Peraves Μonotracer / Porsche Cayman S: Έχετε δίπλωμα... πιλότου;


Δύο θέσεις, κίνηση και κινητήρας πίσω, γερμανικές καταβολές, εξαιρετικές επιδόσεις και οδηγική αίσθηση πέρα από τα καθιερωμένα. Δεν αναφερόμαστε όμως σε... Porsche, αλλά σε μια περίεργη μοτοσικλέτα που θυμίζει αεροπλάνο.

  • 26/12/2008
Car and Driver

Δύο θέσεις, κίνηση και κινητήρας πίσω, γερμανικές καταβολές, εξαιρετικές επιδόσεις και οδηγική αίσθηση πέρα από τα καθιερωμένα. Δεν αναφερόμαστε όμως σε... Porsche, αλλά σε μια περίεργη μοτοσικλέτα που θυμίζει αεροπλάνο.

ΚΕΙΜΕΝΟ: CHRISTOPHE BOULAIN (DRIVEN)
ΑΠΟΔΟΣΗ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
ΦΩΤ.: FABRICE BOLUSSSET

Πέρασαν δεκαέξι χρόνια που μιλάει γι’ αυτό και, για να σας πούμε όλη την αλήθεια, ακόμη δεν έχει φύγει από το κεφάλι του. Όταν το 1992 ο Fabrice είχε κάνει φωτογράφηση για μια οικολογική μοτοσικλέτα, γι’ αυτόν το συγκεκριμένο όχημα ήταν μια πραγματική αποκάλυψη. Πριν από αυτό είχε ήδη οδηγήσει Porsche, Ferrari και Maserati, αλλά, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, τίποτα -και εννοούσε απολύτως τίποτα- δεν μπορούσε να πλησιάσει την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός από τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα. Τον προηγούμενο Μάρτιο μάλιστα, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, είχαμε ξαναδεί τη συγκεκριμένη μοτοσικλέτα -για να είμαστε πιο ακριβείς, τον αντικαταστάτη της, που πήρε το όνομα Monotracer- σε ένα μικρό περίπτερο και κανονίσαμε να κάνουμε ένα συγκριτικό με τη «μικρή» Porsche. Φυσικά, τις φωτογραφίες του θέματος θα τις έκανε ο Fabrice.

Mε περιορισμένη παραγωγή και διάθεση από τότε που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά πίσω στο 1987, το ελβετικό «υπόθετο» μοιάζει πλέον να θέλει να ξεφύγει από την αφάνεια. Έχοντας υιοθετήσει ένα σχήμα πολύ πιο εντυπωσιακό σε σχέση με το ωοειδές του προκατόχου του, το πέρασμα στη δεύτερη γενιά του ελβετικού οχήματος μας θύμισε αρκετά τη διαδικασία της μεταμόρφωσης της κάμπιας σε πεταλούδα, καθώς το νέο στυλ και η σχεδίαση μοιάζουν σαν το μετεξελιγμένο? άνθος της προηγούμενης γενιάς, το οποίο πήρε το όνομα Monotracer. Κάποιες τεχνικές εξελίξεις και ένα εσωτερικό αρκετά πιο πολυτελές και τεχνολογικά άρτιο, και ιδού το αποτέλεσμα της μετεξελιγμένης ελβετικής «μηχανής», που μπορούμε να πούμε ότι έρχεται την κατάλληλη στιγμή. Το σίγουρο είναι ότι σήμερα μοντέλα με υψηλές εκπομπές CO2 δεν πωλούνται εύκολα, οπότε τα σπορ αυτοκίνητα έχουν ένα σχετικό πρόβλημα. Λογικό είναι ότι το ελβετικό όχημα διαθέτει ένα πλεονέκτημα σε σχέση με αυτά τα αυτοκίνητα, καθώς προσφέρει την ευχαρίστηση που απαιτεί ο ανήσυχος οδηγός, ενώ ταυτόχρονα είναι και εξαιρετικά φιλικό προς το περιβάλλον.

