Mercedes-Benz ESF 13: Ένα πετυχημένο πείραμα για την ασφάλεια πριν από 50 χρόνια


Το Experimental Safety Vehicle της Mercedes-Benz, ή εν συντομία ESF 13 ήταν ένα ορόσημο στην ασφάλεια των οχημάτων της Mercedes-Benz με πρωτοποριακές λύσεις για την ενεργητική και παθητική ασφάλεια όπως το ABS και οι αερόσακοι.

  • 4/6/2022

Ο αριθμός 13 ήταν ένας πραγματικός τυχερός αριθμός για την ασφάλεια των οχημάτων πριν από ακριβώς 50 χρόνια. Ήταν το 1972 όταν η Mercedes-Benz παρουσίασε το Experimental Safety Vehicle, ESF 13 εν συντομία, στην εμπορική έκθεση «Transpo 72» στην Ουάσιγκτον στις 31 Μαΐου 1972. Ήταν μπροστά από την εποχή του με λύσεις όπως το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων ABS, αερόσακους για όλους τους επιβάτες, σύστημα προβολέων με φως αλογόνου και υαλοκαθαριστήρες για το πίσω παρμπρίζ.

Το ESF 13 ήταν μέρος ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ανάπτυξης της ασφάλειας των οχημάτων της Mercedes-Benz τη δεκαετία του 1970, στο οποίο δημιουργήθηκαν περισσότερες από 30 καινοτόμες λύσεις για την ασφάλεια των οχημάτων. Από αυτή την εποχή, το Μουσείο της Mercedes-Benz εκθέτει και το ESF 22 από το 1973. Μάλιστα, η Mercedes-Benz συνέχισε το πρόγραμμα ESF στο πρόσφατο παρελθόν. Το ΕΚΤ 2009 και το ΕΚΤ 2019 έκαναν πρεμιέρα στα αντίστοιχα ημερολογιακά έτη.

Δημόσια πρεμιέρα στο Transpo 72

Η Transpo 72 ήταν μία διεθνής εμπορική έκθεση για την κινητικότητα και πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής από τις 27 Μαΐου έως τις 4 Ιουνίου 1972. Το γερμανικό ερευνητικό όχημα για τη βελτίωση της ασφάλειας των οχημάτων ήταν το επίκεντρο του «3ου Διεθνούς Οχήματος Ασφαλείας Conference» (3rd International ESF Conference) που ενσωματώθηκε στην εκδήλωση από τις 30 Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου 1972.

Μια δημόσια έκθεση από δώδεκα ερευνητικά μοντέλα ESF από Ευρωπαίους, Ιάπωνες και Αμερικανούς κατασκευαστές συνόδευσε τη διάσκεψη για την ασφάλεια. Αυτή η έκθεση έδωσε σε περίπου ένα εκατομμύριο επισκέπτες από όλο τον κόσμο «μια εντυπωσιακή ματιά στο μέλλον της ασφαλέστερης οδήγησης και της ασφάλειας των οχημάτων», όπως το έθεσε η έκθεση του συνεδρίου του 1972. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης ότι η άκρως εστιασμένη ανάπτυξη του ESF στην ασφάλεια των οχημάτων θα έφερνε «ένα «κβαντικό άλμα» σε σχέση με τη συνηθισμένη, βήμα προς βήμα εξέλιξη στην αυτοκινητοβιομηχανία, κάθε χρόνο.

Φορέας καινοτομίας με βάση το "Stroke-Eight" και το SL

Το ESF 13 ήταν μια περαιτέρω εξέλιξη του ESF 05, το οποίο η Mercedes-Benz παρουσίασε στο 2ο Διεθνές Συνέδριο ESF στο Sindelfingen στις 26 Οκτωβρίου 1971. Για άλλη μια φορά, μια Mercedes-Benz 250"Stroke-Eight" (W 114) χρησίμευσε ως βάση, και οι μηχανικοί χρησιμοποίησαν επίσης ανταλλακτικά από το σπορ αυτοκίνητο 350 SL (R 107) για το ESF 13.

Ακόμη και οπτικά, το πειραματικό όχημα με την κάπως φουτουριστική εμφάνιση ξεχώριζε ξεκάθαρα από το επιτυχημένο σαλόνι ανώτερης μεσαίας κατηγορίας. Τεχνικά, οι διαφορές ήταν ακόμη πιο εμφανείς καθώς η λίστα των λύσεων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που ενσωματώθηκαν στο ESF 13 ήταν μεγάλη. Συνολικά, οι λύσεις για την ασφάλεια κατάστασης, λειτουργίας και αντίληψης στο ESF 13 αντικατοπτρίζουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην έρευνα για την ασφάλεια της Daimler-Benz το 1972.

Εκτός από το ABS, το σύστημα προβολέων αλογόνου, τα συστήματα καθαρισμού για τους προβολείς και το παρμπρίζ και τον παράλληλο υαλοκαθαριστήρα για το πίσω παράθυρο, οι μηχανικοί παρουσίασαν πολλές άλλες λύσεις. Για να βελτιωθεί περαιτέρω η παθητική ασφάλεια για τους επιβάτες των οχημάτων και τους πεζούς, διάφορα εξαρτήματα επιστρώθηκαν με αφρώδες εξαρτήματα ή ήταν συμβατά με αυτά. Στα μπροστινά καθίσματα υπήρχαν ζώνες ασφαλείας τριών σημείων με περιοριστές δύναμης ζώνης που δένονταν αυτόματα όταν έκλεινε η πόρτα. Το τιμόνι ασφαλείας με αμορτισέρ συμπληρώθηκε από αερόσακους οδηγού και συνοδηγού, καθώς και αερόσακους για τους πίσω επιβάτες. Στο πίσω μέρος υπήρχαν επίσης ζώνες ασφαλείας τριών σημείων με περιοριστές δύναμης ζώνης και καρούλια αδράνειας. Ενώ τα καθίσματα του οδηγού και του συνοδηγού είχαν προσκέφαλα, αυτή η εργασία αναλήφθηκε στο πίσω από ένα νέο τύπο δίχτυ ασφαλείας.

Το ESF 13 έκανε έτσι την πρεμιέρα πολλών τεχνολογιών που αργότερα βρήκαν τον δρόμο τους στα μοντέλα παραγωγής. Για παράδειγμα, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά την πέδηση, γνωστό ως ABS, έγινε στάνταρ στην S-Class της σειράς 116 το 1978 και ο αερόσακος οδηγού με εντατήρα ζώνης για τον συνοδηγό ακολούθησε στην S-Class της σειράς 126 το 1981.