Zohran Mamdani: Ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης θέλει να φορολογήσει τα μεγάλα SUV και να προσφέρει δωρεάν συγκοινωνίες


Ο Mamdani είναι υπέρμαχος της εύκολης και φθηνής μετακίνησης μέσα στην πόλη, με τον ίδιο να μετακινείται με το μετρό και περιστασιακά με το ποδήλατό του, αφού δεν οδηγεί.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: Zohran Mamdani for NYC/YouTube
  • 5/11/2025

Από τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης 5/11, ο Zohran Mamdani είναι ο νέος δήμαρχος της Νέας Υόρκης. Μέχρι να ορκιστεί την 1η Ιανουαρίου, ο γεννημένος στην Ουγκάντα Ινδός, που ήρθε στις ΗΠΑ με τους γονείς του όταν ήταν 7 ετών, θα μπορεί να προετοιμαστεί για όλες τις ριζικές αλλαγές που θέλει να κάνει στη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.

Έχοντας εξασφαλίσει την ψήφο περίπου 1 εκ. Νεϋορκέζων, ο Mamdani έχει να κάνει πολλά για να εκπληρώσει όλες τις προεκλογικές του υποσχέσεις. Προερχόμενος από την αριστερή πτέρυγα του κόμματος των Δημοκρατικών, ο νέος δήμαρχος θέλει να αλλάξει το τοπίο σε κάθε νευραλγικό τομέα της πόλης, από την οικιστική κρίση μέχρι τη μετανάστευση, την οικονομία και τις μεταφορές.

Δεν έχει αυτοκίνητο, και θέλει να βάλει φόρους

Ο Mamdani είναι υπέρμαχος της εύκολης και φθηνής μετακίνησης μέσα στην πόλη, ήδη από την εποχή που ήταν στο συμβούλιο της πολιτείας της Νέας Υόρκης. Τώρα θέλει να επεκτείνει τις προτάσεις που έκανε τότε και να τις βάλει στην πράξη.

Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι δεν οδηγεί. Επιλέγει να μετακινείται με το μετρό και περιστασιακά με το ποδήλατό του, ενώ και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας χρησιμοποίησε τα ΜΜΜ για να μιλήσει με τους πολίτες ενώπιος ενωπίω.

Οι προτάσεις του Mamdani για την αυτοκίνηση και τις μεταφορές επικεντρώνονται κυρίως στη ρύθμιση του μεγέθους και του βάρους των οχημάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στα μεγάλα SUV και τα φορτηγά, θέλοντας να θεσπίσει νομοθεσία που θα επιβάλλει φόρο βάσει βάρους στα οχήματα, προκειμένου να αποθαρρύνει την αγορά αυτοκινήτων που είναι βαρύτερα και πιο επικίνδυνα για τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Υποστηρίζει ότι αυτά τα μεγαλύτερα οχήματα συμβάλλουν δυσανάλογα στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα, στις ζημιές στις υποδομές και στα προβλήματα οδικής ασφάλειας.

Τα πρόσθετα έσοδα που θα προκύψουν από τη φορολόγηση αυτών των οχημάτων θα αξιοποιηθούν για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη συντήρηση των υποδομών, αλλά και στο πλάνο του για δωρεάν αστικές συγκοινωνίες.

Δωρεάν και γρήγορα λεωφορεία

Μία από τις πιο σημαντικές εξαγγελίες του κατά την προεκλογική εκστρατεία αφορούσε τις συγκοινωνίες της πόλης. 

Πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποιούν το λεωφορείο κάθε μέρα, κυρίως μέλη της εργατικής τάξης της Νέας Υόρκης. Τα λεωφορεία στην πόλη είναι τα πιο αργά της χώρας και κινούνται με μέση ταχύτητα 12 km/h. 

Για αυτό και θέλει τα λεωφορεία να γίνουν δωρεάν, αλλά και να φτάνουν πιο γρήγορα στον προορισμό τους, πιθανώς με τον καθορισμό ορισμένων οδών και λεωφόρων για χρήση αποκλειστικά από λεωφορεία.

Σύμφωνα με τον Mamdani, το πρόγραμμα θα κοστίσει λιγότερο από 800 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Πέρυσι, πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 410 εκατομμύρια διαδρομές με λεωφορείο. Με κόστος 2,90 δολάρια ανά εισιτήριο και λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό της διαφυγής εισιτηρίων του 2024, που ήταν 48% μεταξύ των επιβατών λεωφορείων, θα κόστιζε περισσότερα από 600 εκατομμύρια δολάρια για να γίνουν τα λεωφορεία δωρεάν.

Τα φιλόδοξα πλάνα του Mamdani θα πρέπει να εγκριθούν από την πολιτεία της Νέας Υόρκης, καθώς ο νέος δήμαρχος θα πρέπει να διαπραγματευτεί με τη Δημοκρατική κυβερνήτρια Kathy Hochul. Αν τελικά το σχέδιο του πάρει το πράσινο φως, είναι βέβαιο ότι θα αλλάξει τις ζωές εκατομμυρίων πολιτών προς το καλύτερο, αλλά θα βρει απέναντί του τεράστια συμφέροντα και πιθανώς τον κλάδο της εγχώριας αυτοκίνησης.

Πηγή φωτογραφίας: Zohran Mamdani for NYC/YouTube

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

24ωρη λειτουργία ΜΜΜ: Σκέψεις για επέκταση του μέτρου και τις Παρασκευές

Στην Ελλάδα η συσκευή που «μπλοκάρει» το όχημα όταν ο οδηγός έχει πιει αλκοόλ

Πρόταση-βόμβα: Σκέψεις για λήψη μέτρων που θα υποχρεώνουν τους οδηγούς PHEV αυτοκινήτων να τα φορτίζουν