Μισός αιώνας CALTY Design Research: Οι πρωτότυπες δημιουργίες της Toyota από το σχεδιαστικό κέντρο της Καλιφόρνια (photos)


Πέρασαν πια 50 χρόνια από την ίδρυση του CALTY Design Research, του σχεδιαστικού κέντρου της Toyota στις ΗΠΑ, με τις πιο πρωτότυπες και ιδιαίτερες κατασκευές στην ιστορία της μάρκας,

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: Toyota Pressroom
  • 8/10/2023

Το 1973, στο El Segundo της Καλιφόρνια, άνοιξε τις πύλες του το CALTY, το σχεδιαστικό κέντρο της Toyota στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αποτέλεσε το προσωπικό όραμα των Shoichiro και Eiji Toyoda, οι οποίοι ήθελαν ενα σχεδιαστικό στούντιο που θα έβγαζε καινοτόμες, φρέσκιες δημιουργίες, που με τη σειρά τους θα ενέπνεαν και τον σχεδιασμό των αυτοκινήτων όπως αυτός καθοριζόταν στα κεντρικά της μάρκας, στην Ιαπωνία.

Όταν το CALTY αποφάσισε να εξαπλωθεί και να αλλάξει τοποθεσία, δεν πήγε μακριά, χτίζοντας τις εγκαταστάσεις της στο Newport Beach το 1978.  Τότε ήρθε και το πρώτο της δημιούργημα, η δεύτερη γενιά της Celica (που φαίνεται και στην κεντρική φωτογραφία του κειμένου), η οποία έγινε ανάρπαστη στην αγορά και έδωσε μεγάλη ώθηση στο σχεδιαστικό επιτελείο.

Έκτοτε, το CALTY δεν κοίταξε πίσω, και εδώ και πέντε δεκαετίες πιέζει τα όρια και ανοίγει νέους ορίζοντες για την Toyota

Τη δεκαετία του '70, βασικός άξονας των σχεδιαστών ήταν η ανακάλυψη και η έρευνα. Ένα από τα πρώτα projects της ήταν η κατασκευή ενός νέου off-roader που θα βασιζόταν στο Land Cruiser. Μάλιστα, κατασκεύασαν κι ένα μοντέλο σε κλίμακα 1:5 για να το δείξουν τον Eiji Toyoda.

Η δουλειά των σχεδιαστών του CALTY συνεχίστηκε αθόρυβα αλλά επιδραστικά για την «μαμά» εταιρεία, όσο αυτή εξακολουθούσε να ενθαρρύνει άπαντες στη δυτική ακτή των ΗΠΑ.

Έτσι προέκυψε και το concept για ένα φορτηγάκι το 1975 (βλ. παρακάτω), προτού έρθει η δεκαετία του '80, με τις δικές της ακραίεςιδέες και δημιουργίες.

Μπαίνοντας στη δεύτερη δεκαετία ύπαρξής του, το CALTY άρχισε να πειραματίζεται με διαφορετικές σχεδιαστικέςγλώσσες και τεχνικές. Τότε ήταν που δόθηκε ακόμα μεγαλύτερη ελευθερία στις πένες των ανθρώπων που εργάζονταν εκεί να κάνουν ό,τι επιθυμούν και να πάρουν όποια οδό θεωρούν πως θα τους οδηγήσει σε κάτι μοναδικό, συνδυάζοντας την τέχνη με την δημιουργία και τη λειτουργικά.

Με αυτό το σκεπτικό προέκυψε η MX-1 το 1983, ένα σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων, με τον κινητήρα στη μέση. Ακολούθησε το δεύτερο αντίστοιχο concept, το MX-2 που έφερε και μέρη από πλαστικό ενισχυμένο με υαλοβάμβακα και τιμόνι που μπορούσε να αλλάξει θέση και να εξυπηρετήσει οδήγηση και στα δεξιά και στα αριστερά.

Κατά τη δεκαετία του '90, το CALTY ενίσχυσε σημαντικά τις προσπάθειες της Toyota να επεκταθεί στην αγορά της Βορείου Αμερικής, βοηθώντας στη σχεδιαστική γλώσσα των αυτοκινήτων της μάρκας εκεί. Το Tacoma του 1995, το Prius του 1997 και το Avalon του 2000 είναι τα πιο γνωστά και πιο επιτυχημένα δημιουργήματα του στούντιο εκείνη την περίοδο.

Δούλεψε, όμως, και σε projects που δεν βγήκανποτέ στην παραγωγή, όπως η 4η γενιά της Supra (βλ. παρακάτω), που το CALTY ήθελε να το μετατρέψει σε ένα σπορ αυτοκίνητο, και να μη μείνει στη λογική του grand tourer που είχε προηγουμένως. 

Η αυγή του 21ου αιώνα βρίσκει το CALTY να επεκτείνεται έτι περαιτέρω, ανοίγοντας γραφεία και στο Ann Arbor του Μιζούρι το 2004, από όπου προέκυψε ο σχεδιασμός μοντέλων όπως το Tundra, το Tacoma, το Avalon και το Sienna.

Το 2010 ήρθε η σειρά των πιο διασκεδαστικών στην οδήγηση και συναρπαστικών στην όψη μοντέλων, χάρη στην θέληση του CEO της μάρκας, AkioToyoda, για πιο ενδιαφέροντα αυτοκίνητα ('no more boring cars' η ακριβής δήλωσή του, δηλαδή «όχι πια βαρετά αυτοκίνητα»).

Το πιο γνωστό μοντέλο που προέκυψε από τα γραφεία των σχεδιαστών ήταν η Supra του 2020, που ξεκίνησε τη ζωή της ως το concept FT-1 του 2014

Σήμερα, πενήντα χρόνια μετά την ίδρυσή του, το CALTY Design Research μπαίνει σε μία νέα φάση, με το Baby Lunar Cruiser (BLC), που στόχο έχει «να κατακτήσει δύσκολες περιοχές στη Γη και παραπέρα». Τo concept αντλεί έμπνευση από το FJ40 Land Cruiser, κι εντάσσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας της Toyota με την Ιαπωνική Αρχή Εξερεύνησης του Διαστήματος.

«Καθώς συνεχίζουμε το ταξίδι μας από την εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας στην εποχή της κινητικότητας, υπάρχει ένα πράγμα που νιώθω ότι μπορώ να πω με σιγουριά», λέει ο SimonHumphries, Chief Branding Officer της Toyota Motor Corporation και Επικεφαλής Σχεδιασμού. «Το CALTY θα είναι εκεί στην πρώτη γραμμή.»