Tom Matano: Έφυγε από τη ζωή στα 76 του χρόνια ο δημιουργός των Mazda RX-7 και Miata


Ο Tsutomu 'Tom' Matano, οραματιστής σχεδιαστής και άνθρωπος που συνέδεσε το όνομά του με τo Mazda MX-5 Miata και το θρυλικό RX-7, άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα τόσο στη βιομηχανία όσο και στις καρδιές των φίλων του αυτοκινήτου.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ / ΦΩΤ.: MAZDA, YOUTUBE
  • 22/9/2025

Ο Tom Matano γεννήθηκε στην Ιαπωνία το 1949 και από νωρίς ακολούθησε το μονοπάτι του σχεδιασμού. Καριέρα που ξεκίνησε σε κολοσσούς όπως η General Motors και η BMW εξελίχθηκε σε κάτι μεγαλύτερο όταν βρέθηκε στη Mazda. Εκεί, η ιστορία τον ήθελε να ηγείται της ομάδας που έφερε στον κόσμο την πρώτη γενιά του Miata, ενός αυτοκινήτου που άλλαξε την έννοια του προσιτού roadster, και στη συνέχεια της θρυλικής 3ης γενιάς (FD) του RX-7.

Παρότι ο πυρήνας της σχεδίασης ανήκε στον Shunji Tanaka, ο Matano υπήρξε ο άνθρωπος που έδωσε ζωή και κατεύθυνση στο project, με τη σπάνια ικανότητά του να ισορροπεί ανάμεσα στην ιαπωνική παράδοση και στο αμερικανικό πάθος για την οδήγηση.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο που δεν κυριάρχησε μόνο στις πωλήσεις, αλλά δημιούργησε μια ολόκληρη κουλτούρα γύρω του.

Και δεν έμεινε μόνο εκεί

Η συμβολή του Matano δεν περιορίστηκε μόνο στο θρυλικό roadster. Υπήρξε επίσης υπεύθυνος για τον σχεδιασμό του Mazda RX-7 FD, ενός από τα πιο εμβληματικά σπορ αυτοκίνητα της δεκαετίας του ’90, που ακόμα και σήμερα θεωρείται αντικείμενο του πόθου για τους φίλους της οδήγησης.

Η επαγγελματική του πορεία τον οδήγησε σε θέσεις ευθύνης, όπως επικεφαλής σχεδιασμού στη Mazda Β. Αμερικής, ενώ αργότερα ανέλαβε το πόστο του γενικού διευθυντή στη Mazda Design στην Ιαπωνία, όπου καθόρισε τη σχεδιαστική γλώσσα της φίρμας σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, η εμπλοκή του με τη Holden στην Αυστραλία και τη BMW στη Γερμανία απέδειξε τη διεθνή του εμβέλεια.

Ο άνθρωπος πίσω από τον μύθο

Όμως, ο Matano δεν ήταν απλώς ένας σχεδιαστής. Ήταν ένας άνθρωπος της αυτοκινητιστικής κοινότητας.

Οι ιδιοκτήτες Miata τον αποκαλούσαν με αγάπη 'Miata Papa', καθώς ο ίδιος δεν δίσταζε να βρεθεί δίπλα τους σε συναντήσεις, να μιλήσει με ενθουσιασμό για μετατροπές και βελτιώσεις, να προτείνει εξάτμιση για καλύτερο ήχο ή απλώς να βάλει την υπογραφή του με την αγαπημένη του φράση: 'Always inspired'.

Ακόμη και όταν ανέλαβε ρόλο διδασκαλίας στο Academy of Art University στο Σαν Φρανσίσκο, το πάθος του για τη μετάδοση της γνώσης του ήταν ολοφάνερο. Με τη σεμνότητά του, κατάφερε να εμπνεύσει νέες γενιές σχεδιαστών αλλά και να αποδείξει πως η αυτοκινητική δημιουργία δεν είναι μόνο επάγγελμα, αλλά τρόπος ζωής.

Ένας τελευταίος αποχαιρετισμός

Ο θάνατός του στις 20 Σεπτεμβρίου 2025 βύθισε στη θλίψη χιλιάδες φίλους της αυτοκίνησης σε όλο τον κόσμο. Τα φόρουμ, τα κοινωνικά δίκτυα και τα car meets γέμισαν από ιστορίες ανθρώπων που είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν. Όλοι μιλούν για έναν γενναιόδωρο, προσιτό και γνήσιο λάτρη των τεσσάρων τροχών.

Ως κοινότητα, δεν αποχαιρετούμε μόνο τον άνθρωπο που σχεδίασε δύο από τα σημαντικότερα σπορ αυτοκίνητα της εποχής μας, αλλά έναν αληθινό φίλο της οδήγησης. Ο Tom Matano δεν έφτιαξε απλώς αυτοκίνητα. Έδωσε σχήμα σε όνειρα, ενέπνευσε γενιές και άφησε μια παρακαταθήκη που θα παραμένει ζωντανή όσο υπάρχει το πάθος για το τιμόνι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Η Mazda εξηγεί γιατί το νέο CX-5 δεν έχει φυσικούς διακόπτες

Επίσημο: Ένα βήμα πριν την επιστροφή του Mazda RX-7 - Έρχεται με ρότορα και 370 PS

Mazda EZ-60: H ιαπωνική «απάντηση» στο Tesla Model Y (photos)