Με την πρώτη ματιά στο Monοtracer νιώθεις ότι έχεις πάρει παραισθησιογόνα. Η σφηνοειδής μορφή του σε κάνει να νιώθεις ότι μπροστά σου έχεις ένα ανεμοπλάνο από το οποίο έχεις αφαιρέσει τα φτερά και την ουρά. Το θέμα όμως είναι ότι δεν πιστεύεις πως το συγκεκριμένο όχημα είναι πιο μακρύ από ένα Renault Twingo. Σύμφωνα όμως με τον εφευρέτη του, τον Arnold Wagner: «για να μπορεί το Monotracer να μεταφέρει δύο επιβάτες, προτιμήσαμε να τους τοποθετήσουμε τον έναν πίσω από τον άλλο, ούτως ώστε να μην έχουμε μεγάλη μετωπική επιφάνεια, και τοποθετήσαμε τον κινητήρα της BMW K 1200 LT με τους βοηθητικούς τροχούς από πίσω». Το σημαντικότερο για τον κατασκευαστή ήταν να διατηρήσει το πλάτος όσο το δυνατόν μικρότερο (1,25 μ.) και με αυτόν τον τρόπο να διαθέτει το όχημα την καλύτερη δυνατή αεροδυναμική. Γι’ αυτό και το σχήμα του μοιάζει με αυτό από την σταγόνα νερού, που είναι εξαιρετικά αεροδυναμικό. Ο Ελβετός κατασκευαστής έκανε μετρήσεις στην αεροδυναμική σήραγγα της VW και ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης μετρήθηκε στο 0,18 (σ.σ. δεν μιλάμε όμως για τον κλασικό Cd, τον οποίο αναφέρουμε συνήθως και στα δικά μας θέματα, αλλά για τον SCx). Ένα smart έχει αντίστοιχο αεροδυναμικό συντελεστή στα 0,70, ενώ η δική μας Porsche Cayman βρίσκεται στα 0,66. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η Porsche χρειάζεται περίπου τέσσερις φορές περισσότερη δύναμη για να κινηθεί με την ίδια ταχύτητα με το Monotracer. Παρ’ όλα αυτά, το Monotracer διαθέτει βοηθητικούς τροχούς και ο κινητήρας της BMW K 1200 LT αποδίδει 115 ίππους, δηλαδή περίπου 2,5 φορές μικρότερη ιπποδύναμη από αυτήν του επίπεδου 6κύλινδρου της Porsche.

Έπειτα από ένα πλήρες «εκπαιδευτικό» απόγευμα (δείτε το σχετικό box), ήμαστε πλέον έτοιμοι για μια βόλτα πίσω από το τιμόνι του Monotracer. Αφού είχαμε προσέξει αρκετά στο «μάθημά» μας, στην αρχή πηγαίναμε αρκετά προσεκτικά μέχρι να πατήσουμε το κουμπί, ούτως ώστε οι βοηθητικοί τροχοί να ανέβουν ηλεκτρικά. Η ισορροπία εξασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό από το μεγάλο εμπρός ελαστικό (σε μια μοτοσικλέτα ελαστικό τέτοιας διάστασης θα το συναντούσαμε στον πίσω τροχό), το πολύ χαμηλό κέντρο βάρους αλλά και το πολύ μεγάλο μεταξόνιο. Για να μην τα πολυλογούμε, είναι αρκετά εύκολο να ισορροπήσεις μέσα στο Monotracer με τους δύο τροχούς, χωρίς να είναι πολύ πιθανή κάποια πτώση. Βεβαίως, το σίγουρο είναι ότι με το πλάτος να φτάνει τα 1,25 μέτρα, το συγκεκριμένο δίτροχο δεν είναι και τόσο ευκίνητο και ευκολοδήγητο στην κίνηση, όταν θελήσεις να περάσεις ανάμεσα από τα αυτοκίνητα. Για να μπορέσεις να κάνεις τη συγκεκριμένη μανούβρα, χρειάζεσαι το λιγότερο 1,5 μέτρο πλάτος, καθώς το σίγουρο είναι ότι δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις ούτε τους βοηθητικούς τροχούς σε μικρότερο πλάτος. Βεβαίως, δεν θα πρέπει να σκέφτεστε όπως στις μοτοσικλέτες, δηλαδή να απλώσετε κάποιο χέρι ή πόδι για να στηριχτείτε, αν υπάρξει ανάγκη. Αλλά όλος αυτός ο κόπος έχει και την αποζημίωσή του, καθώς σε κάθε γωνία του δρόμου όποιος μας έβλεπε έμενε με το στόμα ανοιχτό, ενώ οι νεότεροι σε ηλικία περαστικοί πολλές φορές μας χειροκροτούσαν κιόλας. Οι αναλογίες του Monotracer αλλά και οι λεπτομέρειές του, που θυμίζουν σε ορισμένα σημεία το Audi R8, είναι σίγουρο ότι εξασφαλίζουν στο ελβετικό δίτροχο μια αξιαγάπητη σιλουέτα. Ακριβώς από πίσω της, ακόμη και η Cayman στην έκδοση S Design Edition έμοιαζε να περνάει σχεδόν απαρατήρητη δίπλα στο Monotracer.

