Βιομηχανικό πάρκο ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Μακεδονία


Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕ ΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ –ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ– ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/9/2020

Η κυβέρνηση έδωσε για θεσμική δημόσια διαβούλευση το βασικό αναπτυξιακό σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση των μονάδων παραγωγής ενέργειας της χώρας στο οποίο προβλέπεται και η δημιουργία βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Μακεδονία.

Το αναπτυξιακό πρόγραμμα ονομάζεται επίσημα «Σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών» και έχει υποβληθεί στην αρμόδια Συντονιστική Επιτροπή με σκοπό να τεθεί σε θεσμική δημόσια διαβούλευση.

Οι βασικοί άξονες αυτού είναι πέντε και αφορούν στην καθαρή ενέργεια, στην έξυπνη αγροτική παραγωγή, τον βιώσιμο τουρισμό, στη βιοτεχνία, βιομηχανία και εμπόριο και τέλος στην τεχνολογία και την εκπαίδευση.

Στο επενδυτικό σχέδιο προβλέπεται και η δημιουργία η βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Μακεδονία. Πέραν αυτού, στην περιοχή θα δημιουργηθούν και φωτοβολταϊκά πάρκα δυνατότητας παραγωγής ενέργειας περίπου 2,3 GW, πεδίο ενεργειακής έρευνας και τεχνολογίας, έξυπνες αγροτικές μονάδες παραγωγής, οικοσύστημα οινικού τουρισμού, καθώς και υπερσύγχρονη κλινική φυσικής αποκατάστασης.

Εκτός από αυτή την περιοχή της χώρας, το πρόγραμμα προβλέπει την επένδυση και στον νομό Αρκαδίας (Μεγαλόπολη) όπου προβλέπεται η δημιουργία φωτοβολταϊκών πάρκων με δυνατότητα παραγωγής ενέργειας περίπου 0,5 GW, πρότυπη βιομηχανία φαρμάκων, μονάδα ευφυούς κτηνοτροφίας και ζωοτροφών, όπως και πρωτότυπο θεματικό πάρκο.

Το βιομηχανικό πάρκο ηλεκτροκίνησης

Σε ό,τι αφορά στη Δυτική Μακεδονία, επιδίωξη του επενδυτικού προγράμματος, είναι «να μετατραπεί η περιοχή σε κέντρο σύγχρονης βιομηχανίας και πύλη της Ελλάδας στα Βαλκάνια και να αλλάξει από κέντρο λιγνίτη σε κέντρο παραγωγής και έρευνας καθαρής ενέργειας με διαφοροποιημένο οικονομικό μοντέλο», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στην ανάλυση της επένδυσης που πραγματοποίησε η ομάδα Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης («ΣΔΑΜ»), εκτιμάται ότι η συνολική επένδυση γι’ αυτό θα είναι περίπου 200.000.000 ευρώ, για το βιομηχανικό πάρκο ηλεκτροκίνησης που πρόκειται να δημιουργηθεί εκεί.

Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του θα υπάρξουν περίπου 200 νέες θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, ενώ κατά τη λειτουργία του ο αριθμός αυτός θα φτάσει περίπου τις 600. Σύμφωνα με την πρόβλεψη, ο ετήσιος κύκλος εργασιών του θα δύναται να φτάσει έως περίπου τα 400.000.00 ευρώ.

H κατασκευή μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα

Για τη δημιουργία του βιομηχανικού πάρκου ηλεκτροκίνησης στη Δυτική Μακεδονία θα χρειαστεί μια συνολική έκταση περίπου 50 στρεμμάτων στην περιοχή είτε της Κοζάνης είτε της Πτολεμαΐδας (προς το παρόν, δεν έχει οριστεί πού θα είναι αυτή).

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι εργασίες αναμένεται να αρχίσουν το 2024 και να ολοκληρωθούν εντός δύο ετών το αργότερο (2026). Προβλέπεται ότι θα κατασκευάζονται μπαταρίες για ηλεκτροκίνητα οχήματα οι οποίες θα εξάγονται. Για τον λόγο αυτό θα επιδιωχθεί συνεργασία με αυτοκινητοβιομηχανίες.

Επίσης, θα γίνει προσπάθεια να υπάρξουν συνεργασίες και με εταιρείες σε άλλους κατασκευαστικούς κλάδους, στους οποίους απαιτούνται μπαταρίες για τα προϊόντα τους. Έτσι, θα υπάρξει δυναμική εξαγωγών αλλά και η δημιουργία ευκαιριών μεγαλύτερων επενδύσεων στη περιοχή που να αφορούν στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, ενδεχομένως ακόμη και η κατασκευή εργοστασίου παραγωγής αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Επίσης, θα υπάρξει η άμεση διασύνδεση του πάρκου ηλεκτροκίνησης με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας για την εκπόνηση και ανάπτυξη ερευνητικών προγραμμάτων που να αφορούν σε αυτή.

Τέλος, στο πρόγραμμα προτείνεται η παροχή επιπλέον κινήτρων σε υποψήφιους επενδυτές που θέλουν να συμβάλλουν στη ανάπτυξη του τομέα της ηλεκτροκίνησης, γενικότερα, στην Αρκαδία και τη Δυτική Μακεδονία.

Έτσι, προτείνεται η κατά 5% μείωση φορολογικού συντελεστή στο εισόδημα που αποκτάται από τη δραστηριότητα αυτή, από την πρώτη κερδοφόρα χρήση και έως τη συμπλήρωση πέντε κερδοφόρων φορολογικών ετών. Επίσης, εισηγείται προσαυξημένη απόσβεση 10-15% στα πάγια στοιχεία που αφορούν στην εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και αγαθών ή ειδών σχετικών με τα ηλεκτρικά οχήματα.