Διαφημίσεις αυτοκινήτων που άφησαν εποχή


Εάν νομίζετε ότι ανέκαθεν οι εταιρίες αυτοκινήτων λειτουργούσαν με βάση μία politically correct φιλοσοφία και με ευγενή άμιλλα μεταξύ τους, σκεφτείτε ξανά.

  • 8/4/2020

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιριών αυτοκινήτων, παραμένει διαχρονικά ο ίδιος. Ο αγώνας για καινοτομία, το άγχος να προβλέψεις τις ανάγκες της αγοράς τα επόμενα χρόνια, ακόμα και ο τρόπος που θα διαφημίσεις πιο αποδοτικά τα προϊόντα σου, αποτελούν ακόμα και σήμερα βασικές προτεραιότητες ενός κατασκευαστή αυτοκινήτων. Μόνο που, στις μέρες μας, υπάρχει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο αρχών, εντός των οποίων κινούνται όλοι. Κάτι που δεν ίσχυε πάντα.

Οι έμμεσες προσβολές, ο σεξισμός, η διακωμώδηση και τα κάθε λογής χτυπήματα κάτω από τη μέση, κάποτε αποτελούσαν μέρος της καθημερινότητας των περισσότερων κατασκευαστών. Σε μία πιο ωμή λογική του «ο θάνατός σου η ζωή μου», ο καθένας επέλεγε να σχεδιάσει και να δημοσιεύσει στα περιοδικά και στις εφημερίδες της εποχής, καταχωρήσεις που ήταν τουλάχιστον προκλητικές. Μηνύματα για τα οποία ο κάθε πρωτοετής φοιτητής της νομικής σήμερα θα έτριβε τα χέρια του.

Και όμως, αυτά κάποτε αποτελούσαν το αλατοπίπερο για τα κατορθώματα της μίας εταιρίας ή την κόντρα μιας δεύτερης με κάποια τρίτη. Ορισμένες καταχωρήσεις άφησαν εποχή. Κάποιες άλλες, πάλι, δεν κατέληξαν καλά. Όπως όμως και να έχει, τέτοιες διαφημίσεις δύσκολα θα ξαναδούμε στις μέρες μας.

Citroen 2CV

Σαν αυτοκίνητο δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει ότι ήταν μπροστά από την εποχή του. Εγκυκλοπαιδικά, σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’40, με στόχο να αποτελέσει ένα φτηνό και όσο το δυνατό πιο απλό και ανθεκτικό όχημα για τους αγρότες της Γαλλίας, που ακόμα επέμεναν στα κάρα. Μάλιστα, η επαναστατική του ανάρτηση διαφημιζόταν με ένα 2CV που περνούσε μέσα από ένα φρεσκοοργωμένο χωράφι, κουβαλώντας αυγά χωρίς να τα σπάσει!

Συγκρατώντας αυτά, παραθέτουμε τρεις διαφημίσεις της Citroen, με εμφανώς χιουμοριστική διάθεση. Το να διακωμωδείς το ίδιο σου το αυτοκίνητο με στόχο να το συμπαθήσει ο κόσμος και να πουλήσει, δεν είναι κάτι που συναντάμε στις μέρες μας. όπως θα δείτε και στις αφίσες, ένα 2CV με τελική ταχύτητα 71,5 μίλια ανά ώρα, μπορεί να προσπεράσει μία Ferrari που κινείται χαλαρά με 65 μίλια/ ώρα! Ένα 2CV πάλι, με τέσσερις θέσεις, προσφέρει 0,3 θέσεις περισσότερες από αυτές που χρειάζεται η μέση οικογένεια, 3,7 ατόμων. Τέλος, δεν υπάρχει τίποτα  σε ένα 2CV να χαλάσει, αφού δεν προσφέρει και τίποτα! Πραγματικά, αυτά θα μπορούσαν να είναι και ανέκδοτα, αν δεν ήταν επίσημες καταχωρήσεις της εταιρίας!

Volkswagen Beetle

Εάν καθίσει να διαβάσει κανείς τα μικρά γράμματα, θα δει ότι το Beetle είναι γενικά πολύ οικονομικό σε κατανάλωση. Ότι χάρη στον αερόψυκτο κινητήρα του δεν χρειάζεται ψυκτικά υγρά. Ότι δεν χαλάει συχνά, όπως και δεν καίει πολλά λάδια. Αλήθεια όμως, ποια ήταν η πρώτη γεύση από αυτό που αντικρύσατε;

Willys

«Ήταν μικρός ο χώρος αλλά τα κατάφερα»! Γιατί, φυσικά, γυναίκα είναι. Δεν ξέρει ούτε να παρκάρει, ούτε να οδηγεί… Αφού λοιπόν τα καταφέρνει αυτή, δεν μπορεί, το αυτοκίνητο θα είναι ευκολοδήγητο…

Daihatsu Hijet MPV

Η συγκεκριμένη διαφήμιση, να πεις ότι έχει άδικο, δεν έχει. Μπορεί με ένα σουρεαλιστικό τρόπο να επιλέγει να συγκρίνει μήλα με πορτοκάλια, περνάει όμως το μήνυμα (και γραπτά) ότι πρόκειται για ένα babe-magnet! Δεν γνωρίζουμε αν τελικά κάποιος αγοραστής το κατάφερε, στα σίγουρα όμως η Lamborghini δεν ασχολήθηκε να δώσει απάντηση.

