Συνέντευξη-Dani Sordo: Το "όνειρο" του NASCAR, η Hyundai και ο Loeb


Ο Dani Sordo μίλησε εφ’ όλης της ύλης στο Car and Driver για την καριέρα του στο WRC, τα χρόνια με τη Citroen και τα κατοπινά με τη Hyundai, και τη σχέση τους με τους Thierry Neuville και Ott Tanak.

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: HYUNDAI MOTORSPORT
  • 21/6/2021

Η ώρα είναι 12:30 το μεσημέρι. Έχω μόλις συνδεθεί στο Zoom call με τη Hyundai Motorsport. Αναμένοντας τον πρωταγωνιστή της ιστορίας μας, συζητώ για την όμορφη Σαρδηνία και την επιστροφή του Ράλι Ακρόπολις με την press officer της ομάδας. Περνάνε πέντε λεπτά, κι ένας σαφώς κουρασμένος από το Ράλι Σαρδηνίας και το ταξίδι Dani Sordo καταφτάνει.

Είναι 38 ετών, και συζητώντας με συναδέλφους πριν γίνει η συνέντευξη, δεν το πιστεύαμε – κι ας τον θυμόμαστε να αγωνίζεται στο κορυφαίο επίπεδο του WRC από το 2006.

Έχει ζήσει στην καριέρα του τις δυναστείες των Citroen και Volkswagen, των δύο Sebastien, Loeb και Ogier, έχει συνεργαστεί με τον πρώτο και έχει εκτιμήσει τον δεύτερο, και τώρα, στην ύστερη φάση της πορείας του, είναι ένας εκ των οδηγών που μοιράζονται το τρίτο i20 Coupe WRC.

Ευγενικός, ευχάριστος, σίγουρα μεσογειακός και ευθύς συνάμα, ο Sordo είναι μία μορφή που όμοιά της στο service park δεν θα βρεις. Ποτέ δεν υπήρξε το τεράστιο όνομα, ποτέ δεν τον αντιμετώπισε ο Τύπος κι ο κόσμος ως ‘championship material’, αλλά ήταν πάντα εκεί, να ξεχωρίζει στην άσφαλτο, να κάνει την έκπληξη, να δίνει βαθμούς στις ομάδες που τον εμπιστεύτηκαν.

Γρήγορα αρχίζει η συνέντευξη. Όσα θα διαβάσετε παρακάτω αποτελούν την αποκλειστική μας συζήτηση με τον Ισπανό οδηγό, που δέχτηκε να καταθέσει τις απόψεις του για μία σειρά θεμάτων, από την καριέρα του ως τα νέα αυτοκίνητα του 2022, και εκτιμούμε πως το έπραξε με ειλικρίνεια.

Βρίσκεσαι στη Hyundai από το 2014, από την αρχή της πορείας της στον θεσμό, και έχεις δει την ομάδα να ωριμάζει. Πώς είναι να βλέπεις αυτή τη διαδικασία εκ των έσω;

«Η ομάδα έχει μεγαλώσει γρήγορα, και ξέρεις, πριν έβλεπα τη Citroen σαν την ομάδα ‘μου’, και τώρα έχω τη Hyundai σαν οικογένεια. Έχουν περάσει τόσα χρόνια, ξέρω άπαντες εδώ, είναι οικογένεια πλέον για μένα, κι είναι ωραίο να βλέπεις όλο τον οργανισμό να ανεβαίνει επίπεδο.

«Το ότι δεν κατακτήσαμε το πρωτάθλημα νωρίτερα ήταν και ζήτημα τύχης. Τώρα, το έχουμε καταφέρει, και είναι τρομερό. Έχουμε ένα αυτοκίνητο που μπορεί να παλέψει για αυτόν τον στόχο, και μία ομάδα που μπορεί να το υποστηρίξει.»

Αυτή τη στιγμή, συνεργάζεσαι με δύο εκ των πιο ταλαντούχων οδηγών στο πρωτάθλημα, τον Thierry Neuville και τον Ott Tanak. Πώς είναι το κλίμα μεταξύ τους, αλλά και η σχέση που έχεις εσύ μαζί τους;

«Η σχέση είναι καλή. Κι είμαι και τυχερός που έχω συνεργαστεί όχι μόνο με αυτούς, αλλά και με τον Sebastien Loeb, έναν εκ των κορυφαίων.

