Άνοιξε ο δρόμος για κατασκευή πρατηρίων υδρογόνου στην Ελλάδα


Με Κοινή Υπουργική Απόφαση καθορίστηκαν οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές που απαιτούνται.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: BMW / Ο.ΣΥ.
  • 21/4/2023

Πόσο απέχουμε από την «εμφάνιση» πρατηρίων υδρογόνου στην Ελλάδα; Η ερώτηση μπορεί να μοιάζει ουτοπική, ιδίως από τη στιγμή που ακόμα και το - σαφώς πιο διαδεδομένο - δίκτυο σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι σε αρχικό στάδιο και χρήζει άμεσης ενίσχυσης.

Ωστόσο, τον περασμένο Οκτώβριο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρότεινε τη δημιουργία ενός σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο ανά 100 kmκατά μήκος των κύριων οδώντης Ευρωπαϊκής Ένωσης μέχρι το 2028 και πλέον απομένουν οι επαφές με τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Τον τελευταίο μήνα, μάλιστα, στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας κυκλοφορούσε, δοκιμαστικά, το πρώτο λεωφορείο υδρογόνου που παραχώρησε η Solaris Hellas A.Ε. για δοκιμή στις Δημόσιες Οδικές Συγκοινωνίες. Το λεωφορείο εκτελούσε την κυκλική διαδρομή Άνω Πατήσια - Ζάππειο, μεταφέροντας καθημερινά εκατοντάδες επιβάτες δωρεάν.

Την Παρασκευή (21/4) καθορίστηκαν οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου στην Ελλάδα για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών, με την Κοινή Υπουργική Απόφαση με θέμα «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών».

Η ΚΥΑ υπογράφηκε από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Μεταφορές, Μιχάλη Παπαδόπουλο, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και τον υφυπουργό, Νίκο Ταγαρά.

Ουσιαστικά, διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και  λειτουργία των πρατηρίων υδρογόνου, ενώ περιγράφονται οι τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στη χωροθέτηση και τους όρους ασφαλείας που πρέπει να πληρούν οι εγκαταστάσεις.

Με την έκδοση της εν λόγω ΚΥΑ καθίσταται εφικτή η δημιουργία εγκαταστάσεων πρατηρίων υδρογόνου, γεγονός που θα επιτρέψει την κυκλοφορία οχημάτων υδρογόνου (μηδενικών εκπομπών), ενώ ανοίγει ο δρόμος για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, μέσω της καθαρής παραγωγής (πράσινου) υδρογόνου.

Ταυτόχρονα, η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με τα υπόλοιπα Κράτη Μέλη στον Τομέα των οδικών μεταφορών, καθώς τίθενται οι βασικές προϋποθέσεις για την ελεύθερη κυκλοφορία των οχημάτων υδρογόνου σε όλο το μήκος του Ευρωπαϊκού Δικτύου.

Ειδικότερα, η Απόφαση καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου σε αέρια φάση δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίας μονάδας μέγιστης αποθήκευσης 2,5 τόνων, ως προς τη διάθεση υδρογόνου για χρήση στις οδικές μεταφορές.

Με την παρούσα Απόφαση καθορίζονται:

α) Oι ελάχιστες εσωτερικές και εξωτερικές αποστάσεις ασφαλείας των χαρακτηριστικών στοιχείων των εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου  δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

β) Oι όροι και οι προϋποθέσεις για την ασφαλή κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

γ) τεχνικές προδιαγραφές των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

δ) Tο σύνολο των εγκαταστάσεων ενός αμιγούς ή μικτού πρατηρίων υδρογόνου  δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.          

Επιπλέον, με την έκδοση της ΚΥΑ διασφαλίζεται η δυνατότητα χρηματοδότησης πολλών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, που έχουν ήδη ενταχθεί στο πλαίσιο ευρύτερων Ευρωπαϊκών Δράσεων και στα οποία συμμετέχουν πολλοί δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, με σκοπό τη διάδοση της χρήσης του υδρογόνου.

«Με την έκδοση της ΚΥΑ που περιγράφει τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων υδρογόνου διαμορφώνουμε τις συνθήκες για τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου Μεταφορών στην Ελλάδα. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον Υπουργό κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα και τον Υφυπουργό κ. Νικόλαο Ταγαρά, θέτουμε τις βάσεις για τη δημιουργία πρατηρίων διάθεσης υδρογόνου, με αυστηρούς όρους ασφάλειας και μέριμνα για τον έλεγχο των εγκαταστάσεων. Επίσης, με την εξασφάλιση της συμμετοχής στα σχετικά Ευρωπαϊκά Προγράμματα, η Ελλάδα παραμένει στο προσκήνιο του εκσυγχρονισμού του ενεργειακού μείγματος ακολουθώντας τη στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων και την προώθηση των πράσινων μεταφορών», τόνισε ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος.