Toyota Avensis 1.6 Vs VW Passat 1.4 TSI


Το ένα (Passat) αύξησε το επίπεδο ανταγωνισμού στη μεσαία κατηγορία, το άλλο (Avensis) αναβάθμισε τα δεδομένα στην ως τώρα ιστορία του. Καθένα αντικατοπτρίζει στοιχεία του στο άλλο, όμως ως διαφορετική «εικόνα» και όχι ως είδωλο.

  • 3/3/2009

Car and Driver

Το ένα (Passat) αύξησε το επίπεδο ανταγωνισμού στη μεσαία κατηγορία, το άλλο (Avensis) αναβάθμισε τα δεδομένα στην ως τώρα ιστορία του. Καθένα αντικατοπτρίζει στοιχεία του στο άλλο, όμως ως διαφορετική «εικόνα» και όχι ως είδωλο.

Tα τελευταία χρόνια τα οχήματα της μεσαίας (και της πολυτελούς μεσαίας) κατηγορίας καταλαμβάνουν περίπου το 10% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στη χώρα μας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, το ποσοστό τους στην ελληνική αγορά ήταν και μεγαλύτερο, για παράδειγμα το 2003 έχει φτάσει σχεδόν το 16%. Παρά την ποσοστιαία αλλά και την αριθμητική μείωση των πωλήσεών τους, τα οχήματα της κατηγορίας παραμένουν μια καλή λύση αγοράς. Μάλιστα, παρά το γεγονός πως η μείωση αυτή δεν είναι μόνο εγχώριο φαινόμενο αλλά πανευρωπαϊκό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να επενδύουν σημαντικά ποσά στην εξέλιξη και δημιουργία καινούργιων μοντέλων. Το νέο Avensis είναι ένα καλό παράδειγμα της «συντροφιάς» μας. Προϊόν της εποχής πριν την οικονομική κρίση των ημερών μας ? που ανάγκασε και την Toyota να ανακοινώσει ότι στο τέλος του οικονομικού έτους αναμένεται να εμφανίσει λειτουργικές ζημίες ύψους 150 εκατομμυρίων γεν. Το γεγονός δεν θα αποτελούσε είδηση αν δεν ίσχυε μία σημαντική παράμετρος. Η Toyota έχει να ανακοινώσει ζημίες από το οικονομικό έτος 1938!

Το Avensis, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1997, ήταν ένα μοντέλο που απευθυνόταν στον Ευρωπαίο υποψήφιο αγοραστή και είχε δημιουργηθεί με γνώμονα τις ανάγκες του και τις προτιμήσεις του. Στις μέρες μας, σχεδόν 12 χρόνια από τότε, θα προσπαθήσει να εκπληρώσει μία ακόμα παράμετρο. Να ξεφύγει από την «εικόνα» του ευρύχωρου και αξιόπιστου, αλλά μάλλον αδιάφορου, οχήματος και να προσφέρει κάτι περισσότερο. Τουλάχιστον αυτό δηλώνουν και διεκδικούν για το καινούργιο μοντέλο οι άνθρωποι της ιαπωνικής εταιρείας (σημ.: αυτή είναι η τρίτη «γενιά» του).

Το αντικείμενο σύγκρισης...

...σε αυτή την προσπάθειά τους είναι το Volkswagen Passat. Οταν η παρούσα έκδοσή του (η έκτη κατά σειρά) παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2005, οι Γερμανοί έκαναν λόγο για το «φλερτ» του οχήματος με την πολυτελή μεσαία κατηγορία για πρώτη φορά στην ως τότε ιστορία του. Το ίδιο συνέβη πριν από λίγο καιρό και με τους Ιάπωνες ομολόγους τους στην Toyota. Και αυτοί με τη σειρά τους εξέφρασαν επισήμως την επιθυμία τους να προσδώσουν στο μεγαλύτερο αμιγώς επιβατικό μοντέλο τους την επιπρόσθετη αξία του κύρους που έχει ένα όχημα premium.

Αν κάποιος παρατηρήσει τον τρόπο με τον οποίο προσπάθησαν να κάνουν πράξη την πρόθεσή τους, θα διαπιστώσει κάτι κοινό. Και στις δύο περιπτώσεις, εκτός από τη σημασία που δόθηκε σε υλικά κατασκευής, αυτό έγινε και μέσω της τεχνολογίας, με την υιοθέτηση στον εξοπλισμό εφαρμογών που συμβάλλουν τόσο στην άνεση των επιβατών όσο και στην ενεργητική και παθητική ασφάλεια.

Η οικονομική κρίση κάνει πιο δύσκολη από άλλες χρονιές την απόκτηση ενός οχήματος της μεσαίας κατηγορίας. Ως απόρροια, οι εκδόσεις με τους μικρότερους σε κυβισμό κινητήρες φαντάζουν οι πιο συμφέρουσες για τους ενδιαφερόμενους.

Βέβαια αυτοί (οι κινητήρες) δεν είναι μια λύση ανάγκης αλλά «ενσωματώνουν» την πιο πρόσφατη τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει οι τεχνικοί καθεμιάς από τις εταιρείες.

Περισσότερο «δεμένο»

Ενας από τους τομείς στους οποίους έχανε πόντους το προηγούμενο Avensis ήταν η αίσθηση που έγινε στον οδηγό. Ηταν σχετικά «χαλαρό». Διευκρινίζουμε ότι δεν αναφερόμαστε στην ποιότητα κατασκευής αλλά στον τρόπο με τον οποίο «διαχειριζόταν» η ανάρτηση και το πλαίσιό του τους κραδασμούς και τις ανωμαλίες του δρόμου. Στο καινούργιο μοντέλο η βελτίωση σε αυτόν τον τομέα είναι εμφανής και είναι από τα πρώτα στοιχεία που κάνουν θετική εντύπωση για το αυτοκίνητο. Απ’ ό,τι φαίνεται η δουλειά των μηχανικών κατά τη διάρκεια εξέλιξης του αυτοκινήτου, μεγάλο μέρος της οποίας περιέλαβε και δοκιμές σε πίστα, απέδωσε. Το «πάτωμα» του καινούργιου μοντέλου βασίζεται σε αυτό του προηγούμενο, όμως το πλαίσιο του νέου οχήματος έχει ενισχυθεί, ενώ και η ανάρτησή του έχει ρυθμιστεί ώστε να είναι πιο σφιχτή.

Το Passat έγινε σημείο αναφοράς στην κατηγορία όχι μόνο για την ποιότητα κατασκευής του και τη διαχρονική έξωθεν καλή μαρτυρία για το μοντέλο αλλά και για το ότι αναβάθμισε την εμπορική «εικόνα» του. Στη Volkswagen τρέφουν μεγάλη εκτίμηση γι’ αυτό. «Εκτός από το Golf, το Passat είναι το σημαντικότερο προϊόν μας!» ήταν η χαρακτηριστική δήλωση του κ. Jorg Walz, υπεύθυνου επικοινωνίας του μοντέλου, κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασής του. Η ευρυχωρία του ήταν και παραμένει ένα από τα πλεονεκτήματά του. Το ίδιο, όμως, ισχύει και για το Avensis. Το μεταξόνιο του Passat είναι οριακά πιο μακρύ (2,71 μέτρα έναντι 2,70 μ. του Toyota), ενώ σχεδόν ίδιο είναι και το εσωτερικό πλάτος και ύψος. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι πέντε επιβάτες θα χωρέσουν με σχετική άνεση εντός των δύο οχημάτων. Ομως στο Passat έχουν περισσότερο χώρο για τις αποσκευές τους (κατά 54 λίτρα) ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν μεγαλύτερο διαθέσιμο χώρο για τα πόδια τους. Ετσι λοιπόν το γερμανικό αυτοκίνητο αποκτά βραχεία κεφαλή έναντι του ιαπωνικού, όμως οι διαφορές είναι μικρές. Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή και στα δύο οχήματα, όμως το Avensis έχει το πλεονέκτημα της πρόσφατης παρουσίασής του στην αγορά, το οποίο είναι απαράμιλλο για το Passat. Το εσωτερικό απηχεί την επικρατούσα αισθητική και τη σχεδιαστική προσέγγιση καθεμίας από τις δύο εταιρείες. Η θέση οδήγησης είναι καλύτερη στο Passat, όπου συγκριτικά με το Avensis κάθεσαι χαμηλότερα. Η ορατότητα προς τα πίσω είναι καλή και στα δύο οχήματα για τα δεδομένα ενός τετράθυρου οχήματος. Βεβαίως το σχετικά υπερυψωμένο πίσω μέρος στο Volkswagen και το συγκριτικά μικρότερων διαστάσεων πίσω τζάμι στο Toyota περιορίζουν το εύρος κατά το οποίο ο οδηγός είναι σε θέση να δει προς τα πίσω.

«TFSI» και «Valvematic»

Ο κινητήρας του Passat διαθέτει την τεχνολογία «TFSI», δηλαδή στροβιλοσυμπιεστή, σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων και σύστημα άμεσου ψεκασμού. Είναι γνωστή στο αγοραστικό κοινό τόσο για τα πλεονεκτήματά της (επιδόσεις) όσο και τα μειονεκτήματά της (αυξημένη κατανάλωση όταν πιέζεται ο κινητήρας, θόρυβος). Στο Avensis έχει υιοθετηθεί το σύστημα «Valvematic» ως μέρος της νέας «φιλοσοφίας» της Toyota, που ονομάζεται «Optimal Drive» και αφορά στην προσπάθεια αύξησης της μέγιστης ισχύος των κινητήρων της και την αντίστοιχη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων (χωρίς τη χρήση υβριδικής τεχνολογίας).

