Είδαμε την ταινία για τον Enzo Ferrari – Τι (δεν) μας άρεσε


Η ταινία του Michael Mann βάζει στο επίκεντρο μια ταραχώδη περίοδο στην ιστορία της Ferrari, όπου η κακή διαχείριση των οικονομικών και το πάθος του Enzo (Adam Driver) για τους αγώνες, την έφεραν ένα βήμα πριν τον γκρεμό.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: Village, Neon - YouTube
  • 8/2/2024

Δεν είναι μυστικό ότι η Ferrari είναι μία από τις πιο εμβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως. Ο ίδιος ο Enzo Ferrari είχε πει: «Ζήτα από ένα παιδί να σου ζωγραφίσει ένα αυτοκίνητο, θα το κάνει σίγουρα κόκκινο.» Πώς όμως έφτασε εκεί η ιταλική εταιρεία; Αυτό ακριβώς είναι το θέμα της ταινίας του Michael Mann, Ferrari.

Το δημιούργημα του σκηνοθέτη, γνωστού για τα Heat, Ali, Collateral, Miami Vice και τόσων άλλων κινηματογραφικών επιτυχιών, πραγματεύεται την περίοδο στην ιστορία της Ferrari που τη χαρακτήρισε και τη νοηματοδότησε ως εταιρεία, περισσότερο από κάθε άλλη. Η δεκαετία του 1950 αποδείχτηκε αρκετά δύσκολη αφού η λανθασμένη διαχείριση των οικονομικών και το πάθος του Enzo (Adam Driver) για τους αγώνες την έφερε ένα βήμα πριν τη χρεοκοπία.

Την ίδια στιγμή, ο θάνατος του γιου του, Dino, όπως κι η ταραχώδης ερωτική του ζωή, με τον ίδιο να μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ της συζύγου του, Laura (Penelope Cruz) και της ερωμένης του, Lina (Shailene Woodley), σίγουρα έσπρωξαν τον Ferrari ακόμια πιο κοντά στον «γκρεμό». Έτσι, η μόνη λύση στα προβλήματα του ιδίου αλλά και των Ιταλών εκείνη την εποχή φαίνεται να είναι μοναδική: Να κερδίσουν τον εμβληματικό αγώνα του Mille Miglia.

Ο Piero Tarrufi κι ο Wolfgang von Trips, κάνοντας το 1-2 στο Mille Miglia του 1957
Ο Piero Tarrufi κι ο Wolfgang von Trips, κάνοντας το 1-2 στο Mille Miglia του 1957

Ένας αγώνας μήκους περίπου 1.600 km που γινόταν στους δημόσιους δρόμους της Ιταλίας, με το σημείο εκκίνησης να βρίσκεται στην Μπρέσια και τους πιλότους να περνούν από τη Ραβένα και τη Ρώμη, μεταξύ άλλων περιοχών. Η Ferrari είχε τέσσερις εργοστασιακές συμμετοχές, με τον Piero Taruffi (Patrick Dempsey), ο οποίος κέρδισε τον αγώνα, τον Wolfgang von Trips, τον Peter Collins (Jack O’Connell) και τον Alfonso de Portago (Gabriel Leone).

Ο Alfonso de Portago με τη σύντροφό του, Linda Christian, λίγη ώρα πριν τον θάνατό του
Ο Alfonso de Portago με τη σύντροφό του, Linda Christian, λίγη ώρα πριν τον θάνατό του

Στο Guidizzolo, περίπου 50 km πριν περάσει τη γραμμή του τερματισμού στην Μπρέσια, το μπροστινό αριστερό ελαστικό του τελευταίου εξερράγη, με αποτέλεσμα ο Ισπανός να χάσει τον έλεγχο της Ferrari 335 S και να βρεθεί πάνω στο πλήθος που βρισκόταν στην άκρη του δρόμου, με τον ίδιο, τον συνοδηγό του, Edmund Nelson, αλλά κι ακόμη 9 άτομα, μεταξύ των οποίων 5 παιδιά, να χάνουν τη ζωή τους. Το τραγικό συμβάν συγκλόνισε την παγκόσμια κοινότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, φέρνοντας τελικά την ακύρωση του Mille Miglia.

Η ταινία σταματά εκεί. Ωστόσο…

Εδώ ξεκινούν οι ενστάσεις μας. Όσοι έχουν διαβάσει κάτι σχετικά με αυτό το κομμάτι της ιστορίας της Ferrari, γνωρίζουν ότι αρκετά στοιχεία της έχουν παρουσιαστεί με διαφορετικό ή ελλιπή τρόπο στην ταινία.

Η ιστορία του ατυχήματος δεν τελείωσε εκεί για τον Ιταλό επιχειρηματία και λάτρη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο Enzo καταδικάστηκε για ανθρωποκτονία, με το επιχείρημα ότι η Ferrari 335 S του de Portago δεν είχε τα κατάλληλα ελαστικά, ώστε να ολοκληρώσει με ασφάλεια τον αγώνα. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στους τίτλους τέλους, οι καταγγελίες αποσύρθηκαν μερικά χρόνια αργότερα. Αυτό το κομμάτι, όπως κι η πώληση του 50% των μετοχών της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Fiat και τον Gianni Agnelli, λείπουν από την ταινία. Μία 10λεπτη αναφορά θα ήταν ωφέλιμη και θα προσέφερε ένα πιο ομαλό κι όχι τόσο «απότομο» φινάλε.

