Ένα ανησυχητικό συμπέρασμα προέκυψε από έρευνα που πραγματοποίησε η T&E (Transport & Environment) για την οδική ασφάλεια στους δρόμους της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι το ύψος του καπό των καινούριων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξάνεται κατά μισό εκατοστό ετησίως, κατά μέσο όρο, κυρίως εξαιτίας της ολοένα και μεγαλύτερης «διείσδυσης» των SUV στην αγορά αυτοκινήτου.
Σε δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, οι οδηγοί των οχημάτων με το υψηλότερο μπροστινό μέρος δεν μπορούσαν να δουν παιδιά ηλικίας έως και 9 ετών όταν αυτά βρίσκονταν μπροστά από το αυτοκίνητο, σε κεντρική θέση.
Η έρευνα μελέτησε στοιχεία που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία και διαπίστωσε ότι τα καπό των νέων αυτοκινήτων είχαν, κατά μέσο όρο, ύψος 83,8 cm το 2024, από 76,9 cm το 2010. Η αύξηση αυτή συμπίπτει με το αυξημένο μερίδιο αγοράς των SUV στην Ευρώπη, από 12% το 2010 σε 56% το 2024.
Ως αποτέλεσμα, σε τροχαία ατυχήματα με πεζούς, τα αυτοκίνητα χτυπούν τους ενήλικες αρκετά ψηλά, προκαλώντας βλάβες σε ζωτικά όργανα. Επιπλέον, όσο πιο ψηλό είναι το καπό, τόσο αυξάνεται οι πιθανότητες ο πεζός να βρεθεί κάτω από το όχημα μετά τη σύγκρουση και όχι στο πλάι, σε ταχύτητες έως και 50 km/h.
Μια μελέτη, βασισμένη σε τροχαία ατυχήματα που αφορούσαν 300.000 χρήστες του οδικού δικτύου στο Βέλγιο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μια αύξηση 10 cm στο ύψος του καπό (από 80 cm σε 90 cm) μεγαλώνει κατά 27% τον κίνδυνο θανάτου για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες των δρόμων.
Επιπλέον, μία άλλη αρνητική επίπτωση είναι και ο περιορισμός του οπτικού πεδίου των οδηγών προς τα εμπρός. Σε δοκιμές που ζητήθηκαν από την T&E έγινε αντιληπτό ότι ένας οδηγός του μοντέλου με το υψηλότερο μπροστινό μέρος στους δρόμους της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, του Ram TRX, δεν μπορεί να δει παιδιά ηλικίας έως 9 ετών (με μέσο ύψος 1,36 m) που στέκονται ακριβώς μπροστά. Από την άλλη πλευρά, ο οδηγός ενός Land Rover Defender δεν μπορεί να δει παιδιά ηλικίας έως 4,5 ετών (μέσο ύψος 1,1 m).
«Τα ψηλότερα καπό αποτελούν κίνδυνο για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους ανθρώπους σε κανονικά αυτοκίνητα. Είναι αδύνατο να δει κανείς παιδιά να στέκονται μπροστά σε μερικά από τα υψηλότερα εμπρός τμήματα ορισμένων μοντέλων. Η αυξανόμενη τάση προς τα SUV σημαίνει ότι αυτό το πρόβλημα θα επιδεινωθεί, εκτός αν τεθούν περιορισμοί», σχολίασε ο Διευθυντής Πολιτικής Οχημάτων της T&E, James Nix.
Για το λόγο αυτό, περισσότερες από 30 οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο να περιορίσουν το ύψος του καπό των νέων μοντέλων έως το 2035, στο πλαίσιο ενός πακέτου μεταρρυθμίσεων για τον περιορισμό των συνεχώς αυξανόμενων διαστάσεων των αυτοκινήτων. Για τα καπό, η μελέτη συνιστά μέγιστο ύψος 85 cm, αλλά και περαιτέρω μελέτη. Ο μεγάλος χρόνος που μεσολαβεί έως το 2035 θα βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση των προβλημάτων που θα προκύψουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες, τόσο στις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής μοντέλων όσο και στο σχεδιασμό των μελλοντικών οχημάτων τους.
Πηγή: T&E
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Έρευνα: Η χρήση του Adaptive Cruise Control αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος
Έρευνα: Πόσο χρόνο έχεις αν βρεθείς με το αυτοκίνητο κάτω από το νερό (video)
Έρευνα: Γιατί είναι σημαντικό να καθαρίζεις τακτικά τα κλειδιά του αυτοκινήτου






ΔΗΜΟΦΙΛΗ