Το «Valvematic», ένα σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων αλλά βυθίσματος αυτών, ουσιαστικά αποτελεί εξέλιξη των συστημάτων «Dual VVT-i» και «VVTL-i». Στην έκδοση με τον κινητήρα των 1,6 λίτρων η αύξηση της μέγιστης ισχύος συγκριτικά με πριν φτάνει το εντυπωσιακό (στο άκουσμά του) ποσοστό του 20% (132 ίπποι από 110).

Βεβαίως είναι ατμοσφαιρικός. Αν και η παράθεση των επιδόσεων μεταξύ των δύο αυτοκινήτων δεν είναι ό,τι ορθότερο (αντιπαραβολή στοιχείων ενός οχήματος με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα και ενός με ατμοσφαιρικό) το Avensis δεν υστερεί ουσιαστικά στη διαδικασία επιτάχυνσης από στάση. Ομως στη διαδικασία επιτάχυνσης εν κινήσει ο κινητήρας του Volkswagen (παρότι η ονομαστική απόδοσή του είναι κατά 10 ίππους μικρότερη) διακρίνεται σαφώς συγκριτικά (βλέπε σχετικά στον πίνακα επιδόσεων). Η οδική συμπεριφορά και των δύο είναι ικανοποιητική και ασφαλής. Επίσης και στα δύο η αίσθηση της ανάρτησης είναι σφιχτή (στο Passat περισσότερο, συγκριτικά, καθώς το αυτοκίνητο της δοκιμής διέθετε τη σπορ ανάρτηση).

Με την εν λόγω ανάρτηση το Volkswagen θορυβεί περισσότερο και αντιδρά λίγο πιο «ξερά» στις εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου. Αναφορικά με την αίσθηση του τιμονιού, είναι καλύτερη στο Avensis. Η απόδοση των φρένων και στα δύο αυτοκίνητα είναι ικανοποιητικότατη χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ τους σε ό,τι αφορά τις αποστάσεις ακινητοποίησης ακόμα και από τα 120 χλμ./ώρα. Αναφορικά με την κατανάλωση, το σύστημα «Valvematic» είναι αποτελεσματικό. Η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 9,9 λίτρα/100 χλμ. Συγκριτικά ο TFSI κατανάλωσε λιγότερο 9,1 λίτρα/100 χλμ. όμως αυτό έγινε οδηγώντας συγκρατημένα. Αν ο οδηγός αποφασίσει να αυξήσει τον ρυθμό του τότε η μέση τιμή ξεπερνά τα 12,5 λίτρα/100 χλμ.

Ισχυρές «προσωπικότητες»...

...και η απόφαση για το ποιο επικρατεί έναντι του άλλου δεν είναι εύκολη.

Τα κοινά στοιχεία τους είναι πολλά και έχουν να κάνουν με την ποιότητα κατασκευής τους και την ευρυχωρία τους. Είναι καλοκατασκευασμένα και... αδιάφορα οδηγικά. Θα μπεις, θα βολευτείς, θα μεταφερθείς με σχετική άνεση και αυτό είναι όλο. Για κάποιους βέβαια αυτό είναι το παν και βεβαίως αυτοί είναι που θα τα προτιμήσουν. Αναφορικά με τη δική μας προτίμηση, η ζυγαριά γέρνει ελαφρώς προς το γερμανικό μοντέλο. Στις συγκεκριμένες εκδόσεις με τους μικρότερους κινητήρες το Passat δείχνει περισσότερο πολυτελές, τηρουμένων βεβαίως των αναλογιών. Βέβαια είναι πιο ακριβό από το Avensis σε απόλυτες τιμές όμως το ανταποδοτικό όφελος των παραγόντων σχέση τιμής/αξία, εξοπλισμού, απόδοσης, ποιότητας/κατασκευής και κύρους ανταποκρίνεται στα επιπλέον χρήματα που κάποιος καλείται να δώσει.

