Το… εννιά το καλό: Η Toyota έγινε πρωταθλήτρια και πλησιάζει τη Lancia (photos)


Με το φετινό πρωτάθλημα κατασκευαστών, η Toyota έχει καταφέρει να ξεπεράσει τη Citroen και να πλησιάζει απειλητικά τη Lancia, κι όλα αυτά μέσα σε 30 χρόνια.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: TGR WRT/MCKLEIN, NEWSPRESS, Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
  • 19/10/2025

Σε αντίθεση με το πρωτάθλημα οδηγών, που τυπικά θεσπίστηκε το 1977, το πρωτάθλημα κατασκευαστών απονέμεται στον κορυφαίο κατασκευαστή του WRC από την πρώτη σεζόν του θεσμού, το 1973.

Μέσα σε αυτά τα 52 χρόνια, 13 διαφορετικοί κατασκευαστές έχουν καταφέρει να σηκώσουν το βαρύτιμο τρόπαιο, από έξι χώρες. Η αρχή έγινε με την Alpine-Renault το ‘73, πριν έρθει η επέλαση των Ιταλών με τη Lancia και τη Fiat. Παρένθεση η Audi με δύο τίτλους, προτού έρθει και να τα σαρώσει ξανά όλα η Lancia. Στα ‘90s  μπήκαν στο «παιχνίδι» οι Ιάπωνες, πρώτα με την Toyota και μετά τη Subaru και τη Mitsubishi, ενώ έκανε την «εμφάνισή» της και η Ford. Οι Γάλλοι επανήλθαν με την Peugeot και τη Citroen, ήρθε και η Volkswagen να αφήσει το στίγμα της ανεξίτηλο για μία τετραετία, πριν επιστρέψει η Toyota και κατακτήσει και για λίγο την κορυφή η Hyundai.

Η Toyota κατάφερε φέτος να φτάσει τα 9 πρωταθλήματα, ξεπερνώντας στη σχετική λίστα τη Citroen που σταμάτησε στα 8. Παράλληλα, κατάφερε για πρώτη φορά στην ιστορία της να πάρει τέσσερα συνεχόμενα, με τη Lancia και τη Citroen να έχουν κάνει μεγαλύτερο σερί, με πέντε.

Έτσι, οι Ιάπωνες μπορούν του χρόνου, που οι κανονισμοί θα παραμείνουν ίδιοι σε σύγκριση με φέτος, να φτάσουν τα 10 και να ισοφαρίσουν τη Lancia. 

Αναλυτικά:

ΚατασκευαστήςΠρωταθλήματαΣεζόν
Lancia101974, 1975, 1976, 1983, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992
Toyota91993, 1994, 1999, 2018, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025
Citroën82003, 2004, 2005, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 
Peugeot51985, 1986, 2000, 2001, 2002
Ford41979, 2006, 2007, 2017
Volkswagen42013, 2014, 2015, 2016
Fiat31977, 1978, 1980
Subaru31995, 1996, 1997
Audi21982, 1984
Hyundai22019, 2020
Alpine-Renault11973
Mitsubishi11998
Talbot11981

Η Toyota με όνομα βαρύ σαν ιστορία

Μπορεί ο πρώτος παγκόσμιος τίτλος της Toyota να ήρθε το 1993 με την Celica GT-Four ST185 και βασικούς οδηγούς τους Juha Kankkunen και Didier Auriol, εντούτοις η Toyota Team Europe υπήρχε ήδη από τη δεκαετία του '70, χάρη στην θέληση του δαιμόνιου Ove Andersson να βάλει την ιαπωνική μάρκα στις ειδικές διαδρομές. Ο Σουηδός λογίζεται ως ο «πατριάρχης» αυτού που σήμερα γνωρίζουμε ως Toyota Gazoo Racing, στο οποίο πίστεψε και για το οποίο πάλεψε να εδραιωθεί ο νυν πρόεδρος της εταιρείας, Akio Toyoda

Η Celica GT-Four ST185, το πρώτο πρωταθληματικό αυτοκίνητο της Toyota.
Η Celica GT-Four ST185, το πρώτο πρωταθληματικό αυτοκίνητο της Toyota.

Το 1994, η Celica βρέθηκε ξανά στην κορυφή, με το ίδιο οδηγικό δίδυμο και τον Auriol πρωταθλητή. Μετά το κάζο του 1995 με το παράνομο turbo, η Toyota δεν επέστρεψε στις επιτυχίες μέχρι το 1999, όταν και κατέκτησε το πρωτάθλημα με την Corolla, σε μία χρονιά που κέρδισε μόλις μία φορά, στην Κίνα, προτού η εταιρεία αποχωρήσει από το WRC για 17 χρόνια.

Η Toyota Corolla WRC.
Η Toyota Corolla WRC.

Το 2017 γύρισε και το έκανε με το εξαιρετικά δημοφιλές Yaris, που για πρώτη φορά έδειχνε τι μπορεί να κάνει ως rally car, και από τότε ξεκίνησε μία δυναστεία.

Οι Ιάπωνες, με εφαλτήριό τους το μεγάλο budget, τα κεντρικά σε Γιβάσκιλα και Κολωνία και το τεράστιο ταλέντο των οδηγών τους, πήρε το πρωτάθλημα του 2018, κι αν δεν ήταν η εξαιρετική Hyundai το 2019-2020, θα είχε κάνει ένα τρομερό σερί, αφού επανήλθε στις επιτυχίες από το 2021 ως και φέτος.

Το Toyota Yaris WRC.
Το Toyota Yaris WRC.

Το 2026 θα είναι η τελευταία σεζόν των ισχύοντων κανονισμών, προτού το WRC αλλάξει σελίδα για τα καλά το 2027. Η Toyota παραμένει ως τώρα η μόνη εταιρεία που έχει δεσμευτεί να κατασκευάσει αυτοκίνητο για την κορυφαία κατηγορία, με τη Hyundai να επιλέγει τα Rally2 και την M-Sport Ford να κρατά ακόμα κλειστά τα χαρτιά της.

Πιστή στην αγάπη της για τους αγώνες και το αθλητικό της DNA, που όποτε και όπως μπορεί μεταφέρει και στα επιβατικά της αυτοκίνητα, η Toyota θέλει να υπηρετήσει τον σκοπό της: να φτιάχνει δημιουργίες που με συνέπεια και σταθερότητα μπορούν να προσαρμόζονται και να κυριαρχούν στις αφιλόξενες συνθήκες των ειδικών διαδρομών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ράλι Κεντρικής Ευρώπης: Νικητής ο Rovanpera, πρωταθλήτρια η Toyota!

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Στο Λουτράκι η βάση του αγώνα το 2026

Ντεμπούτο στο WRC για τη Lancia Ypsilon Rally 2 HF Integrale - Τι θα γίνει με τη Citroen (video)