Σκοτώνουν τα μονοθέσια της F1 όταν γεράσουν;


ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΕΧΕΤΕ ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙ ΤΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ ΜΟΝΟΘΕΣΙΑ ΠΟΥ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΜΑΣ ΣΥΝΤΡΟΦΕΥΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΤΗΣ FORMULA 1. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΜΟΝΟΘΕΣΙΟ ΟΤΑΝ…ΓΕΡΑΣΕΙ. ΑΛΛΑ ΕΝΔΟΞΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΛΙΓΟΤΕΡΟ. ΣΙΓΟΥΡΑ ΟΜΩΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΡΥΦΑΙΟΥ MOTORSPORT ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ ΤΟΥΣ.

  • 20/11/2019

Η πιο συνηθισμένη μοίρα που έχει ένα αυτοκίνητο της F1 μόλις τελειώσει η σεζόν είναι η μετατροπή σε στατικό έκθεμα. Αυτό σημαίνει ότι τα μηχανικά εξαρτήματα αφαιρούνται, αφήνοντας μόνο το γυμνό πλαίσιο.

Επειδή με εξαίρεση τις ομάδες που κατασκευάζουν σασί και κινητήρα (όπως οι Ferrari, Renault και Mercedes) οι υπόλοιπες ομάδες παραμένουν ως κατασκευαστές σασί και προμηθεύονται κινητήρες, στο τέλος της σεζόν πρέπει να επιστρέψουν τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, το σύστημα ανάκτησης ενέργειας και άλλα εξαρτήματα, τα οποία συνήθως μισθώνονται από τον προμηθευτή τους για τη διάρκεια της σεζόν. Το παλιό σασί παραμένει ως έχει στα γραφεία της ομάδας, στη μητρική εταιρεία ή στους χορηγούς της. Αλλά χωρίς κινητήρα ή σύστημα κίνησης.

Οχήματα επίδειξης

Ορισμένες από τις ομάδες όπως η Red Bull διοργανώνουν events επίδειξης σε χώρες και πόλεις που δε φιλοξενούν Grand Prix προκειμένου να έρθει ο κόσμος πιο κοντά σε αυτό το τόσο εντυπωσιακό σπορ. Δεν ξεχνά κανείς τη διέλευση του μονοθέσιου της Red Bull από τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου το 2007 με πιλότο τον Mark Webber.

Λάφυρα

Αν και δεν συμβαίνει συχνά, ορισμένες ομάδες δίνουν στον οδηγό τους το αυτοκίνητο με το οποίο κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα. Η Benetton για παράδειγμα, έδωσε στον Michael Schumacher το αυτοκίνητo, αφού κέρδισε τον τίτλο το 1994 και το 1995 ενώ η Renault έκανε το ίδιο και για τον Fernando Alonso το 2005/2006 δωρίζοντάς του το μονοθέσιο το οποίο σήμερα βρίσκεται στο μουσείο του Fernando Alonso.

Ιδιωτικές συλλογές

Οι πλειστηριασμοί, από εξειδικευμένους οίκους όπως οι Bonhams και οι RM Auctions, έχουν συχνά κλασικά αυτοκίνητα F1 - τα πιο πολύτιμα από αυτά, φυσικά, είναι αυτά με κάποια ιστορική σημασία. Τα πρωταθλήματα που κερδίζουν και οι νικητές των αγώνων ορίζουν και υψηλότερες τιμές, όπως αποδεικνύει το "Silver Arrow" του 1951 (Mercedes-Benz W196) του Juan Manuel Fangio που πουλήθηκε για περισσότερα από 29 εκατομμύρια δολάρια. Εδώ πολύ συχνά καταλήγουν και μονοθέσια από ομάδες που έκλεισαν και οι οποίες αναζητούν τρόπους να κλείσουν «τρύπες» στα λογιστικά τους βιβλία.

Vintage Racing

Tο ημερολόγιο είναι γεμάτο με εκδηλώσεις αφιερωμένες σε ιδιοκτήτες παλιών μονοθεσίων F1. Υπάρχει για παράδειγμα η σειρά BOSS GP – με συμμετοχές από μονοθέσια κατασκευαστών που δεν αγωνίζονται πλέον όπως οι Jaguar, Benetton, Tyrell και Arrows. Το δε ιστορικό Grand Prix αντιπροσωπεύει περισσότερους από 50 ιδιοκτήτες vintage μονοθεσίων F1 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Υπάρχει όμως και μια επέκταση αυτής της δραστηριότητας όπως είναι το Ferrari Corse Clienti. Μπορεί να μην εκπλήσσει το γεγονός ότι, από όλους τους κατασκευαστές της F1, η Ferrari έχει το πιο ισχυρό πρόγραμμα για τα παλιά μονοθέσια της F1. Στο τμήμα Corse Clienti, το οποίο υποστηρίζει επίσης τις ομάδες πελατών GT, το πρόγραμμα ανάπτυξης XX και τη σειρά Ferrari Challenge, το πρόγραμμα F1 Clienti στηρίζει μονοθέσια από το 1970 και μέχρι δύο χρόνια πριν από την εκάστοτε τρέχουσα σεζόν.

Ανταλλακτικά

Εκτός από τα ίδια τα μονοθέσια F1, οι κατασκευαστές ξεμένουν με βουνά ανταλλακτικών στο τέλος της σεζόν. Ορισμένα από αυτά τα εξαρτήματα μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν τον επόμενο χρόνο και κάποια από αυτά διατηρούνται (ή πωλούνται) με το επιχειρησιακό πλαίσιο για να παραμείνουν σε λειτουργία για τα επόμενα χρόνια. Το πλεόνασμα γίνεται…εμπόρευμα για τους fans που θέλουν να πάρουν στο σπίτι τους ένα κομμάτι δράσης και ιστορίας, από ένα μπουκαλάκι χρησιμοποιημένου λαδιού κινητήρα μέχρι ένα τραπέζι σαλονιού κατασκευασμένο από ζάντα.