«Τον Thierry τον γνωρίζω παραπάνω, λόγω της κοινής παρουσίας μας στη Hyundai από το ’14. Είναι τρομερό, γιατί μπορείς να μάθεις τόσα πράγματα από αυτούς τους οδηγούς, αλλά και δύσκολο, γιατί κάποιες φορές είναι πολύ γρήγοροι και δε γίνεται να τους κερδίσεις. Το μόνο που κρατάω είναι ότι μαθαίνω νέα πράγματα, ότι βάζω τον εαυτό μου στη διαδικασία να κάνει το κάτι παραπάνω.

«Και το σημαντικότερο είναι πως είναι καλοί άνθρωποι, ανταγωνιστικοί, κι αυτό βάζει και σένα στο ίδιο κλίμα.»

Το πρόγραμμά σου αφορά συμμετοχή σε ορισμένα μόνο ράλι. Πόσο διαταράσσει αυτό τον ‘ρυθμό’ σου, αν το κάνει;

«Τώρα είναι καλά τα πράγματα, γιατί για πολλά χρονιά έκανα πλήρεις σεζόν. Είναι καλό που τώρα μπορώ να κάνω συγκεκριμένα ράλι, γιατί σε κάποια δεν είμαι τόσο ανταγωνιστικός, οπότε δεν έχει νόημα να αγωνιστώ εκεί και να χάσει βαθμούς η ομάδα.

«Επίσης, δεν παλεύω σταθερά για τις νίκες, αλλά για τα βάθρα. Με αυτόν τον τρόπο, φέρνω βαθμούς στην ομάδα για το πρωτάθλημα των κατασκευαστών, και αυτός είναι ο κύριος στόχος στην παρούσα φάση. Είμαι χαρούμενος για αυτό.»

Με δεδομένο ότι μόλις είχε ολοκληρωθεί το Ράλι Σαρδηνίας, στο οποίο λίγο έλειψε να ανέβει στο βάθρο μετά από δύο συνεχόμενες νίκες εκεί τα προηγούμενα χρόνια, τον ρωτήσαμε αν είναι το αγαπημένο του:

«Ειλικρινά, δεν είναι καν το αγαπημένο μου, κι ας ήμουν καλός. Τώρα έκανα ένα λάθος κι έχασα τροχό.

«Και φέτος πήγα στη Σαρδηνία χωρίς να νιώθω τελείως καλά, και προφανώς δεν τα πήγα καλά. Αλλά τώρα δεν θα πω ότι δε μ’ αρέσει η Σαρδηνία! Είναι ξεχωριστό μέρος, και για μένα θα είναι πάντα ένα ράλι που θα ξυπνά ευχάριστες μνήμες, και φέτος θα είχα ένα καλό αποτέλεσμα αν δεν έκανα το λάθος. Συμβαίνουν αυτά, πίεζα τρομερά, κι έκανα το λάθος.»

Πώς είναι ο Andrea Adamo ως team principal της ομάδας;

«Είναι δύσκολο να απαντήσω σε αυτό! Έχουμε πολύ καλή σχέση με τον Andrea, ενώ είναι ένας δύσκολος άνθρωπος, είναι συνάμα και πολύ καλός.

«Η σχέση σου με τον Andrea θα είναι καλή, αν τον καταλάβεις. Είναι Ιταλός, με φλογερό ταπεραμέντο σαν εμάς τους Ισπανούς! Προσωπικά, τον καταλαβαίνω, τον αγαπώ όπως κι εκείνος. Είναι μία ιδιαίτερη προσωπικότητα, αλλά πιέζει την ομάδα για το καλύτερο. Απαιτεί την απόλυτη αφοσίωση από εσένα.

«Κάποιες φορές ζητά πολλά από τους ανθρώπους γύρω του, όμως αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίον δουλεύει, κι είμαι χαρούμενος που δουλεύω μαζί του.»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ SORDO

Στο παρελθόν, πολλοί έλεγαν πως είσαι ένας εξαιρετικός οδηγός στην άσφαλτο, αλλά με σαφή μειονεκτήματα στο χώμα. Πιστεύεις πως ήταν δίκαιη αυτού του είδους η κριτική;

«Έχω βελτιωθεί και στο χώμα, αλλά είναι δεδομένο ότι παλαιότερα ένιωθα πιο άνετα στην άσφαλτο.