Το σχετικό πλεονέκτημα του οδικού δικτύου γύρω από τη Ζυρίχη είναι ουσιαστικά οι στροφές του και το πολύ καλό οδόστρωμα. Για να διατηρηθεί το βάρος σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αλλά ταυτόχρονα και η στιβαρότητα σε πολύ υψηλά επίπεδα, το Monotracer διαθέτει ένα «κουβούκλιο», το οποίο είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, fiberglass, κέβλαρ και ανθρακονήματα. Με τον τρόπο αυτό το βάρος του ελβετικού δίτροχου περιορίζεται μόλις στα 450 κιλά.

Βεβαίως, κανένα από αυτά τα υλικά δεν είναι εμφανές στο εσωτερικό. Μιλάμε για ένα αρκετά πολυτελές περιβάλλον στο εσωτερικό του Monotracer, με εξαιρετικά καθίσματα, ντυμένα με πολύ καλής ποιότητας δέρμα, και χειριστήρια δανεισμένα από τις κορυφαίες μοτοσικλέτες της BMW. Βεβαίως, σε καμία περίπτωση η Porsche δεν υστερεί σε αυτό το σημείο. Εξαιρετική θέση οδήγησης, φινίρισμα που φανερώνει ακόμη περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια, ο κλιματισμός είναι καλύτερος και πιο αποτελεσματικός, ενώ και το ηχοσύστημα είναι σίγουρα πολύ πιο ποιοτικό στην Porsche. Εκτός αυτών είναι και ο κινητήρας. Ο ατμοσφαιρικός επίπεδος 6κύλινδρος με τους 295 ίππους, που είναι ικανός να «γουργουρίζει» στο ρελαντί και με το χάιδεμα του δεξιού πεντάλ να εκπέμπει έναν πραγματικά μαγευτικό ήχο μέχρι και πάνω από τις 6.000 σ.α.λ. Βεβαίως, το καλό θα ήταν να μην τον ζορίζετε και πάρα πολύ στο συγκεκριμένο συγκριτικό, καθώς μερικές φορές για να μπορέσει να ακολουθήσει κατά πόδας το Monotracer, θα πρέπει να τον πιέσετε τόσο πολύ, που μπορεί να βαρέσει? μπιέλα.

Από την άλλη, μια απλή περιστροφή στο γκριπ του γκαζιού στο Monotracer, και το ελβετικό «ανεμοπλάνο» μπορεί να κινείται με εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες. Ο κινητήρας της BMW συνεργάζεται με ένα κιβώτιο που διαθέτει μόνο τέσσερις σχέσεις (φυσικά διαθέτει και μία για την όπισθεν), το οποίο όμως έχει πραγματικά ιδανική κλιμάκωση. Η αίσθηση της επιτάχυνσης θυμίζει σε μεγάλο βαθμό την αντίστοιχη που αποκομίζεις όταν οδηγείς μια μοτοσικλέτα, καθώς η θέση των χειριστηρίων έχει μια ελαφριά κλίση προς τα πίσω, όπως δηλαδή στις μοτοσικλέτες. Αλλά αυτά δεν είναι απολύτως τίποτα, καθώς τώρα αρχίζουν τα καλά. Μπροστά μας μια πολύ απότομη αριστερή στροφή. Μια μικρή πίεση στο αριστερό άκρο του τιμονιού, και το Monotracer παίρνει μια εξαιρετική κλίση για να στρίψει, ενώ και το κέντρο βάρους της μοτοσικλέτας νιώθεις ότι γίνεται σχεδόν ένα με το έδαφος. Το γεγονός μάλιστα ότι έχει σχήμα που θυμίζει αεροπλάνο το κάνει να έχει τη δυνατότητα να παίρνει κλίσεις στις στροφές οι οποίες μπορεί να φτάσουν και τις 52 μοίρες, παρόμοια κλίση δηλαδή με αυτές που παίρνουν οι αγωνιστικές μοτοσικλέτες στα Grand Prix. Αυτό και μόνο το συναίσθημα που σου χαρίζει στη συγκεκριμένη περίπτωση το Monotracer, είτε το οδηγείς είτε είσαι απλός επιβάτης, δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα. Στις ευθείες η ορατότητα περιμετρικά μέσα από τις μεγάλες επιφάνειες του plexiglass είναι εξαιρετική, ενώ στις στροφές νιώθεις να γίνεσαι σχεδόν ένα με το δρόμο, αίσθηση που πραγματικά είναι μοναδική. Και όλα αυτά με εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση, καθώς κατά τη δοκιμή μας η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε κατά πολύ τα έξι λίτρα για κάθε 100 χλμ.

