Fiat Panda 1.0 Hybrid: Δοκιμάζουμε το φθηνότερο υβριδικό της ελληνικής αγοράς


Οι Ιταλοί ξέρουν να λένε ιστορίες. Κι αν περιμένει κανείς να ακούσει για Ferrari, Maserati ή Lamborghini, εδώ έχουμε μόνο ένα απλό ταπεινό Παντάκι, ένα αυτοκίνητο τόσο μεγάλο σε όνομα όσο μικρό είναι σε μέγεθος.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.:ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 19/12/2020

Ναι, με πάνω από σαράντα χρόνια ιστορίας το Panda έχει πολλά να πει. Και η τελευταία του γενιά, εξελιγμένη πάνω σε ένα πάτωμα και μια μηχανολογία που ξεκινά από τις αρχές του 2000 έρχεται πλέον να ενστερνιστεί τα κελεύσματα των καιρών υιοθετώντας την υβριδική τεχνολογία με το ίδιο, όπως... πάντα, μουτράκι του πιο χαριτωμένου αυτοκινήτου πόλης.

Μάλιστα εδώ έχουμε μια από τις πολύ εντυπωσιακές του παραλλαγές, αυτή του Panda Cross που είναι σαν ένα Panda… ελευθέρας βοσκής αλλά με ό,τι χρειάζεται σήμερα ένας urbanista. Έτσι η εμφάνιση είναι αυτή η περιπετειώδης εικόνα ενός αθώου city car (τι αντίφαση!) με μπόλικες ποδιές, και προστατευτικά…ολούθε με μεγάλη απόσταση πατώματος από το έδαφος και με τις λιλιπούτειες διαστάσεις του μήκους και του πλάτους να το κάνουν ένα αυτοκίνητο που μπορεί να στρίψει άνετα ακόμα και στην Κυψέλη.

Το εσωτερικό δεν έχει αλλάξει «ούτε τόσο». Οι παρατηρητικοί θα δουν για μια ακόμη φορά στα πλαστικά του ταμπλό και των θυρών τα γράμματα P, A, N, D, A, ατάκτως ερριμμένα να δημιουργούν ένα πρωτότυπο σαγρέ μοτίβο. Η πρακτικότητα είναι καλή με θέσεις για μικρά και μεγάλα αντικείμενα (ειδικά με το μεγάλο ράφι στη θέση του συνοδηγού). Οι υφασμάτινες επενδύσεις με την ένδειξη SEAQUAL, υφαίνονται με νήμα το οποίο παράγεται από ανακυκλωμένα πλαστικά απορρίμματα που περισυλλέγονται από τη θάλασσα.

Ο επιλογέας των 6 ταχυτήτων όμως είναι νέος, ενώ διακρίνουμε και βάση για το λίκνο στήριξης του κινητού μας που όμως –τι κρίμα- απόντος ενός συστήματος multimedia Uconnect (το οποίο θα διατίθεται προσεχώς με οθόνη αφής 7 ιντσών σε διάφορες εκδόσεις) πολύ απλά στέκεται εκεί ανεξάρτητο και όχι συνεργαζόμενο με Android Auto ή Car Play. Επίσης αν και τα γραφικά στις πορτοκαλί, μονοχρωματικές οθόνες είναι σε…γραμμική άλφα, αυτή ανάμεσα στα αναλογικά όργανα κρύβει τη νέα εποχή και την ουσία της μετεξέλιξης ενός τόσο φορεμένου αλλά πάντα επίκαιρου και ελκυστικού μοντέλου: την υβριδική υπόσταση.

Μαθαίνουμε λοιπόν από τη Fiat ότι το υβριδικό σύνολο χρησιμοποιεί ένα νέο 3κυλινδρο ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.000 cc της νέας οικογένειας Firefly με συνολική απόδοση 70 ίππους στις 6.000 rpm και 92 Nm ροπής. Ο κινητήρας διαθέτει σύστημα συνεχώς μεταβαλλόμενου χρονισμού μέσω καδένας. Το σύνολο ενσωματώνει εξωτερική μονάδα EGR ανακύκλωσης καυσαερίων και έχει σχεδιαστεί με λόγο υψηλής συμπίεσης 12:1. Ο στροφαλοφόρος από την άλλη είναι κατασκευασμένος από κράμα αλουμινίου και διαθέτει χιτώνια από χυτοσίδηρο. Αποτέλεσμα είναι το νέο σύνολο να ζυγίζει μόλις 77 κιλά.

Το σύστημα BSG είναι τοποθετημένο απευθείας πάνω στον κινητήρα και κινείται από τον ίδιο ιμάντα που κινεί και τα βοηθητικά περιφερειακά συστήματά του. Υπάρχουν τρεις επιπλέον λειτουργίες κίνησης (πέραν της παραδοσιακής) με e-coasting, e-braking και e-sailing. Στην πρώτη, μόλις αφήνουμε γκάζι παράγεται και αποθηκεύεται ηλεκτρική ενέργεια. Κατά την επιβράδυνση του e-braking, ομοίως, το BSG αποθηκεύει ενέργεια σε μπαταρία ιόντων λιθίου που βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του οδηγού, χωρητικότητας 11 Ah, την οποία αξιοποιεί με μέγιστη ισχύ 3,6 kW, τόσο κατά την εκκίνηση του κινητήρα μέσω του συστήματος Stop&Start, όσο και κατά την επιτάχυνση.

