Η Formula 1 θεωρείται το κορυφαίο μηχανοκίνητο άθλημα, ενώ τα Γκραν Πρι του παγκόσμιου πρωταθλήματος της F1 συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον εκατοντάδων εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο.
Κάθε ομάδα που συμμετέχει σε αυτό το πρωτάθλημα απαρτίζεται από εκατοντάδες άτομα υψηλής εξειδίκευσης, τα οποία ασχολούνται –μεταξύ άλλων– με την εξέλιξη των αγωνιστικών αυτοκινήτων και των κινητήρων τους.
Μερικές φορές μάλιστα περνάει αργότερα ένα μέρος αυτής της τεχνολογίας της Formula 1 σε αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας σε δημόσιους δρόμους, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των επτά μοντέλων, που παρουσιάζουμε με χρονολογική σειρά στο αφιέρωμά μας.
McLaren F1, 1992
Ξεκίνησε το 1989 ως όραμα του φημισμένου σχεδιαστή της ομάδας F1 της McLaren, Gordon Murray και μπήκε σε παραγωγή το 1992. Την εξέλιξη του βρετανικού Hypercar είχε αναλάβει το τμήμα McLaren Automotive και απετέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της μάρκας, ενώ εφοδιάζεται με έναν V12 κινητήρα της BMW, προορισμένο για τη Formula 1, με 627 PS και 650 Nm μέγιστη ροπή στρέψης. Συνολικά, πουλήθηκαν έως το 1998 109 McLaren F1, που έχουν μείνει στην ιστορία, καθώς κατασκευάζονταν με τρεις θέσεις, όπου το κεντρικό κάθισμα του οδηγού ήταν λίγο πιο μπροστά από τα άλλα δύο, τα οποία το πλαισίωναν.
Ferrari F50, 1995
Η F50 παρουσιάστηκε στα πεντηκοστά γενέθλια της Ferrari και διαδέχθηκε την εμβληματική F40, που υπήρξε το τελευταίο μοντέλο της μάρκας από το Μαρανέλο, εξελιγμένο υπό την εποπτεία του ιδρυτή της, Enzo Ferrari. Στον πυρήνα της F50 βρισκόταν ο κεντρικά τοποθετημένος δωδεκακύλινδρος κινητήρας 4,7 L, τον οποίο χρησιμοποιούσε η ομάδα της Ferrari έως το 1993 στο πρωτάθλημα της Formula 1. Στο συγκεκριμένο μοτέρ έγιναν απλά μερικές διαφοροποιήσεις, όπως η μείωση του κόφτη στο στροφόμετρο από τις 15.000 rpm. στις 8.700 rpm και μια αντίστοιχη αύξηση του κυβισμού. Το αριθμητικό αποτέλεσμα ήταν 520 PS ανώτατη ισχύς, 471 Nm μέγιστη ροπή στρέψης και 325 km/h τελική ταχύτητα. Η παραγωγή της Ferrari F50 περιορίστηκε σε 349 μονάδες και η τιμή για τους επιλεγμένους πελάτες της κυμαινόταν τότε γύρω στα 400.000 €. Να διευκρινίσουμε ότι η Ferrari έχει αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της από τη Formula 1 και σε άλλα μοντέλα, όπως, για παράδειγμα, στην προαναφερόμενη F40 και στη Ferrari LaFerrari.
Porsche Carrera GT, 2003
H Carrera GT συνιστά ένα ξεχωριστό μοντέλο στην ιστορία της Porsche. Ο V10 κινητήρας των 5,7 L εξελίχθηκε αρχικά για ένα πρωτότυπο της γερμανικής μάρκας, που θα συμμετείχε στον φημισμένο αγώνα «24 Ώρες του Λε Μαν» και στην πορεία τοποθετήθηκε στην Carrera GT μετά τις απαιτούμενες προσαρμογές. Άρα, δεν κληρονόμησε το συγκεκριμένο μοντέλο τα γονίδια του από τη Formula 1, αλλά από τον σκληρότερο μαραθώνιο αγώνα παρατεταμένης ταχύτητας στα motorsports.
Το κεντρικά τοποθετημένο μοτέρ απέδιδε 612 PS, εκτόξευε την Carrera GT από στάση έως 100 km/h σε 3,9 sec και επέτρεπε την ανάπτυξη μιας τελικής ταχύτητας της τάξης των 330 km/h. Σήμερα ανήκει η Carrera GT στα πιο ποθητά μοντέλα της Porsche, πρόσφατα μάλιστα άλλαξε ιδιοκτήτη ένα από τα 1.270 αυτοκίνητα της συνολικής παραγωγής της για πάνω από 1,5 εκατομμύριο ευρώ.
