Πενήντα χρόνια από το θρίαμβο της Volvo στο Ακρόπολις


ΗΤΑΝ 23 ΜΑΙΟΥ 1965, ΛΙΓΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΜΙΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΠΙΣΩ, ΟΤΑΝ Η ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ VOLVO ΚΑΤΑΚΤΟΥΣΕ ΜΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΤΡΟΠΟ ΤΟ 13Ο ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ

  • 28/5/2015

Η σημερινή εκκίνηση του 14ου Ιστορικού Ράλλυ Ακρόπολις ξύπνησε μοναδικές αναμνήσεις για τη Volvo! Ήταν 23 Μαΐου 1965, λίγο περισσότερο από μισός αιώνας πίσω, όταν η εργοστασιακή ομάδα της Volvo κατακτούσε με εντυπωσιακό τρόπο το 13ο Ράλλυ Ακρόπολις. Οι Σουηδοί Κάρλ-Μάγκνους Σκόγκ (οδηγός) και Λέναρτ Μπέργκρεν (συνοδηγός) οδήγησαν το λευκό Volvo Amazon 122S πρώτο στη ράμπα του τερματισμού, μετά από ένα πολύ σκληρό τριήμερο αγώνα! Το Ράλλυ Ακρόπολις είχε ήδη εδραιώσει τη φήμη του έχοντας κερδίσει τη θέση του στο παγκόσμιο καλεντάρι του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος και, κατά γενική παραδοχή, συγκαταλεγόταν από τότε στους πιο επίπονους και θεαματικούς αγώνες παγκοσμίως.

Τα Ράλλυ Ακρόπολις εκείνης της εποχής ήταν διαφορετικά σε σχέση με τη σύγχρονη. Η άγρια ομορφιά του «παλιού» Ακρόπολις - πριν από την ένταξή του στους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος - βρισκόταν ακριβώς στην εξουθενωτική δοκιμασία που αντιμετώπιζαν πληρώματα κι αυτοκίνητα. Ήταν ένας αγώνας 2.500 χιλιομέτρων χωρίς ανάπαυλα για ξεκούραση, που έφερνε στα όριά τους ανθρώπους και μηχανές. Σε αυτή τη «μάχη επιβίωσης», το να καταφέρει μια συμμετοχή να περάσει τη γραμμή του τερματισμού φάνταζε ήδη με νίκη. Και, βέβαια, αν μόνο το να τερματίσει κανείς ήταν νίκη, η πρωτιά αποτελούσε την πιο πειστική απόδειξη ότι πλήρωμα και αυτοκίνητο ήταν φτιαγμένα από εξαιρετικά υλικά.

Στο Ακρόπολις του 1965, από τα 87 αυτοκίνητα που πήραν θέση στην εκκίνηση (ανάμεσά τους πολλές κορυφαίες συμμετοχές) μόνο τα 15 πέτυχαν να ολοκληρώσουν τον αγώνα. Ανάμεσα στους άτυχους, ο εκ των «Ιπτάμενων Φινλανδών», Τίμο Μάκινεν, που αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα με το αυτοκίνητό του και, τελικά, εγκατέλειψε λίγο πριν φθάσει στο τέλος. Ανάλογη τύχη είχαν και άλλα ανταγωνιστικά πληρώματα, ενώ στην έκβαση του αγώνα έπαιξαν ρόλο και τα λάθη, όπως αυτό του Ντίτερ Γκλέμσερ. Ο Γερμανός οδηγός έστριψε λάθος σε κάποιο σημείο της διαδρομής, έχασε 20 λεπτά και δέχθηκε πολλούς βαθμούς ποινής, βγαίνοντας εκτός μάχης. Καθώς ο αγώνας πλησίαζε προς το τέλος, η διεκδίκηση της νίκης εξελίχθηκε σε σουηδική μονομαχία ανάμεσα σε δύο έμπειρους οδηγούς, τον Έρικ Κάρλσον, ένα από τα μεγάλα ονόματα της εποχής στο τιμόνι ενός Saab Sport και τον Καρλ-Μάγκνους Σκογκ, που οδηγούσε το Volvo Amazon 122S. Τελικά ο Σκογκ, με ελάχιστη διαφορά, κατάφερε να γράψει το όνομά του στην επίζηλη λίστα των τροπαιούχων του Ακρόπολις.

Επιβραβεύθηκε έτσι, μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες, ο συνδυασμός ενός οδηγού που «αισθανόταν» πολύ καλά το αυτοκίνητό του (δεν είναι τυχαίο ότι η Volvo αρχικά τον είχε προσλάβει ως δοκιμαστή) κι ενός μοντέλου με παροιμιώδη αντοχή και αξιοπιστία, τυπικά χαρακτηριστικά έως και σήμερα σε όλη την γκάμα της Volvo. Ασφαλώς δεν είναι τυχαίο ότι, ακόμη και στις μέρες μας, παραμένουν σε κυκλοφορία χιλιάδες Volvo 122 ή απλώς Amazon, όπως τα γνωρίζει όλος ο κόσμος, έστω κι αν η επίσημη χρήση αυτού του ονόματος περιορίστηκε στις σκανδιναβικές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ίδιο αυτοκίνητο που νίκησε σε εκείνο το Ακρόπολις κατέκτησε την επόμενη χρονιά το Ράλι Σουηδίας, προσθέτοντας ένα ακόμη παράσημο στη μυθική αξιοπιστία των Volvo!

Ο Κάρλ-Μάγκνους Σκογκ, στα 90 του πια, ζει στη Σουηδία, λίγο έξω από το Γκέτεμποργκ. Ο μεγάλος του αντίπαλος, Έρικ Κάρλσον, έφυγε από τη ζωή μόλις αυτήν την εβδομάδα, σε ηλικία 86 ετών.

ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ 1965

1. Carl-Magnus Skogh/Lennart Berggren (Volvo Amazon) 453.66 pts

2. Erik Carlsson/Torsten Ahman (Saab Sport         462.53
3. René Trautmann/Claudine Bouchet (Lancia Flavia         576.63
4. Åke Andersson/Gunnar Palm (Saab Sport         734.61
5. Dieter Glemser/M.Braungart (Mercedes-Benz 230SL    1049.40
6. Patrick Vanson/J.P.Joly (Citroen DS19        2329.26
7. Sobieslaw Zasada/K.Osinski (Steyr Puch        3110.47
8. Giorgio Pianta (Lancia Flavia        3233.51
9. J.Eneqvist/K.Ehrman (Volvo PV544        3422.34
10. K.Rudiger/G.Gunter (Wartburg        4983.74

 R    Eugen Böhringer (Mercedes-Benz) Ρουλεμάν
       Pat Moss-Carlsson (Saab Sport)
       Olle Bromark (Saab Sport)
 R    Tom Trana (Volvo) Διαφορικό
       Sylvia Osterberg (Volvo)
 R     Lucien Bianchi (Citroen) Ανάρτηση
 R     Jean-Claude Ogier (Citroen) Κινητήρα
 R     Peter Jopp (Lancia Flavia) Ανάφλεξη
 R    Timo Makinen/Paul Easter (Mini Cooper S) Ατύχημα
 R     Anne Hall (Rover) Ατύχημα
 R     Logan Morrison (Rover) Ατύχημα
 R     Andrew Cowan (Rover) Πίσω άξονας
 R     Roger Clark (Rover) Ατύχημα
 R     George Raptopoulos (DKW) Κινητήρας

[Δελτίο Τύπου]