Παρότι όμως δεν μπορεί πολλές φορές η Porsche να ακολουθήσει το Monotracer και το σίγουρο είναι ότι η αίσθηση στις περισσότερες περιπτώσεις δεν πλησιάζει αυτήν του ελβετικού δίτροχου, η Cayman είναι σίγουρα ένα από τα καλύτερα coupe που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή, με κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, εξαιρετικό στήσιμο και εξισορροπημένο πλαίσιο, ενώ είναι αρκετά ευκολοδήγητη και διαθέτει απίστευτα δυνατά και αποτελεσματικά φρένα. Από την άλλη βέβαια, παρότι το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε τους τροχούς 19 ιντσών που έχει και η 911 Turbo και το τιμόνι της είναι εξαιρετικά ακριβές και... πληροφοριακό, σίγουρα σε σχέση με το Monotracer έρχεται σε δεύτερη θέση όσον αφορά την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός. Αυτό, από την άλλη, δεν σημαίνει ότι αυτός που θα καθίσει πίσω από το τιμόνι της Cayman δεν θα μείνει με ένα χαμόγελο στο στόμα, ενώ η Porsche έχει και δύο ακόμη πλεονεκτήματα απέναντι στο ελβετικό δίτροχο. Πρώτα από όλα, διαθέτει πολύ μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (υπάρχει και εμπρός και πίσω χώρος γι’ αυτές), ενώ είναι και αρκετά πιο ευκολοδήγητη στις πολύ χαμηλές ταχύτητες (ιδίως γι’ αυτούς που δεν έχουν καβαλήσει ποτέ μοτοσικλέτα).

YΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Έπειτα από είκοσι χρόνια διανομών με το? σταγονόμετρο και ενασχόλησης με τα οικολογικά οχήματα, ο Peraves αποφάσισε να ασχοληθεί με γρήγορα οχήματα, σε μια εποχή που τα πράγματα δεν είναι τόσο ευχάριστα για τις σπορ υλοποιήσεις. Ο διάδοχος του πρώτου «Ecomobile» κατασκευάζεται στη δημοκρατία της Τσεχίας από μια εταιρεία που εξειδικεύεται στην αεροναυπηγική, και ο ρυθμός παραγωγής τους είναι περίπου εκατό οχήματα το χρόνο. Αλλά θα είναι πάντοτε απαραίτητο για τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες να κάνουν πρώτα κάποια μαθήματα πριν καθίσουν πίσω από το τιμόνι του Monotracer. Ο ίδιος ο Arnold Wagner μάς διέθεσε ένα Monotracer, το οποίο είχε επιπλέον βοηθητικούς τροχούς, που σου επέτρεπαν να παίρνεις κλίσεις στις στροφές μόνο μέχρι 25 μοίρες. Γι’ αυτόν που έχει ήδη μοτοσικλέτα το δυσκολότερο δεν είναι η ισορροπία ή ο έλεγχος του οχήματος (το δίπλωμα Α είναι υποχρεωτικό στο Monotracer, αλλά όχι το κράνος, και φυσικά υποχρεωτικές είναι και οι ζώνες ασφαλείας), αλλά το να μπορέσει να διαχειριστεί την απίστευτη επιτάχυνσή του και να φρενάρει με το δεξί πόδι, να χειριστεί το συμπλέκτη με το αριστερό και να αλλάξει ταχύτητες με το ίδιο χέρι, γεγονός που είναι λίγο αντιφατικό σε σχέση με τα δεδομένα του μοτοσικλετιστή. Με το ίδιο χέρι κάποιος πατάει το μπουτόν για τους βοηθητικούς τροχούς ή, αν θέλετε, τους «τροχούς προσγείωσης»!

Peraves Μonotracer / Porsche Cayman S

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ // 4κύλινδρος σε σειρά // 1.4 160 PS
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ // Πίσω εκγάρσια // Πίσω διαμήκης
ΚΙΝΗΣΗ // Στους πίσω τροχούς // Στους πίσω τροχούς
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ (Κ.ΕΚ) // 1.171 // 3.387
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [KW (PS)/Σ.Α.Λ.] // 85(115)/8.000 // 217(295)/6.250
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (NM/Σ.Α.Λ.) // 120/5.750 // 340/4.400

ΑΜΑΞΩΜΑ
ΜXΠXΎ (ΧΙΛΙΟΣΤΑ) // 3.650x1.250x1.520 // 4.340x1.810x1.250
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (ΧΙΛΙΟΣΤΑ) // - // 2.415
ΒΑΡΟΣ (ΚΙΛΑ) // 460 // 1.425

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ (ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ) // 4,8 // 5,4
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (ΧΛΜ./ΩΡΑ) //240 // 275

ΜΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (ΛΙΤΡΑ/100 ΧΛΜ.)* // - // 10,6
* TYΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