Γιατί τρέμει το τιμόνι στις υψηλές ταχύτητες; Πέντε λόγοι και πώς να το αντιμετωπίσετε


Αν οδηγείτε σε κάποιον αυτοκινητόδρομο και παρατηρήσετε ότι το τιμόνι τρέμει στα χέρια σας, υπάρχουν σαφείς λόγοι που μπορεί να το προκαλούν αυτό, αλλά και τρόποι να το λύσετε, εύκολα ή πιο δύσκολα.

  • ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 12/9/2025

Κανείς δεν θέλει να το ζήσει. Βρίσκεστε στον δρόμο, σε ένα μακρινό ταξίδι κι αναπτύσσετε υψηλή ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Ξαφνικά, νιώθετε ότι το τιμόνι τρέμει και δεν έχετε τον απόλυτο έλεγχο. Περίεργοι ήχοι, δυσάρεστο αίσθημα

Αμέσως η σκέψη πάει στο τι μπορεί να προκάλεσε αυτές τις δονήσεις. Πέντε είναι οι βασικές αιτίες και εμείς σας τις παρουσιάζουμε μαζί με τις πιθανές λύσεις για κάθε μία.

Κακή κατάσταση ελαστικών

Πριν πανικοβληθείτε και επισκεφθείτε το συνεργείο, ελέγξτε την κατάσταση των ελαστικών. Αν έχουν φθαρεί υπερβολικά, μπορούν να προκαλέσουν δονήσεις που γίνονται αισθητές στις υψηλές ταχύτητες, και με την αντικατάσταση του σετ μπορεί να λυθεί το πρόβλημα.

Υπάρχει επίσης η πιθανότητα τα ελαστικά σας να είναι πολύ παλιά και να έχουν σκληρύνει ή να έχουν ραγίσει. Μπορεί να φαίνονται σε καλή κατάσταση και να έχουν επαρκές πέλμα, αλλά αν είναι παλιά, μπορεί να έχουν χάσει την ελαστικότητά τους ή να έχουν φθαρεί άνισα, μεταδίδοντας δονήσεις στο τιμόνι.

Λάθος ευθυγράμμιση και ισορροπία

Ακόμα κι ένα νέο ή σε καλή κατάσταση ελαστικό, αν η ευθυγράμμιση δεν έχει γίνει σωστά, αν το ελαστικό δεν έχει τοποθετηθεί σωστά, τότε και πάλι μπορεί να μεταφερθούν δονήσεις στο τιμόνι.

Συχνά είναι και ζήτημα ισορροπίας. Η εξισορρόπηση περιλαμβάνει την ομοιόμορφη κατανομή του βάρους του ελαστικού και της ζάντας, προκειμένου να αποφευχθούν ανισορροπίες που προκαλούν δονήσεις και πρόωρη φθορά. Για να επιτευχθεί η σωστή ισορροπία, ο τροχός (ζάντα και ελαστικό) τοποθετείται σε μια μηχανή που προσομοιώνει την περιστροφή και ανιχνεύει τα σημεία όπου υπάρχουν ανισορροπίες, υποδεικνύοντας τα σημεία όπου πρέπει να τοποθετηθούν αντίβαρα για την αντιστάθμιση. Εάν η εξισορρόπηση δεν γίνει σωστά, ενδέχεται να προκύψουν δονήσεις, οπότε η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί.

Χαλαρά ή χαλασμένα ρουλεμάν

Μπορεί τα ρουλεμάν να έχουν «ζωή» που φτάνει και τα 150.000 km, όμως όταν φθείρονται πρέπει να αντικαθίστανται το συντομότερο δυνατό. Αν ακούσετε έναν παράξενο ήχο να έρχεται από τους τροχούς, ιδίως στις υψηλές ταχύτητες, καλό θα ήταν να το ελέγξετε. Ειδικά αν σηκωθεί το αυτοκίνητο στον αέρα το συγκεκριμένο θέμα είναι εμφανές και μόνο αγγίζοντας τον τροχό.

Φρένα

Τα φρένα μπορούν επίσης να προκαλέσουν δονήσεις. Όταν ο δίσκος είναι στραβωμένος ή λυγισμένος, κατά το φρενάρισμα δημιουργούνται δονήσεις, επειδή τα τακάκια δεν μπορούν να βρουν μια επίπεδη επιφάνεια για να κάνουν τη δουλειά τους.

Αυτό είναι πολύ αισθητό και πρέπει να το έχετε υπόψη σας, ειδικά αν οδηγείτε συχνά σε πίστα ή σας αρέσει να οδηγείτε γρήγορα σε ορεινούς δρόμους που απαιτούν έντονο φρενάρισμα. Για να εξαλείψετε τις δονήσεις, θα πρέπει να αντικαταστήσετε τους δίσκους και τα τακάκια.

Αναρτήσεις

Εάν οι δονήσεις δεν προκαλούνται από κανέναν από τους παραπάνω λόγους, η βλάβη μπορεί να είναι πιο σοβαρή και η επισκευή πιο δαπανηρή. Είναι πιθανό να έχει υποστεί βλάβη κάποιο εξάρτημα του σασί, όπως η ανάρτηση ή το σύστημα διεύθυνσης. Στην καλύτερη περίπτωση, μπορεί να πρόκειται απλώς για ένα φθαρμένο σιγανό μπλοκ που έχει κάποιο κενό και πρέπει να αντικατασταθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ελαστικά αυτοκινήτου: Είναι σωστό να αλλάζουμε μόνο τα δύο και όχι όλη την τετράδα;

Σεισμός και οδήγηση: Τι πρέπει να κάνετε για να μείνετε ασφαλείς

Νοθευμένα καύσιμα: Ποιες βλάβες προκαλούν στους κινητήρες και πώς να προστατεύσετε το αυτοκίνητό σας