Όσο για το ατύχημα καθαυτό, πολλά είναι εκείνα που έχουν γραφεί ανά τα χρόνια, σχετικά με το πόσο φρικιαστική ήταν η φύση του συμβάντος. Στην ταινία, πάντως, η σίγουρα ακραία ωμότητα της σκηνής, με τα διαμελισμένα σώματα και τον θρήνο της οικογένειας που κλήθηκε αργότερα να θάψει το παιδί της, εκπληρώνει τον στόχο του Michael Mann να προκαλέσει σοκ κι ως ένα σημείο, αηδία, παρά τα σχεδόν αστεία CGI, που είναι δυσανάλογης ποιότητας, σε σχέση με την παραγωγή συνολικά.

Adam Driver: Η ευγενική έκδοση του Enzo

Είναι γνωστό ότι ο Enzo ήταν μία κλασική περίπτωση ενός κρύου, αυστηρού Ιταλού, που δε φοβόταν να γίνει αγενής κι άξεστος. Στο βιβλίο Enzo Ferrari: The Man and the Machine, στο οποίο μάλιστα έχει βασιστεί η ταινία, ο συγγραφέας του, Brock Yates αναφέρει ότι συχνά έκανε απρεπείς χειρονομίες, ακόμα και στις πιο σοβαρές του επαγγελματικές συναντήσεις.

Η προσέγγιση του ρόλου από τον Adam Driver σίγουρα ανέδειξε την παγωμένη καρδιά του Ιταλού θρύλου, ωστόσο κατέληξε να εμφανίζεται ως ένας αμήχανα απρόσωπος χαρακτήρας.

Αντιθέτως, παρόλο που δε γνωρίζουμε τόσα πολλά για τη γυναίκα του Enzo, Laura (τουλάχιστον σε σχέση με τον όγκο πληροφοριών που έχουμε για τον ίδιο), η Penelope Cruz βάζει στον ρόλο της κάθε ίχνος συναισθήματος που μπορεί να νιώσει μία μητέρα που χάνει τον γιο της, μια πονεμένη σύζυγος που γνωρίζει ότι ο άντρας της την απατά αλλά και μία στυγνή και πανέξυπνη επιχειρηματίας που βλέπει την αυτοκινητοβιομηχανία, της οποίας κρατά μεγάλο μερίδιο μετοχών, να καταρρέει.

Να σημειωθεί, επίσης, ότι ο Enzo Ferrari σε καμία περίπτωση δε μιλούσε αγγλικά, πόσο μάλλον με τη σύζυγο ή τη μητέρα του, κι ακόμα περισσότερο αγγλικά με... ιταλική προφορά. Μπορεί μόνο να φανταστεί κανείς ότι οι διάλογοι, η κινησιολογία κι η ταινία συνολικά θα ήταν εντελώς διαφορετικά και με εντελώς διαφορετική (ή και καλύτερη, αν θέλετε) αισθητική, αν το πρότζεκτ γινόταν στα ιταλικά. Θα πρέπει ωστόσο να παραδεχτούμε ότι είναι μία αρκετά συνηθισμένη τακτική των παραγωγών του Hollywood, όταν δημιουργούν βιογραφικές ταινίες.

Οδηγός αγώνων κι ηθοποιός: Ο Patrick Dempsey τα κάνει όλα και συμφέρει

Για πολλούς, ο Patrick Dempsey θα είναι πάντα ο Δρ. Derek Shepherd από τη δημοφιλή σειρά του ABC, Grey’s Anatomy. Για άλλους, η φήμη του προέρχεται από τα αγωνιστικά δρώμενα. Όχι μόνο έχει εμφανιστεί σε εμβληματικούς αγώνες, όπως οι 24 ώρες του Le Mans, αλλά πλέον είναι ο ιδρυτής της ομάδας Dempsey-Proton Racing, με την οποία κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο βάθρο της κατηγορίας GTE Am του αγώνα το 2015.

Η εμπειρία του πίσω από το τιμόνι είναι εμφανής στην ταινία, ιδιαίτερα σε σχέση με το πώς δρουν οι υπόλοιποι ηθοποιοί που υποδύονται οδηγούς και δεν έχουν κάποια πρότερη σχέση με τους αγώνες. Από αυτό εξαιρείται βέβαια ο Ben Collins, γνωστός κι ως Stig, που υποδύεται τον (μετέπειτα Sir) Stirling Moss, ο οποίος, όμως, δεν έχει πρωταγωνιστικό ρόλο κι έτσι δε βλέπουμε αρκετά από το αγωνιστικό του μεγαλείο.

Επιστρέφοντας στον Dempsey, αν παρατηρήσει κανείς τις κινήσεις του μέσα στο κόκπιτ, θα αντιληφθεί ότι πραγματικά πρόκειται για έναν άνθρωπο που γνωρίζει πώς να κρατήσει σωστά το τιμόνι ενός αγωνιστικού και σε ποιο σημείο του δρόμου πρέπει να στρέψει το βλέμμα του.

Η προσέγγιση του Mann αγγίζει πολλές αληθινές πτυχές της ιστορίας, ωστόσο πρόκειται για μία ταινία που ίσως να μην ενθουσιάσει όσους βρίσκονται κοντά στους αγώνες. Σε εκείνους, που έχουν διαβάσει και γνωρίσει προηγουμένως την ιστορία της Ferrari και του ιδρυτή της, ενδεχομένως να ξενίσουν κάποια στοιχεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Ferrari: Το νέο trailer της ταινίας έχει δράση, αδρεναλίνη και συγκίνηση (video)

Ο Han από το Fast & Furious ετοιμάζει δική του ταινία - Θα πρωταγωνιστεί ένα «πειραγμένο» Toyota AE86 (video)

Gran Turismo: Η αληθινή ιστορία που έγινε ταινία και «σπάει» ταμεία (video)