TOYOTA AVENSIS 1.6 4Θ // VW PASSAT 1.4 TSI 4Θ

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας

Τοποθέτηση // 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ // 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

Κυβισμός (κ.εκ.) // 1.598 // 1.390

Μέγιστη ισχύς [kW (PS)/σ.α.λ.] // 97 (132)/6.400 // 90 (122)/5.000

Μέγιστη ροπή (Nm/σ.α.λ.) // 160/4.400 // 200/1.500-4.000

Κιβώτιο // ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ // ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ

Ανάρτηση εμπρός // ΓΟΝΑΤΑ McPHERSON // ΓΟΝΑΤΑ McPHERSON ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ, ΜΕ ΨΑΛΙΔΙΑ ΒΑΣΗΣ, ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ

Ανάρτηση πίσω // ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ, // ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ

Yποβοήθηση τιμονιού // ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ // ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΗ

Φρένα

(εμπρός/πίσω) // ΑΕΡΙΖΟΜΕΝΟΙ ΔΙΣΚΟΙ/ΔΙΣΚΟΙ // ΑΕΡΙΖΟΜΕΝΟΙ ΔΙΣΚΟΙ/ΔΙΣΚΟΙ Eλαστικά

Tύπος // MICHELIN PRIMACY H/P // DUNLOP SPORT 01

Διάσταση // 205/61-16 // 215/55-16

Αμάξωμα

ΜxΠxΎ (χιλιοστά) // 4.695x1.810x1.480 // 4.765x1.820x1.472

Χώρος αποσκευών (λίτρα)

Βάρος (κιλά) // 1.365 // 1.388

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) // 200 // 203

Επιτάχυνση από στάση (δευτ.)

0-80 χλμ./ώρα // 7,5 // 7,2

0-100 χλμ./ώρα // 11,1 // 10,8

0-120 χλμ./ώρα // 15,4 // 15

0-400 μέτρα // 17,7 // 17,6

Επιτάχυνση εν κινήσει (δευτ.)

Με 3η

50-80 χλμ./ώρα // 6,3 // 5,2

Με 4η

70-100 χλμ./ώρα // 10,2 // 6,6

Με 5η

80-120 χλμ./ώρα // 19,1 // 12,7

Με 6η

90-120 χλμ./ώρα // 27,7 // 15,2

Φρενάρισμα (μέτρα)

50-0 χλμ./ώρα // 10,2 // 10,1

90-0 χλμ./ώρα // 32,2 32,2

120-0 χλμ./ώρα // 56,6 // 57

Κατανάλωση (λίτρα/100 χλμ.)

Μέση δοκιμής / Τυποποιημένη // 9,9/6,5 // 9,1/6,6

Ρεζερβουάρ (λίτρα) // 60 // 70

Θόρυβος (dBA)

Με 50 χλμ./ώρα (3η) // 55 // 58

Με 90 χλμ./ώρα (4η) // 62 // 62

Με 120 χλμ./ώρα (5η) // 67 // 66

ΤΙΜΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΔΟΚΙΜΗΣ (ευρώ) // 21.700 // 22.620

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ευρώ) // 19.600 // 20.120

Εξοπλισμός βασικής έκδοσης

TOYOTA AVENSIS 1.6 4Θ: ΑΕΡΟΣΑΚΟΙ ΟΔΗΓΟΥ, ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ, ΤΥΠΟΥ «ΚΟΥΡΤΙΝΑΣ», ΓΟΝΑΤΩΝ ΟΔΗΓΟΥ, ΑΒS ME EBD, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ, ΡΑΔΙΟ-CD ME 6 HXEIA, ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΕΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ ΜΕ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, AIR-CONDITION, ΤΙΜΟΝΙ ΜΕ ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ ΗΧΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΜΑΥΡΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΟΝΣΟΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΩΝ ΘΥΡΩΝ, ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ ΒΡΟΧΗΣ ΣΤΟΥΣ ΥΑΛΟΚΑΘΑΡΙΣΤΗΡΕΣ, ΠΡΟΒΟΛΕΙΣ ΟΜΙΧΛΗΣ ΕΜΠΡΟΣ, ΑΤΣΑΛΙΝΕΣ ΖΑΝΤΕΣ 16’’

VW PASSAT 1.4 TSI 4Θ: AΕΡΟΣΑΚΟΙ ΟΔΗΓΟΥ, ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ, ΠΛΕΥΡΙΚΟΙ, ΚΕΦΑΛΗΣ, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ABS, HBA, ESP, ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΛΕΙΔΩΜΑ ΘΥΡΩΝ ΜΕ ΤΗΛΕΧΕΙΡΙΣΜΟ, ΡΑΔΙΟ-CD ME MP3, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ, ΗΜΙΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΕΜΠΡΟΣ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΘΕΡΜΑΙΝΟΜΕΝΟΙ ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ, ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟ ΤΙΜΟΝΙ ΣΕ ΥΨΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΑΣΗ, AΤΣΑΛΙΝΕΣ ΖΑΝΤΕΣ 16'', ΑΣΥΜΜΕΤΡΑ ΑΝΑΔΙΠΛΟΥΜΕΝΗ ΠΛΑΤΗ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑΤΟΣ.

Θα αγόραζα το... PΑSSAT ΕΠΕΙΔΗ ΚΕΡΔΙΖΕΙ «ΣΤΑ ΣΗΜΕΙΑ» ΤΟ AVENSIS. K.Z.

κεΙμενο: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ / φωτ.: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