Έλλειψη Chip: Η τέλεια καταιγίδα - Οι πωλήσεις πέφτουν, η κερδοφορία ανεβαίνει!


Πότε αναμένεται να εξομαλυνθεί η κατάσταση με τις παραδόσεις αυτοκινήτων. Οι αρνητικές προβλέψεις για το 2021 και πώς τα ηλεκτρικά οχήματα επηρεάζουν την παραγωγή.

  • Πηγή: Automotivenews.com
  • 8/10/2021
  • Μειωμένη παραγωγή αυτοκινήτων κατά 6,2% για το 2021
  • Τα προβλήματα στα εργοστάσια θα συνεχιστούν ως το πρώτο εξάμηνο του 2022
  • Πάνω από έναν χρόνο η αναμονή για την παράδοση αυτοκινήτων στη Γερμανία
  • Αυξημένη κερδοφορία παρά την μειωμένες πωλήσεις ανακοινώνουν αυτοκινητοβιομηχανίες
  • Αύξηση πωλήσεων κατά 15% φέτος σε σχέση με το 2020 και κατά 5,6% το 2022, οι εκτιμήσεις

Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων για το 2021 δεν αναμένεται να καλύψουν την περσινή πτώση της αγοράς λόγω της πανδημίας Covid-19, καθώς τα εργοστάσια συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με την έλλειψη ημιαγωγών που προκαλεί εκτεταμένες διακοπές της παραγωγής.

Τον Αύγουστο του 2021 η εταιρεία πρόβλεψης της παραγωγής αυτοκινήτων, IHS Markit,  δήλωσε ότι το ποσοστό της μείωσης της παραγωγής για το 2021 θα αυξηθεί από 6,2% ή 5 εκατομμύρια μονάδες, στις 75,8 εκατομμύρια μονάδες.

«Οι προοπτικές για το τέταρτο τρίμηνο αντικατοπτρίζουν τώρα αυξημένο κίνδυνο καθώς οι προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού, κυρίως οι ημιαγωγοί, παραμένουν παγιωμένες», δήλωσε ο αναλυτής του IHS, Mark Fulthorpe.

Η IHS ανέφερε πρόσφατα στους επενδυτές ότι, 9,5 έως 11 εκατομμύρια μονάδες στην παραγωγή αυτοκινήτων θα μπορούσαν να χαθούν παγκοσμίως καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους. Παρά την αισιοδοξία των αυτοκινητοβιομηχανιών και των αναλυτών που περιμένουν ανάκαμψη της παραγωγής στο δεύτερο εξάμηνο του 2021, η IHS δήλωσε ότι όλη αυτή η κρίση ενδέχεται να συνεχιστεί μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Από το 2023 η επιστροφή στην κανονικότητα των εργοστασίων

Πιο συγκεκριμένα ανέφερε ότι: «Το δεύτερο εξάμηνο του 2022 μπορεί να είναι το σημείο στο οποίο αναζητούμε τη σταθεροποίηση της προσφοράς, με τις προσπάθειες ανάκαμψης να ξεκινούν από το πρώτο εξάμηνο του 2023». 

Σύμφωνα με την IHS, 1,2 εκατομμύρια οχήματα «χάθηκαν» μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους στην Βόρεια Αμερική. Αναμένεται επίσης να μειωθεί η παραγωγή αυτοκινήτων κατά 936.000 μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2021 και κατά 88.000 στο τέταρτο τρίμηνο. Η μεγαλύτερη πτώση της παραγωγής καταγράφηκε σε εργοστάσια της General Motors, της Ford και της Volkswagen, ανέφερε η IHS.

Στην Ευρώπη οι απώλειες είναι περίπου 1,1 εκατομμύρια μονάδες το πρώτο εξάμηνο σε ότι αφορά την παραγωγή των εργοστασίων, με εκτιμήσεις για το τρίτο τρίμηνο του 2021 να είναι επι τα χείρω, στις 729.000 μονάδες, έναντι των 660.000 των αρχικών προβλέψεων. Η δραματική μείωση της παραγωγή οφείλεται κυρίως λόγω διακοπής της παραγωγής εργοστασίων της Stellantis και της Volkswagen. Υπάρχουν επίσης περίπου 50.000 οχήματα σε εργοστάσια της VW, όπου η παραγωγή τους δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως, καθώς λείπουν συγκεκριμένα εξαρτήματα, προκειμένου να μπορέσουν να διατεθούν προς πώλησης, σύμφωνα με την IHS.