Η τεχνολογία επιτρέπει στον βενζινοκινητήρα να απενεργοποιείται ακόμα και στα 30 km/h επιλέγοντας «νεκρά» στο κιβώτιο μέσω του e-sailing. Μέσω σχετικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων το σύστημα ενημερώνει τον οδηγό για τα ενεργειακά αποθέματα και το μέγεθος της ηλεκτρικής ενέργειας που παρήχθη, ενώ στην περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται με απενεργοποιημένο τον κινητήρα η μπαταρία λιθίου αναλαμβάνει να τροφοδοτεί όλα τα υποσυστήματα του αυτοκινήτου εξασφαλίζοντας τα επίπεδο άνεσης και ασφάλειας με μηδενική κατανάλωση καυσίμου.

Το νέο σύνολο δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω του νέου 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων που υπόσχεται χαμηλές τριβές, οικονομία, και άμεση αίσθηση στις αλλαγές. Παράλληλα είναι τοποθετημένο σχεδόν 5 εκατοστά χαμηλότερα, βοηθώντας το χαμήλωμα του κέντρου βάρους, κάτι που είναι εξαιρετικά επωφελές σε ένα ούτως ή άλλως υψηλό αυτοκίνητο όπως είναι το Panda Cross.

Οι πρώτες εντυπώσεις μας έρχονται ξανά στο προσκήνιο από τα πρώτα μέτρα οδήγησης. Βλέπετε, το Panda έχει έναν εξαιρετικό τρόπο να φιλτράρει τις ανωμαλίες του δρόμου, μια ικανότητα που συναντάς σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα. Είναι συνάμα πρακτικό, ευέλικτο και δε σου απαρνιέται ακόμη κι ένα ταξίδι χάρη –και- στο νέο κιβώτιο ή μια εξόρμηση στο δάσος με απόσταση από το έδαφος στα 161 mm, με πολύ κοντή πρώτη σχέση, με σύστημα υποβοήθησης City που κάνει το τιμόνι «βούτυρο» τόσο σε ένα παρκάρισμα, όσο και σε ένα μονοπάτι με κροκάλες, και με ποδιές προστασίας (εξαίρεση εδώ τα εξαιρετικά για άσφαλτο μόνο Continental EcoContact 6).

Αν υπάρχει κάτι που σε φέρνει προ διλήμματος είναι το προηγμένο, τεχνολογικά, μηχανικό σύνολο. Ο κινητήρας ατμοσφαιρικός και επικουρούμενος από τον μικρό ηλεκτροκινητήρα δείχνει να ζωντανεύει γρήγορα και, στα μισά γκάζια, να είναι εύρωστος και πρόθυμος. Κρεμάει όμως σχετικά γρήγορα επομένως πρέπει να καταφεύγεις διαρκώς στον επιλογέα. Αυτή η ιδιαιτερότητα επιφέρει μια αύξηση στην κατανάλωση η οποία μπορεί σε πραγματικές συνθήκες να φτάσει την «επίδοση» του πιο απλού συνόλου 1.2 69 ίππων (που φορά το Panda από…πάντα) δηλαδή από 6,9 έως 7,3 l/100km σε αστικό ιστό. Επίσης, και ο θόρυβος του τρικύλινδρου συνόλου δεν καταστέλλεται επαρκώς με αποτέλεσμα αν πιέσετε το αυτοκίνητο να εισπράξετε παραπάνω θόρυβο.

Για τα της εργονομίας του ηχοσυστήματος τα αναφέραμε αλλά, ίσως, η μεγαλύτερη έλλειψη σε ένα από τα πιο ταλαντούχα αυτοκίνητα πόλης, είναι η έλλειψη σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας, με εξαίρεση ένα σημαντικό το οποίο, ευτυχώς, είναι στάνταρ: το Σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για αποφυγή ατυχήματος. Εξαιρετικό για αστική χρήση (και κατάχρηση) δείχνοντας συνάμα ότι οι Ιταλοί έχουν τα αντανακλαστικά να επικαιροποιούν (και όχι μόνο να φρεσκάρουν) τα μοντέλα τους. Με αυτά και μ’ εκείνα ερχόμαστε στο «δια ταύτα», το οποίο είναι ενδιαφέρον. Το αυτοκίνητο λοιπόν που βλέπετε, στη βασική έκδοση Easy τιμάται στα 12.200 με την προσφορά της ελληνικής αντιπροσωπείας μια τιμή που σε βάζει για τα καλά στην αστική οδήγηση με γερές δόσεις στυλ, τεχνολογίας και ικανοτήτων ακόμα και εκτός δρόμου (δοκιμάστε μια τετράδα off-road ελαστικών και θα δείτε). Σε μια εποχή που τα city cars λιγοστεύουν από την κατηγορία, αυτοκίνητα σαν το Panda Cross είναι μια ευχάριστη νότα και μια υπενθύμιση ότι μερικές φορές δε χρειάζεσαι πανάκριβα αυτοκίνητα για να περνάς καλά.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FIAT PANDA 1.0 HYBRID PANDA CROSS 2020   TIMH €11   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999, Ατμοσφαιρικός, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 51(70)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 92/3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 14,7 sec, τελική 155 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4 L/100km, 89 g/km

FIAT PANDA 1.0 HYBRID PANDA CROSS 2020

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΤΙΜΗ

ΚΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ, ΘΟΡΥΒΟΣ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