Ριζικές αλλαγές στις άδειες οδήγησης φέρνει νέα τροπολογία που κατατέθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πρόκειται να ψηφιστεί. Στόχος των Ευρωπαίων νομοθετών είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, καθώς και η μείωση των ατυχημάτων που κατ' έτος στοιχίζουν τη ζωή σε 20.000 ανθρώπους μόνο στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ανανέωση κάθε 15 χρόνια με αυστηρούς ελέγχους
Μία από τα πιο σημαντικές αλλαγές που φέρνει ο νέος νόμος είναι ότι οι άδειες οδήγησης θα έχουν ισχύ αυστηρά 15 χρόνια για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, ενώ για βαριά οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία) θα λήγουν στα 5 χρόνια. Μετά από αυτό το διάστημα, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να περνούν οφθαλμολογικό και καρδιολογικό έλεγχο, όπως ισχύει και σήμερα στην Ελλάδα για τους οδηγούς άνω των 65 ετών.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ε.Ε. θα θεσπίσει νέους κανονισμούς για την απόκτηση της άδειας οδήγησης. Πιο συγκεκριμένα, η εξέταση θα πρέπει πλέον να περιλαμβάνει γνώσεις σχετικά με τους κινδύνους των τυφλών σημείων, τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, το ασφαλές άνοιγμα των θυρών και τους κινδύνους απόσπασης της προσοχής λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου. Οι νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης και εξέτασης θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους για τους πεζούς, τα παιδιά, τους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες του δρόμου.
Επιπλέον, σταδιακά η άδεια οδήγησης θα εκδίδεται μόνο ψηφιακά, με τους οδηγούς να είναι υποχρεωμένοι να την έχουν στο κινητό τους τηλέφωνο, αν και προβλέπεται για όποιον το επιθυμεί να ζητά και την έκδοση φυσικού αντίτυπου, που θα πρέπει να είναι έτοιμη εντός τριών εβδομάδων.
Κανονικό δίπλωμα από τα 17, αλλά με την παρουσία συνοδού
Στην Ελλάδα, από τον Ιανουάριο του 2022 επιτρέπεται σύμφωνα με τον ν. 4850/2021 σε άτομα που έχουν κλείσει το 17ο έτος της ηλικίας τους να περάσουν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις και να πάρουν προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, ενώ όταν οδηγούν θα πρέπει να έχουν πάντα μαζί τους έναν ενήλικα τουλάχιστον 25 ετών, με άδεια οδήγησης για τουλάχιστον 5 χρόνια.
Με τον νέο νόμο της Ε.Ε., οι 17χρονοι θα λαμβάνουν κανονικό δίπλωμα οδήγησης κατηγορίας Β, αλλά και πάλι θα πρέπει να συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό μέχρι να ενηλικιωθούν.
Παράλληλα, για να καλυφθούν οι ανάγκες σε επαγγελματίες οδηγούς, οι νέοι κανόνες θα επιτρέπουν στους 18χρονους να αποκτήσουν άδεια οδήγησης φορτηγού (κατηγορία Γ) και στους 21χρονους να οδηγούν λεωφορείο (κατηγορία Δ), υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής ικανότητας. Διαφορετικά, θα πρέπει να είναι 21 και 24 ετών αντίστοιχα για να οδηγούν αυτά τα οχήματα.
Μάλιστα, για τα πρώτα δύο χρόνια από την απόκτηση της άδειας, οι νέοι οδηγοί θα αντιμετωπίσουν αυστηρότερους κανόνες και κυρώσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και μη χρήση ζωνών ασφαλείας ή κατάλληλων καθισμάτων για παιδιά.
Έλεγχοι από χώρα σε χώρα με κοινό μητρώο παραβάσεων
Για να περιοριστεί η επικίνδυνη οδήγηση στο εξωτερικό, η αφαίρεση, η αναστολή ή ο περιορισμός της άδειας οδήγησης θα κοινοποιείται στη χώρα της Ε.Ε. που την εξέδωσε, ώστε να διασφαλίζεται η διασυνοριακή επιβολή των κυρώσεων. Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να κοινοποιούν η μία στην άλλη χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση αποφάσεις σχετικά με την αφαίρεση άδειας οδήγησης για σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, η εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα ή η υπερβολική υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (π.χ. οδήγηση με ταχύτητα 50km/h μεγαλύτερη από το όριο ταχύτητας).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«Καμπανάκι» για τους 70άρηδες οδηγούς - Δεν βλέπεις καλά, δεν ανανεώνεις το δίπλωμα
Δίπλωμα οδήγησης: Δείτε σε ποια χώρα «κόβεται» σχεδόν το 50% των εξεταζόμενων





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




_77761_473036_type13129.jpg)
_77761_457174_type13129.jpg)