ΒΜW M5, 2005
H BMW M5 τέταρτης γενιάς ήταν το πρώτο μοντέλο Μ -μαζί με την αντίστοιχη Μ6- που εφοδιάστηκε με τον δεκακύλινδρο κινητήρα, που έβγαινε από το ίδιο χυτήριο της ομάδας Formula 1 της βαυαρικής μάρκας. Ο V10 χωρητικότητας πέντε λίτρων με τον μαγευτικό ήχο απέδιδε 507 PS και 520 Nm μέγιστη ροπή στρέψης, ενώ η ανώτατη ταχύτητα της πανίσχυρης μπερλίνας ξεπερνούσε τα 300 km/h. Να σημειώσουμε ότι το 2007 λανσαρίστηκε η Μ5 και σε έκδοση στέισον βάγκον (Kombi Touring) για «ιπτάμενους» οικογενειάρχες, που ονειρεύονταν –όταν ήταν παιδιά– να γίνουν οδηγοί αγώνων.
Lexus LFA, 2010
Η εξέλιξη του Lexus LFA, που κυκλοφόρησε το 2010, έγινε σε συνεργασία με το τμήμα F1 της Toyota Racing στο πλαίσιο της συμμετοχής των Ιαπώνων από το 2002 έως το 2009 στο κορυφαίο πρωτάθλημα των motorsports. Πολλοί μηχανικοί του συγκεκριμένου τμήματος ασχολήθηκαν ενδελεχώς με τον V10 κινητήρα του Lexus LFA με χωρητικότητα 4,8 L και 560 PS. Το συγκεκριμένο μοτέρ είχε κόφτη στις 9.000 rpm, ζύγιζε μόνο 206 kg και ο ήχος του παρέπεμπε σε κινητήρα της Formula 1, χάρη στην πολύτιμη συνδρομή της…Yamaha. Πολλοί φίλοι των τεσσάρων τροχών θεωρούν μάλιστα ότι το Lexus LFA με τελική ταχύτητα 325 km/h παραμένει έως σήμερα το αυτοκίνητο παραγωγής με τον κορυφαίο ήχο όλων των εποχών.
Aston Martin Valkyrie, 2021
To 2016 ανακοίνωσε η Aston Martin την έναρξη της συνεργασίας της με την ομάδα Red Bull Racing της Formula 1, με στόχο τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου παραγωγής, που θα υιοθετεί τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά των αγωνιστικών μονοθεσίων της F1.
Το 2021 ολοκληρώθηκε αυτό το εγχείρημα, με την παρουσίαση της Valkyrie, ενός υπεραυτοκινήτου με αμάξωμα εξ ολοκλήρου από ανθρακόνημα, βάρους μόλις 1.270 kg και αεροδυναμικά βοηθήματα για τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση στο έδαφος. Η Aston Martin Valkyrie χρησιμοποιεί έναν δωδεκακύλινδρο βενζινοκινητήρα 6,5 L και έναν ηλεκτροκινητήρα με συνδυαστική απόδοση 1.155 PS και 924 Nm μέγιστη ροπή στρέψης, ενώ ο V10 ανεβάζει στροφές άνω των 10.000 rpm και συμβάλλει σε μια τελική ταχύτητα επιπέδου F1, με 354 km/h!
Mercedes-AMG One, 2022
Η θυγατρική της Mercedes-Benz, AMG εκπλήρωσε το 2022 με την Οne το όνειρό της, να δημιουργήσει ένα «πινακιδάτο» αυτοκίνητο με αυθεντικό κινητήρα από τη Formula 1. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρόκειται για τον V6 Hybrid turbo 1,6 L, που προέρχεται απευθείας από το μονοθέσιο του επτάκις Παγκόσμιου Πρωταθλητή της Formula 1, Lewis Hamilton, και στο οποίο ενεργοποιείται ο κόφτης στις 11.000 rpm.
Η συνδυαστική ισχύς του βενζινοκινητήρα και τεσσάρων ηλεκτροκινητήρων ανέρχεται σε 1.063 PS, χάρη στους οποίους επιταχύνει η Mercedes-AMG One από στάση έως 100 km/h σε 2,9 sec και πιάνει τα 352 km/h τελική ταχύτητα. Η One συναριθμείται συνολικά –και όχι μόνο λόγω επιδόσεων– σε ένα από τα πλέον ριζοσπαστικά αυτοκίνητα παραγωγής όλων των εποχών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ford: Τα 5+1 θρυλικά μοντέλα του «μπλε οβάλ» που θέλουμε να δούμε ξανά στους δρόμους
«Βαφτίσια» που εξελίχθηκαν σε φιάσκο - Όταν η Toyota Corolla έγινε Auris και το Hyundai Tucson ix35





ΔΗΜΟΦΙΛΗ





