Η ΕΕ ανακοίνωσε το πακέτο μέτρων Automotive Omnibus για την αυτοκινητοβιομηχανία, βάζοντας τέλος σε κάθε συζήτηση σχετικά με την ολική κατάργηση των ΜΕΚ από το 2035.
Σύμφωνα με τους αναθεωρημένους κανονισμούς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να «συμμορφωθούν με τον στόχο μείωσης των εκπομπών από τις εξατμίσεις κατά 90%, ενώ το υπόλοιπο 10% των εκπομπών θα πρέπει να αντισταθμιστούν μέσω της χρήσης χάλυβα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών που παράγεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή από συνθετικά καύσιμα (e-fuels) και βιοκαύσιμα». Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές θα μπορούν να διατηρήσουν στην γκάμα τους, εκτός από τα αμιγώς ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα μοντέλα τους, και τα plug-in hybrid, τα full hybrid και τα range extenders (REEV).
Ταυτόχρονα, η Κομισιόν παρουσίασε μια σειρά από ελαφρύνσεις και πρωτοβουλίες που στοχεύουν να διευκολύνουν τους κατασκευαστές, έτσι ώστε να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς ευκολότερα.
Νικητές
Ευρωπαΐοι κατασκευαστές και προμηθευτές
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές είχαν προειδοποιήσει ότι ο ανταγωνισμός από την Κίνα και η ανεπαρκής στήριξη της ΕΕ κατά την υποχρεωτική μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα θα απειλούσαν την ίδια τους την ύπαρξη, με κίνδυνο μαζικών απωλειών θέσεων εργασίας. Τάχθηκαν υπέρ της «τεχνολογικής ουδετερότητας», υποστηρίζοντας ότι οι κανόνες του 2035 ισοδυναμούν με την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση του κόστους στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και ταυτόχρονα τον περιορισμό του κέρδους, σε μια αγορά μπαταριών που σήμερα κυριαρχείται από ασιατικές εταιρείες.
Η ΕΕ σε μεγάλο βαθμό υιοθέτησε αυτή τη θέση, επιτρέποντας και μετά το 2035 οχήματα με ΜΕΚ, εφόσον αυτές αντισταθμίζονται (για παράδειγμα με «πράσινο» χάλυβα ή, σε μικρότερο βαθμό, βιώσιμα καύσιμα). Αυτό έδωσε «ανάσα» και σε μεγαλύτερους προμηθευτές που εξαρτώνται από τους θερμικούς κινητήρες, καθώς εκτιμάται ότι περίπου το 25% των αυτοκινήτων μετά το 2035 θα εξακολουθούν να εξοπλίζονται με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Παράλληλα, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα προστατευτούν από τον κινεζικό ανταγωνισμό μέσω των κανονισμών που ωφελούν τα μικρά EV που κατασκευάζονται στην Ευρώπη.
Γερμανία και Ιταλία
Η Γερμανία πρωτοστάτησε στην αλλαγή των στόχων εκπομπών της ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι η ισχυρή αλλά ταυτόχρονα πιεσμένη αυτοκινητοβιομηχανία της κινδύνευε σοβαρά, αν αναγκαζόταν να κάνει τη μετάβαση αποκλειστικά στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και να ανταγωνιστεί τους Κινέζους κατασκευαστές που διατηρούν τις τιμές σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα. Με τον συμβιβασμό, γερμανικές premium μάρκες μπορούν να συνεχίσουν να πουλούν κερδοφόρα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, ενώ δίνεται χώρος και στη χαλυβουργία να μειώνει έμμεσα τις εκπομπές μέσω «πράσινου» χάλυβα μετά το 2035.
Στο ίδιο στρατόπεδο βρέθηκε και η Ιταλία, η οποία συνεχίζει την προσπάθεια στηρίξης της ασθενούς εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας της. Τη θέση Γερμανίας και Ιταλίας στήριξαν επίσης χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Σλοβακία.
Όμιλος Renault
Η Renault έφερε στο τραπέζι την ιδέα ότι η ενίσχυση των μικρών και προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να αυξήσει τη ζήτηση για EV και να βοηθήσει στην καλύτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών εργοστασίων.
Τα σχέδια της ΕΕ για την απόδοση των λεγόμενων «super credits» για μικρά οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ευνοούν τελικά τη Renault, καθώς μοντέλα όπως το Renault 5 και άλλα ηλεκτρικά της παράγονται εντός ΕΕ, ενώ το Twingo και συγγενή μοντέλα θα κατασκευάζονται στη Σλοβενία. Παράλληλα, ο αρμόδιος επίτροπος της ΕΕ για τη βιομηχανία έχει δεσμευτεί να προωθήσει όσο το δυνατόν περισσότερα κίνητρα για τα μικρά αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένης και μιας προσωρινής «παύσης» στους κανονισμούς.
