σύγκρουσης. Αν υπήρχε η αντίστοιχη αναλογία και στους ενήλικες, θα ζύγιζε το κεφάλι ενός άνδρα βάρους 80 κιλών περίπου 20 κιλά, αντί 4,5 όπως συμβαίνει στην πραγματικότητα! Πρόκειται για μία συνθήκη, που τη βιώσαμε και οι ίδιοι φορώντας μία ειδική κάσκα βάρους περίπου 20 κιλών, ώστε να αντιληφθούμε την αντίστοιχη αίσθηση που έχει ένα βρέφος.

Τα όρια επιβάρυνσης του παιδικού αυχένα και του λαιμού είναι στο Plus-Test εξαιρετικά αυστηρά και έχουν καθοριστεί στα 1.220 Ν για τα ντάμι τύπου Q3 και στα 1.680 N για τα μεγαλύτερα ντάμι Q6. Είναι μάλιστα βέβαιο, ότι δεν θα μπορούσε να τα πιάσει κανένα παιδικό καθισματάκι εμπρόσθιας κατεύθυνσης, γι αυτό και δεν γίνονται Plus-tests με τέτοιου τύπου συστήματα συγκράτησης.

Επί τω έργω

Η κάσκα με βάρος που αντιστοιχεί με το βάρος του κεφαλιού ενός μωρού για το σώμα ενός ενήλικα.
Η κάσκα με βάρος που αντιστοιχεί με το βάρος του κεφαλιού ενός μωρού για το σώμα ενός ενήλικα.

Όλα αυτά τα βιώσαμε συμπυκνωμένα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, όταν επιτάχυνε το έλκηθρο με το ντάμι σε ανεστραμμένη θέση πάνω στις ειδικές ράγες και προσέκρουσε με ταχύτητα 56 km/h πάνω στη μεταλλική μπαριέρα. Οι μετρήσεις που έγιναν, έδειξαν ότι η επιβάρυνση του ντάμι ήταν κάτω από τα αυστηρά όρια του Plus-test, ενώ δεν διακρίνονταν κάποιες ζημιές στο κάθισμα, που δεν είχε μετακινηθεί από τη θέση του. Ακόμη όμως και έτσι, οι ειδικοί συνιστούν την αντικατάσταση του παιδικού καθίσματος μετά από μία σύγκρουση, έστω και σε χαμηλές ταχύτητες, για λόγους προστασίας του λιλιπούτειου επιβάτη.

Φυσικά, το σωστό μοντάρισμα του καθίσματος συμβάλλει στην ιδανική προστασία του μικρού επιβάτη, οπότε είναι σημαντική η αναλυτική ενημέρωση του υποψήφιου αγοραστή από εξειδικευμένο πωλητή. Τα νέα παιδικά καθισματάκια θα λύνουν τέτοιου είδους προβλήματα με μία σειρά ψηφιακών εφαρμογών, που ουσιαστικά θα προειδοποιούν τον πελάτη με οπτικά και ηχητικά σήματα ότι κάνει κάποιο λάθος κατά την τοποθέτηση, θα ενημερώνουν τους αφηρημένους γονείς, αν έχουν ξεχάσει το παιδί τους στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, κλπ. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Παιδιά στο αυτοκίνητο: 12 tips για να ταξιδέψεις με ασφάλεια

Έρευνα: Αυτό είναι το ασφαλέστερο οικογενειακό αυτοκίνητο στην Ευρώπη

Volvo: Το νέο radar που διασφαλίζει ότι δεν θα ξεχάσεις παιδί στο αυτοκίνητο (video)