Δεν έχουν περάσει πολλές δεκαετίες από τότε που ο κάτοχος ενός καινούριου αυτοκινήτου με το που το αποκτούσε, το πήγαινε απευθείας στο συνεργείο ή στο βενζινάδικο για το λεγόμενο «πισάρισμα». Ήταν μια διαδικασία που ακολουθείτο κυρίως μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980, προκειμένου το πάτωμα του αυτοκινήτου να προστατευτεί από τη σκουριά, μιας και εκείνη την εποχή ήταν κάπως πιο… πρωτόγονες οι μέθοδοι αντισκωριακής προστασίας των οχημάτων.
Παρότι τα τελευταία 30 χρόνια έχει υπάρξει σημαντική πρόοδος επί του συγκεκριμένου ζητήματος, με τις εταιρίες να προσφέρουν πλέον αντισκωριακή εγγύηση που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά και τα δέκα χρόνια, το θέμα της σκουριάς παραμένει έντονο, ιδιαίτερα σε περιοχές με υγρασία, βροχές ή όπου ρίχνεται αλάτι στους δρόμους το χειμώνα. Και κατά γενική ομολογία, είναι ένα πρόβλημα που αν δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως, μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στο αμάξωμα ή ακόμα και σε κρίσιμα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου.
Η οξείδωση του σιδήρου προκαλείται από την επαφή του μετάλλου με το νερό και το οξυγόνο και εντοπίζεται πλέον σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα σε σημεία του αυτοκινήτου που έχουν φθορές εξαιτίας απλών γρατζουνιών, αλλά και μικρότερων ή μεγαλύτερων τρακαρισμάτων.
Πώς μπορείτε να εντοπίσετε τη σκουριά;
Ψάξτε επισταμένα για πιθανά «φουσκώματα» στο χρώμα, ή μαλακά σημεία στο αμάξωμα, καθώς πολλές φορές η σκουριά «τρώει» το αμάξωμα από μέσα προς τα έξω και «κρύβεται» κάτω από το χρώμα, ειδικά εάν πριν από μια φανοβαφή δεν έχει γίνει σωστή προεργασία. Κλασικά σημεία εντοπισμού σκουριάς είναι στις ακμές και κάτω από τις πόρτες, στους θόλους των τροχών και φυσικά κάτω από το αυτοκίνητο.
Πώς μπορεί κανείς να προλάβει τη σκουριά;
Το πρώτο και βασικό είναι το συχνό πλύσιμο του αυτοκινήτου. Ειδικά το κάτω μέρος πρέπει να το πλένουμε πολύ καλά, όπως και τους θόλους των τροχών. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην περίπτωση που κατοικείτε σε περιοχές όπου ο χειμώνας είναι πιο «βαρύς». Το αλάτι στους δρόμους «τρώει» το μέταλλο και δημιουργεί σκουριά, όπως και η λάσπη. Εάν έχετε off road όχημα, μετά από κάθε βόλτα στη φύση πλύνετε καλά το αυτοκίνητο ώστε να φύγει η λάσπη.
Πολύ σημαντικό είναι να κερώνουμε το αυτοκίνητο κάθε περίπου έξι μήνες, καθώς προστατεύεται το χρώμα από την υγρασία. Εάν για οποιοδήποτε λόγο το αυτοκίνητο έχει κάποιο χτύπημα ή έστω μια απλή γρατζουνιά, καλύψτε τη ζημιά έστω με ένα κιτ επισκευής χρώματος, καθώς η απροστάτευτη λαμαρίνα σκουριάζει πολύ γρήγορα. Φυσικά υπάρχουν και ειδικά αντισκωριακά σπρέι στο εμπόριο, τα οποία μπορείτε να τα εφαρμόσετε με απλό τρόπο, αρκεί το σημείο να είναι πολύ καλά καθαρισμένο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η επίσκεψη σε ένα συνεργείο ή φανοβαφείο, μπορεί να σας προστατεύσει από τα… χειρότερα, καθώς η σκουριά εξαπλώνεται πολύ γρήγορα.
Στην περίπτωση που θέλετε να επιχειρήσετε να αντιμετωπίσετε μόνοι σας τη σκουριά, θα πρέπει να κινηθείτε με βάση μια συγκεκριμένη διαδικασία. Αρχικά τρίψτε την επιφάνεια ελαφρά με γυαλόχαρτο ή συρματόβουρτσα, καθαρίστε καλά την περιοχή κι εν συνεχεία εφαρμόστε αντισκωριακό αστάρι. Μόλις στεγνώσει μπορείτε να βάψετε την επιφάνεια με σπρέι ή πινέλο στο χρώμα του αυτοκινήτου και στο τέλος εφαρμόστε διάφανο βερνίκι.
Εάν η σκουριά είναι πιο βαθιά, έχοντας δημιουργήσει τρύπες στο μέταλλο, πρέπει να κοπεί το σκουριασμένο μέρος και να μπει καινούριο, διαδικασία που μπορεί να διεκπεραιώσει μόνον επαγγελματίας φανοποιός. Εάν η σκουριά έχει «φάει» μεγάλο μέρος του μετάλλου, συνίσταται η αντικατάσταση ολόκληρου του τμήματος του οχήματος (π.χ. ενός φτερού ή μιας πόρτας).
Σε κάθε περίπτωση, όταν δούμε σκουριά δρούμε αμέσως και δεν την αφήνουμε να δράσει περαιτέρω. Εάν υπάρχει η δυνατότητα να το παρκάρουμε το όχημά μας σε στεγασμένο χώρο δίχως υγρασίες, τον επιλέγουμε ξεκάθαρα!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Λιπαντικά αυτοκινήτου: Τι σημαίνουν οι φουσκάλες στη ράβδο μέτρησης του λαδιού (video)
Γιατί ο κλιματισμός στο αυτοκίνητο μυρίζει άσχημα - Τι πρέπει να προσέξει ο οδηγός
Η άμμος στην παραλία δεν αγαπά το αυτοκίνητο – Ποιες ζημιές μπορεί να προκαλέσει