F1: Πώς μεταδίδονται στον «αέρα» τα team radio - Ποια μπλοκάρονται και ποια λογοκρίνονται


Μέσα σε 15 δευτερόλεπτα, ένα team radio πρέπει να έχει ετοιμαστεί να βγει στον «αέρα», χωρίς να εκθέσει κανέναν, αλλά και χωρίς να αλλοιώνεται το νόημά του. Ο διευθυντής μετάδοσης της Formula 1 εξηγεί πώς.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: GETTY IMAGES/RED BULL CONTENT POOL, Florent Gooden/Ferrari, MCLAREN
  • 4/11/2025

Εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες, η μετάδοση των team radio, δηλαδή της ενδοεπικοινωνίας ανάμεσα στον οδηγό και την ομάδα κατά τη διάρκεια του αγώνα, έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της τηλεοπτικής κάλυψης της Formula 1

Στην εποχή που όλα και όλοι κρίνονται πιο πολύ, πιο έντονα και πιο συχνά από ποτέ, η αναμετάδοση σε παγκόσμια κλίμακα των αυθόρμητων σκέψεων και συναισθημάτων ανθρώπων με την αδρεναλίνη στα ύψη, αποτελεί τουλάχιστον δύσκολο έργο.

Αυτό το έργο επωμίζονται ο σκηνοθέτης και οι παραγωγοί της μετάδοσης, με τον διευθυντή μετάδοσης και media της F1, Dean Locke, να εξηγεί σε συνέντευξή του στο Racefans πώς λειτουργεί η διαδικασία μετάδοσης των team radios, από την ώρα που λέγονται μέχρι την ώρα που περνάνε στην τηλεόραση. «Έχουν περάσει ανεπιστρεπτί οι εποχές που το σήμα της ενδοεπικοινωνίας ήταν κρυπτογραφημένο, όλα είναι ανοιχτά πια», δήλωσε.

Από τη στιγμή που η FOM (η διαχειρίστρια εταιρεία της Formula 1 και κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ) έχει στα χέρια της το ηχητικό κλιπ με το team radio, ξεκινά η διαδικασία ελέγχου και τροποποίησής του προτού βγει στον «αέρα». Αυτό σημαίνει ότι θα κοπούν τυχόν βωμολοχίες, θα μειωθεί η διάρκειά του, ενώ πολλές φορές θα βγει και με τη μορφή 'text box', αυτού του μικρού παράθυρου στα δεξιά της οθόνης που είναι γραμμένα όσα λέγονται στο team radio, μία καινοτομία των τελευταίων ετών. Όλα πρέπει να γίνουν μέσα σε 15 δευτερόλεπτα, ή το μέγιστο μέσα στον ίδιο γύρο, ώστε να μη χάνεται η ουσία και είναι λάθος το timing του μηνύματος.

Χάρη στο F1 TV, οι συνδρομητές της υπηρεσίας μπορούν εδώ και 7 χρόνια να παρακολουθούν όλο τον αγώνα από τις κάμερες onboard των οδηγών, με αποτέλεσμα να ακούν και -σχεδόν- όλα τα team radio. Κι ενώ είναι γεγονός πως όταν βλέπει κανείς τον αγώνα με αυτόν τον τρόπο πιθανώς να ακούσει περισσότερα από όσα θα άκουγε αν έβλεπε το κανονικό feed, αυτό δε σημαίνει ότι τα team radio εκεί βγαίνουν ατόφια. «Υπάρχει μια ευθύνη εδώ», είπε ο Locke. «Με το ζωντανό  feed, μπορείς θεωρητικά να ακούσεις κάθε οδηγό ξεχωριστά. Αλλά αν υπάρχει κάτι για το οποίο μπορεί να μετανιώσουν, πρέπει να τους προστατεύσουμε λίγο από αυτό, οπότε έχουμε μια λειτουργία που μας επιτρέπει να το αντιμετωπίσουμε: να το σιγάσουμε, να το καλύψουμε ορισμένες φορές».

Αυτές οι αλλαγές κάποιες φορές έχουν φέρει αντιδράσεις από τους οδηγούς και τις ομάδες, καθώς κρίνουν πως σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, το μήνυμα που πέρασε τελικά στη μετάδοση είναι αλλοιωμένο, στερημένο από το αρχικό του νόημα, όπως συνέβη στο κινεζικό GP, όταν η Ferrari παραπονέθηκε πως μήνυμα για αλλαγή θέσεων μεταξύ των οδηγών της έπαιξε στον αέρα έναν γύρο μετά την ανταλλαγή του.

Τα team radio ως μέρος της αφήγησης

Εκεί εντάσσεται και το στοιχείο της αφήγησης, δηλαδή του πώς θέλει η FOM να δομήσει την «ιστορία» του εκάστοτε αγώνα, μεταδίδοντας συγκεκριμένα μηνύματα σε συγκεκριμένες στιγμές ή συνδυάζονται ένα μήνυμα με πλάνα από τη μάχη μεταξύ δύο teammates, παραδείγματος χάρη.

«Έχουμε δει αγώνες όπου δύο teammates, μέσω της ομάδας, συζητούν», λέει ο Locke, «και στην πραγματικότητα, χωρίς αυτή τη διαδικασία, δεν θα είχαμε καταλάβει τι ακριβώς συνέβαινε».

«Η διαδικασία είναι η εξής: το team radio έρχεται, το θεωρούν σημαντικό, αρχίζουν να το κόβουν. Και μετά το μεταδίδουν, αφού ενημερώσουν τον σκηνοθέτη. Ο σκηνοθέτης μπορεί επίσης να επιλέξει να δείξει το αντικείμενο της ενδοεπικοινωνίας. Αν η καθυστέρηση είναι λίγο μεγαλύτερη, μπορεί να επιλέξουμε να το βάλουμε σε επανάληψη, επειδή έτσι θα εξηγηθεί και ο λόγος του replay, καθώς δεν είναι όλες οι επαναλήψεις εύκολα κατανοητές, οπότε αυτό μπορεί να αποσαφηνίσει λίγο τη διαδικασία».

Ωστόσο, έσπευσε να τονίσει ότι «δεν μας ενδιαφέρει η σκανδαλολογία. Η ομάδα μας αποτελείται από αφηγητές και αυτό ακριβώς κάνουν».

Πηγή: racefans.net

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δεν ξεχνά το Άμπου Ντάμπι ο Wolff: «Ένας τρελός μάς στέρησε το πρωτάθλημα το 2021»

Mercedes: Χωρίς βέβαιη θέση ο Russell το 2027, και στο βάθος Verstappen

Alpine: Αυτός θα είναι ο δεύτερος οδηγός το 2026