Chevrolet Corvette

Η εν λόγω καταχώρηση απευθύνεται στην Αμερικάνικη αγορά. Αυτό τουλάχιστον προδίδει το χιούμορ που χρησιμοποιεί ο διαφημιστής. Μία Corvette «κλωτσάει» περισσότερο από ένα σακί λαγούς. Πιθανά για να πειστεί ο κάθε redneck ότι το αυτοκίνητο είναι καλό. Και όπως τελειώνει και το σχετικό σημείωμα, «στο κάτω κάτω, τι να το κάνεις ένα σακί λαγούς»;

Volvo 850

Για όσους δεν γνωρίζουν, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’90, η Volvo πρέπει να αποτελούσε μία από τις πιο ασφαλείς και συνάμα πιο αδιάφορες εμφανισιακά και οδηγικά εταιρίες του πλανήτη. Το πρώτο ουσιαστικά μοντέλο της νέας εποχής της φίρμας ήταν το 850. Και η Volvo έπρεπε να βρει ένα δυνατό μήνυμα να αφυπνίσει το κοινό. Με κάθε εκτίμηση προς τον θείο Olaf.

Porsche

Εκεί κάπου, στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, το διαφημιστικό τμήμα του Γερμανού κατασκευαστή παρουσιαζόταν αστείρευτο στο να βρίσκει τρόπους να μειώνει άλλες εταιρίες και να προβάλλει με έναν τρόπο προκλητικό τα δικά του προϊόντα και επιτυχίες. Τα νέα μοντέλα της Porsche όντως διατηρούν το σχήμα των  παλαιών, για να ξεκινήσεις όμως από ένα λευκό χαρτί, σημαίνει ότι δεν είχες τίποτα αξιόλογο να κρατήσεις…

Σε άλλες πάλι καταχωρήσεις, έβρισκε να βγάλει το άχτι της, μειώνοντας εταιρίες οι οποίες καμία σχέση δεν είχαν με την ίδια. Πιθανά κανένα παιδί δεν ονειρεύεται κάποια μέρα να αποκτήσει ένα Mitsubishi, αυτό όμως πως μπορεί να βοηθήσει την 911; Υπήρξαν ωστόσο και άλλες καταχωρήσεις, που ήταν όντως απολαυστικές. Στη Γερμανία δεν υπάρχουν αυτοκίνητα διαφυγής, καθώς η αστυνομία οδηγεί 911! Τα μεταχειρισμένα της φίρμας δίνουν εγγύηση ενός έτους ή ενός εκατομμυρίου χιλιομέτρων, Ο,τι έρθει πρώτο! Αυτά ναι, έκαναν όλους τους φίλους της φίρμας να χαμογελούν.

Εμμένοντας λίγο ακόμα στην Porsche, όντας κυρίαρχη για μεγάλο χρονικό διάστημα σε διάφορους αγώνες και ειδικά στο LeMans, το 1983, με το πέρας του 24ώρου, κυκλοφόρησε τη Nobody’s perfect αφίσα της που άφησε εποχή. Στις θέσεις 1-8 και στη 10 φιγουράριζαν αγωνιστικά της φίρμας, ενώ στη θέση 9 υπήρχε μία Sauber/ BMW, να χαλάει την ομοιομορφία… Αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία ακολούθησε στο Le Mans του 2013, για την κατηγορία LMP-2, η Nissan. Αν και με όχι το ίδιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

BMW – Mercedes-Benz

Εδώ πλέον μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες κόντρες μεταξύ εταιριών, ever. Κατά καιρούς έχουν παίξει πολλά διαφημιστικά «πειράγματα» της μίας προς την άλλη, διατηρώντας ωστόσο ένα καλό επίπεδο χιούμορ. Η ιστορία αυτή κρατάει τόσα χρόνια που και οι δύο ανταγωνιστές νιώθουν πολύ άνετα ο ένας με τον άλλο. Χαρακτηριστικό είναι το αντίο της BMW στον μέχρι πρότινος ισχυρό άντρα της Mercedes-Benz, Dieter Zetsche. Οι Βαυαροί γύρισαν ένα μικρό βίντεο με τον ίδιο, να φεύγει την τελευταία ημέρα της δουλειάς του από το γραφείο, να γυρίζει σπίτι και, επιτέλους, να απολαμβάνει την οδήγηση της «αγαπημένης» του i8!  

Προφανώς γκουγλάροντας μπορείτε να βρείτε διάφορα μεταξύ των δύο αυτών εταιριών. Εμείς επιλέξαμε να σας δείξουμε δύο καταχωρήσεις, η πρώτη, της BMW, αναφέρει ότι και μία Mercedes μπορεί να φέρει οδηγική απόλαυση, δείχνοντας ένα τράκτορα Mercedes να κουβαλάει αυτοκίνητα BMW… Η δεύτερη, στα 100 χρόνια της BMW, την ευχαρίστησε για το μεταξύ τους ανταγωνισμό, καθώς τα πρώτα 30 χρόνια της ύπαρξής της ένιωθε κάπως μοναχικά…

BMW-Audi-Subaru

Υπάρχουν όμως και διαφημίσεις που λειτουργούν σαν ντόμινο. Ξεκινούν από κάπου και ακολουθούν μία αναπάντεχη τροπή. Χαρακτηριστική ήταν μία καταχώρηση της BMW, που έδινε συγχαρητήρια στην Audi για την κατάκτηση του South African Car of the Year 2006, Από το νικητή του «World Car of the Year 2006». Όπως εύκολα αντιλαμβάνεστε, αυτό δεν έπεσε έτσι κάτω. Η Audi συνεχάρη με τη σειρά της τη BMW για την κατάκτηση αυτού του τίτλου, ως ο νικητής έξι συνεχόμενων Le Mans! Και εκεί που όλα έδειχναν να λήγουν, ολοκλήρωσε την τριάδα η Subaru, στέλνοντας ευχές στους νικητές των «καλλιστείων», από το νικητή του 2006 International Engine of the Year.