Το «κουμπί» της ζώνης ασφαλείας: Ο αφανής ήρωας που μας εξυπηρετεί κάθε μέρα


Ένα μικρό, σχεδόν αόρατο κομμάτι της ζώνης ασφαλείας παίζει έναν διακριτικό αλλά κρίσιμο ρόλο στην καθημερινή μας οδήγηση. Κι όμως, ελάχιστοι γνωρίζουν τι ακριβώς κάνει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 14/9/2025

Όταν μιλάμε για τη ζώνη ασφαλείας, το μυαλό μας πάει κατευθείαν στην προστασία. Ένα σύστημα που εδώ και δεκαετίες έχει σώσει εκατομμύρια ζωές στους δρόμους, έγινε υποχρεωτικό και σήμερα θεωρείται δεδομένο σε κάθε αυτοκίνητο. Όμως, όπως σε κάθε μεγάλη εφεύρεση, υπάρχουν μικρές λεπτομέρειες που περνούν απαρατήρητες, αλλά συμβάλλουν ουσιαστικά στη λειτουργικότητά της.

Μία από αυτές είναι το μικρό, στρογγυλό πλαστικό εξόγκωμα στη ζώνη, το οποίο πολλοί μπερδεύουν με... κουμπί. Δεν πατιέται, δεν κάνει ήχο, δεν έχει οδηγίες χρήσης. Και όμως, υπάρχει σχεδόν σε κάθε κάθισμα, σε κάθε μοντέλο, σε κάθε αυτοκίνητο, για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.

Τι κάνει αυτό το «κουμπί»;

Ο ρόλος του είναι εξαιρετικά πρακτικός: αποτρέπει την πόρπη της ζώνης (το μεταλλικό κούμπωμα) από το να γλιστρήσει χαμηλά ή να πέσει στο πάτωμα. Τοποθετημένο σε στρατηγικό σημείο κατά μήκος της ζώνης, λειτουργεί ως «στάση» που κρατά την πόρπη στην ιδανική θέση, ώστε να μπορούμε να την βρίσκουμε εύκολα κάθε φορά που καθόμαστε στο κάθισμα. Αυτό σημαίνει πως η διαδικασία πρόσδεσης της ζώνης γίνεται ταχύτερη, απλούστερη και λιγότερο εκνευριστική, αφούδεν χρειάζεται να ψάχνεις το κούμπωμα κάτω από τα πόδια, ούτε να λυγίζεις για να το ανασύρεις από το κενό ανάμεσα στα καθίσματα.

Ένα σχεδιαστικό εύρημα με πρακτική αξία

Μπορεί να φαίνεται ασήμαντο, αλλά αυτό το εξάρτημα είναι δείγμα έξυπνης μηχανικής σκέψης, εκείνης που δίνει σημασία στη λεπτομέρεια. Η τοποθέτησή του είναι προσεκτικά μελετημένη ώστε να αντέχει στη χρήση, να μην μετακινείται εύκολα και να μην εμποδίζει τη λειτουργία της ζώνης. Δεν πρόκειται για τεχνολογία αιχμής, ούτε για κάτι που θα βρεις σε διαφημίσεις αυτοκινήτων. Όμως είναι ένα κομμάτι του σχεδιασμού που κάνει την καθημερινή χρήση πιο άνετη και αυτό ακριβώς είναι που κάνει τη διαφορά σε ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για τον άνθρωπο.

Σε μια εποχή που τα οχήματα εξοπλίζονται με συστήματα αυτόματης πέδησης, radar και κάμερες 360°, είναι εύκολο να ξεχνάμε ότι η πραγματική ασφάλεια ξεκινά από τις βασικές αρχές. Η ζώνη παραμένει το σημαντικότερο παθητικό σύστημα προστασίας, και κάθε στοιχείο της, ακόμα και το πιο ταπεινό, έχει τον ρόλο του. Την επόμενη φορά που θα μπεις στο αυτοκίνητο, ρίξε μια ματιά στη ζώνη σου. Δες εκείνο το μικρό «κουμπί» με άλλα μάτια. Δεν είναι διακοσμητικό, δεν είναι αδιάφορο. Είναι ένα παράδειγμα του πώς η λεπτομέρεια μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία και την ασφάλεια μας, χωρίς καν να το καταλάβουμε.

Τι προβλέπει ο ΚΟΚ

Ας μη ξεχνάμε και το τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στην Ελλάδα, που με την πρόσφατή ανανέωση του, οι κυρώσεις για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας έχουν αυστηροποιηθεί σημαντικά. Για τον οδηγό, το πρόστιμο έχει αυξηθεί στα 350€ και συνοδεύεται από αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο φτάνει τα 1.000€ και η στέρηση διπλώματος εκτείνεται έως 180 ημέρες, ενώ στη δεύτερη υποτροπή φθάνει τα 2.000€ και αφαιρείται για 1 χρόνο. Οι επιβάτες δεν εξαιρούνται: όποιος δεν φοράει ζώνη επιβαρύνεται με 150€ πρόστιμο, και ο οδηγός βαρύνεται επίσης με ισόποσο πρόστιμο ακόμα κι αν αυτός φοράει ζώνη.

Το ελληνικό κοινό, ωστόσο, δεν ήταν πάντα τόσο δεκτικό. Αξίζει να ρίξετε μια ματιά σε ένα σπάνιο ρεπορτάζ του 1995, το οποίο αποτυπώνει τις τότε έντονες αντιδράσεις των οδηγών στην υποχρεωτική χρήση ζώνης ασφαλείας. Με αφοπλιστική ειλικρίνεια και όχι λίγη... ειρωνεία, οι πολίτες εκείνης της εποχής επιχειρηματολογούσαν κατά της ζώνης, τη θεωρούσαν περιττή ή ακόμα και επικίνδυνη. Είναι ένα ιστορικό ντοκουμέντο που δείχνει πόσο έχει εξελιχθεί η συνείδηση της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.

Η αλλαγή στη νοοτροπία ήρθε σταδιακά, με αυστηρότερους νόμους, ενημερωτικές εκστρατείες και δυστυχώς, πολλά τροχαία δυστυχήματα που απέδειξαν περίτρανα πόσο κρίσιμο είναι αυτό το απλό «κλικ».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Νέος ΚΟΚ 2025: Οι 7+1 ποινές που φέρνουν φυλακή, πρόστιμα και αφαίρεση διπλώματος (Πίνακας)

Νέος ΚΟΚ: Τέλος οι μεμβράνες στις πινακίδες κυκλοφορίας - Αυτό είναι το βαρύτατο πρόστιμο

Νέος ΚΟΚ: Oι δημοσιογράφοι Αυτοκινήτου και Μοτοσυκλέτας εκφράζουν επιφυλάξεις για το όριο ταχύτητας των 30 km/h