«Με τα παλαιότερης γενιάς αυτοκίνητα, μου ερχόταν πιο ‘φυσικά’, ταίριαζε στο οδηγικό μου στιλ να οδηγώ στην άσφαλτο. Με τα τωρινά αυτοκίνητα, και τα αεροδυναμικά που διαθέτουν, νιώθω πιο άνετα και στο χώμα.

«Προερχόμουν από το ισπανικό πρωτάθλημα ράλι, είχα τη φήμη του ‘tarmac specialist’. Οδηγούσα και για τη Citroen, που ήταν πολύ δυνατή στην άσφαλτο, και μαζί τον Loeb στήναμε πολύ καλά το αυτοκίνητο για αυτές τις συνθήκες.

«Πλέον, όλοι είναι καλοί στην άσφαλτο. Έρχονται πιο προετοιμασμένοι.»

Έχεις σκεφτεί ποτέ να τρέξεις σε άλλη κατηγορία αγώνων, αφού κι η Hyundai έχει παρουσία και σε άλλες μορφές αγώνων;

«Ειλικρινά, για μένα υπάρχουν μόνο τα ράλι. Δοκίμασα να τρέξω σε πίστα με TCR, έκανα δύο γύρους και γύρισα στα pits λέγοντας 'τι είναι αυτό;'.

«Αν ήταν να τρέξω σε πίστα, θα ήθελα να είναι με κάτι πολύ γρήγορο. Αλλά, για μένα το παν είναι τα ράλι. Σε πίστα, θα ήθελα να κάνω NASCAR. Πάντα μ' άρεσε, είναι κάτι τεράστιο.»

Citroen vs Hyundai. Ποια ήταν η καλύτερη ομάδα;

«Μόνο καλά έχω να πω και για τις δύο. Και οι δύο με έχουν βοηθήσει να πετύχω και να κερδίσω αγώνες.

«Είναι και το timing διαφορετικό. Η Citroen ήταν η πρώτη μεγάλη ομάδα με την οποία συνεργάστηκα, και στη Hyundai το κλίμα είναι πολύ καλό, μοιάζει κάπως με αυτό της Citroen. Κι οι δύο είχαν Γάλλους, Ισπανούς, Ιταλούς στο team, σε αντίθεση με την Prodrive που ήμουν παλαιότερα. Εκεί ήταν τελείως διαφορετικό το στιλ, οι Άγγλοι προσεγγίζουν αλλιώς τους αγώνες, έχουν άλλη φιλοσοφία.

«Πιστεύω πως τώρα η Hyundai βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο, ή και παραπάνω, από αυτό της Citroen όταν έφυγα εγώ από την ομάδα.»

Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ

Τα αυτοκίνητα αλλάζουν το 2022. Κάποιοι έχουν ασκήσει κριτική για την υβριδική τεχνολογία, άλλοι είναι ενθουσιασμένοι. Πώς βλέπεις εσύ αυτές τις αλλαγές; Θα μπορέσουν να διατηρήσουν την ταχύτητα των αυτοκινήτων της τρέχουσας γενιάς;

«Πιστεύω πως θα είναι πολύ καλά αυτοκίνητα. Δεν τα έχω δοκιμάσει ακόμη, και θα πρέπει να προσαρμοστούμε στον τομέα της διαχείρισης της ηλεκτρικής ενέργειας και των μπαταριών, αλλά θεωρώ πως θα είναι απολαυστικά.

«Θα είναι πιο βαριά. Αυτό που δε μ’ αρέσει είναι η επιστροφή του μοχλού ταχυτήτων. Είναι χαζό να βάζεις λεβιέ σε αγωνιστικό αυτοκίνητο, όταν όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν paddles ή/και αυτόματα. Θες να φτιάξεις ένα αυτοκίνητο για το μέλλον, και βάζεις κάτι που δεν ξέρεις αν είναι για τις ταχύτητες ή για το χειρόφρενο!

«Να βάλουν και Η λεβιέ με συμπλέκτη! Ο κόσμος αλλάζει και πρέπει κι εμείς να προσαρμοζόμαστε.

«Φυσικά, μπορούμε εύκολα να το κάνουμε κι αυτό, αλλά τα WRCars πρέπει να έχουν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.»

Ευχαριστούμε τη Hyundai Motorsport και τον Dani Sordo για την οργάνωση της συνέντευξης και τον χρόνο τους.