Ο Andrea de Adamich πέθανε σε ηλικία 84 ετών, έχοντας γράψει τη δική του ιστορία στους αγώνες. Στη Formula 1 συμμετείχε σε 36 Grand Prix το 1968 και την τετραετία 1970-1973, οδηγώντας για τις Ferrari, McLaren, March, Surtees και Brabham.
Το όνομά του συνδέθηκε περισσότερο με την Alfa Romeo, όμως, κυρίως στους αγώνες αντοχής και στα touring cars, καθώς η επιτυχία του στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού του 1966 με την Alfa Romeo 1600 GTA ήταν αυτή που τον έκανε να ξεχωρίσει και να βρει μία θέση στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Η καριέρα του στην F1 δεν ήταν αυτή που θα δικαιολογούσε το ταλέντο του, καθώς στο GP Νότιας Αφρικής του '68 είχε ένα ατύχημα που προκάλεσε σοβαρό τραυματισμό στον αυχένα του, αφήνοντάς τον εκτός δράσης για σχεδόν δύο χρόνια.
Sad to hear that Andrea de Adamich has died aged 84.
He took part in 30 GPs between 1968-1973, achieving 4th places at the 1972 Spanish & 1973 Belgian GPs. De Adamich was Italian F3 champion in 1965, won two European Touring Car titles & had several victories in sports cars. pic.twitter.com/EKQPg8buQD
— Formula 1 Through the Years ?? (@Formula1_OTD) November 5, 2025
Όταν ολοκλήρωσε την καριέρα του στους αγώνες το 1978, έγινε αναλυτής της Formula 1 στην ιταλική τηλεόραση, στο κανάλι του Silvio Berlusconi. Αξιοποιώντας την εμπειρία και τον εξαιρετικό λόγο του, ο de Adamich εκπαίδευσε μία γενιά ανθρώπων να βλέπουν και να κατανοούν την F1, ενώ από το 1991 ανέλαβε ρόλο σχολιαστή των αγώνων, ενώ από το 1997 επέστρεψε στην εκπομπή του, ονόματι Grand Prix.
Παράλληλα, ο de Adamich, μετά το τρομακτικό ατύχημα που είχε το 1973, αποφάσισε να αφιερώσει τη ζωή του στην προώθηση της ασφαλούς οδήγησης. Για αυτόν τον λόγο ίδρυσε το Centro Internazionale Guida Sicura (Διεθνές Κέντρο Ασφαλούς Οδήγησης) το 1990, με την αρωγή της Alfa Romeo. Το κέντρο εστιάζει σε μαθήματα ασφαλούς, προχωρημένης και αθλητικής οδήγησης με στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων οδήγησης και της ευαισθητοποίησης για την οδική ασφάλεια.
Επιπλέον, η Scuderia de Adamich S.p.A., που σχετίζεται με το έργο του, θεωρείται ηγέτης στον τομέα των μαθημάτων ασφαλούς και αθλητικής οδήγησης για πάνω από 30 χρόνια, διοργανώνοντας εκδηλώσεις, εκπαιδεύσεις και δραστηριότητες σχετικές με την αυτοκινητοβιομηχανία σε όλο τον κόσμο, με έδρα την πίστα αγώνων Varano, της οποίας ο de Adamich ήταν ιδιοκτήτης. Αυτή η πρωτοβουλία επέκτεινε την κουλτούρα της οδικής ασφάλειας και της εκπαίδευσης στην οδήγηση σε ένα επαγγελματικό και πρακτικό πλαίσιο.
Το ατύχημα που του άλλαξε τη ζωή
Πιθανώς ο de Adamich να μην ασχολείτο ποτέ με αυτά τα ζητήματα αν δεν είχε το ατύχημα που του άλλαξε τη ζωή στο Grand Prix Μεγάλης Βρετανίας του 1973.
Στον 2ο γύρο, ο Jody Scheckter της McLaren έχασε τον έλεγχο στη στροφή Woodcote και χτύπησε στον τοίχο της ευθείας των πιτ. Η σκόνη που σηκώθηκε από την περιστροφή του Scheckter προκάλεσε σύγκρουση εννέα αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να διακοπεί ο αγώνας. Ο de Adamich ήταν ένας από αυτούς που εμπλέκονταν στη σύγκρουση και έπαθε το χειρότερο, καθώς έσπασε τον αστράγαλό του και παρέμεινε εγκλωβισμένος στο Brabham για πάνω από μισή ώρα.
Αν και ο de Adamich ανάρρωσε, η ζημιά που υπέστη στο πόδι του από το ατύχημα στο Silverstone έθεσε τέλος στην καριέρα του στη F1, ανοίγοντας την πόρτα σε μία νέα καριέρα μέσω της οποίας προσέφερε για το κοινό καλό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
GP Σάο Πάολο: Σάμπα, sprint και δράση - Δείτε το τηλεοπτικό πρόγραμμα του τριημέρου
F1: Πώς μεταδίδονται στον «αέρα» τα team radio - Ποια μπλοκάρονται και ποια λογοκρίνονται
Δεν ξεχνά το Άμπου Ντάμπι ο Wolff: «Ένας τρελός μάς στέρησε το πρωτάθλημα το 2021»





ΔΗΜΟΦΙΛΗ