Χαμένοι
Κινέζοι κατασκευαστές
Η ΕΕ ανησυχεί ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές, πιεσμένοι από τον έντονο ανταγωνισμό στην εγχώρια αγορά τους, θα κατακλύσουν την Ευρώπη με φθηνά αυτοκίνητα. Οι δασμοί που επιβλήθηκαν στα κινεζικής κατασκευής EV δεν ανέκοψαν πλήρως την τάση, καθώς ορισμένες μάρκες στράφηκαν γρήγορα στα plug-in hybrid και αύξησαν σημαντικά το μερίδιό τους.
Με το νέο ευρωπαϊκό πακέτο μέτρων, τα κίνητρα για ηλεκτρικά και μικρά αυτοκίνητα θα αφορούν μόνο οχήματα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, αφήνοντας εκτός τις περισσότερες ασιατικές μάρκες. Υπάρχουν λίγες εξαιρέσεις για μοντέλα που θα παράγονται εντός ΕΕ μέσω ευρωπαϊκών εργοστασίων. Η πολιτική αυτή στοχεύει να πιέσει εταιρείες όπως η MG, αλλά και άλλους υποψήφιους παίκτες, να επισπεύσουν επενδύσεις και παραγωγή στην Ευρώπη.
Γαλλία και Ισπανία
Η Γαλλία και η Ισπανία, που έχουν επενδύσει έντονα στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και στην παραγωγή μικρών μοντέλων, τάχθηκαν υπέρ της διατήρησης του στόχου του 2035. Αντί για χαλάρωση των κανόνων, ζητούν κίνητρα υπέρ των EV που κατασκευάζονται στην Ευρώπη, ώστε να ενισχυθούν οι δικές τους αυτοκινητοβιομηχανίες.
Το Παρίσι εμφανίζεται έτοιμο να υπερασπιστεί σκληρά αυτή τη γραμμή στις επερχόμενες διαπραγματεύσεις στο Ευρωκοινοβούλιο. Για τη Γαλλία, η συνέχιση των πωλήσεων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες μετά το 2035 θεωρείται «κόκκινη γραμμή», ακόμη κι αν υπάρξουν ευνοϊκές ρυθμίσεις για ευρωπαϊκή παραγωγή.
Stellantis και Tesla
Η Stellantis βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση στην ευρωπαϊκή αγορά και ενδεχομένως να περίμενε μεγαλύτερη στήριξη από τις Βρυξέλλες, καθώς ο νέος CEO, Antonio Filosa, πασχίζει να διορθώσει τα «σπασμένα» που άφησε πίσω του ο Carlos Tavares. Αν και στήριξε ρυθμίσεις υπέρ των μικρών αυτοκινήτων, ήθελε αυτές να ισχύουν για όλα τα είδη κινητήρων και όχι μόνο για ηλεκτρικά. Τα νέα «μπόνους» για μικρά BEV ωφελούν λιγότερο τη Stellantis, αφού μεγάλο μέρος της ηλεκτρικής της παραγωγής γίνεται εκτός ΕΕ, σε αντίθεση με ανταγωνιστές όπως η Renault. Ο όμιλος εκτιμά ότι οι προτάσεις της ΕΕ δεν βοηθούν ουσιαστικά την παραγωγή προσιτών αυτοκινήτων για τη μαζική αγορά.
Παράλληλα, η χαλάρωση των στόχων εκπομπών πλήττει και την Tesla, η οποία βασιζόταν σε σημαντικά έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων CO2 σε άλλους κατασκευαστές. Με τους νέους κανόνες, αυτά τα έσοδα μειώνονται, ενώ τα κίνητρα για μικρά ευρωπαϊκής κατασκευής ηλεκτρικά δεν τη ωφελούν, καθώς το μοναδικό της μοντέλο που παράγεται στην Ευρώπη, δηλαδή το Model Y, δεν πληροί τα κριτήρια μεγέθους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέα ευρωπαϊκή απόφαση «εκτοξεύει» εκ νέου τις τιμές των νέων αυτοκινήτων
Αυτές οι εταιρείες χάνουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πουλάνε
Η κινεζική «εισβολή» συνεχίζεται: Έρχονται δύο νέες μάρκες της Changan στην Ευρώπη





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