Τα μεγάλα διαστήματα παράδοσης και η αύξηση των τιμών λειτουργούν ανασταλτικά στους αγοραστές

Από την πλευρά της ζήτησης, η LMC Automotive δήλωσε στα τέλη Σεπτεμβρίου ότι η πρόβλεψή της για το μέγεθος της παγκόσμια αγορά των επιβατικών αυτοκινήτων είναι ότι θα μειωθεί κατά 6 εκατομμύρια μονάδες, στα 81 εκατομμύρια οχήματα. Τον Ιούνιο, η LMC είχε προβλέψει πώς η παγκόσμια ζήτηση θα έφθανε τα 87 εκατομμύρια οχήματα για το 2021.

«Η ελπίδα επιστροφής στις συνθήκες πριν από την πανδημία και πλήρους ανάκαμψης στις αρχές του 2022 έχει χαθεί», δήλωσε η IHS.

«Η έλλειψη διαθεσιμότητας οχημάτων και η αύξηση των τιμών μπορεί να έχει απωθήσει ορισμένους καταναλωτές, σε πολλές χώρες, από την αγορά νέων οχημάτων», δήλωσε η LMC, «ωθώντας τους είτε να κρατήσουν ένα υπάρχον όχημα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή να αγοράσουν ένα μεταχειρισμένο όχημα.»

Η LMC εκτιμά πώς θα πουληθούν 85 εκατομμύρια αυτοκίνητα παγκοσμίως το 2022 και 94 εκατομμύρια το 2023.

Σύμφωνα με τον γερμανικό όμιλο VDA η κατάσταση με τα προβλήματα στην παραγωγή δεν θα καλυτερεύσει μέχρι το 2022, εκτιμώντας πώς η ανάκαμψη στην αυτοκινητοβιομηχανία θα αργήσει καθώς η έλλειψη ημιαγωγών δεν μπορεί να ισοσκελίσει τη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα παγκοσμίως.

Πάνω από ένα έτος η παράδοση και χωρίς πολλά… έξτρα!

Η αναμονή για την παράδοση ενός νέου αυτοκινήτου στην Γερμανία ανέρχεται σε ένα διάστημα ενός χρόνου ή και περισσότερο. Το ίδιο ισχύει και στις ΗΠΑ για ορισμένα οχήματα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της May & Olde, μίας αντιπροσωπείας της BMW, Christian Roensch δήλωσε: «Η BMW συνεχίζει την παραγωγή της, αλλά περιορίζει τις επιλογές στον έξτρα εξοπλισμό. Τα αυτοκίνητα παραδίδονται σε εμάς χωρίς τον έξτρα εξοπλισμό. Αν όμως παραλάβουμε τον εξοπλισμό λίγες μέρες αργότερα, τον τοποθετούμε εκείνη την στιγμή στα οχήματα.»

Η BMW και η Daimler δήλωσαν ότι η έλλειψη τσιπ τους ανάγκασε να παράγουν ή ακόμα και να παραδίδουν οχήματα με κάποιες ελλείψεις. «Οι λειτουργίες θα επανεγκατασταθούν το συντομότερο δυνατό μετά την παράδοση του οχήματος, μόλις τα σχετικά εξαρτήματα είναι ξανά διαθέσιμα», δήλωσε η Daimler.

Σύμφωνα με τις πρόσφατες ειδήσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες:

  • Η Volvo δήλωσε ότι οι πωλήσεις του Σεπτεμβρίου μειώθηκαν κατά 30 % παγκοσμίως και 42 % στην Ευρώπη, λόγω έλλειψης εξαρτημάτων.
  • Η Stellantis δήλωσε πώς αξιοποίησε τους διαθέσιμους ημιαγωγούς διαθέσιμους, δίνοντας προτεραιότητα στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων έναντι μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο όμιλος έχει ήδη σταματήσει την παραγωγή για το υπόλοιπο έτος του SUV Opel Grandland X στο εργοστάσιο του Eisenach, στην Γερμανία.
  • Η VW ανακοίνωσε πως έχει προγραμματισμένες 130.000 παραγγελίες για το Golf και 110.000 παραγγελίες για το Tiguan καθώς η έλλειψη τσιπ καθυστερεί την παραγωγή τους.
  • Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 34%. Στην Ιταλία μειώθηκαν κατά 33%, κατά 20% στην Γαλλία, ενώ μειωμένες κατά 16% είναι και στην Ισπανία.

Κέρδη παρά τη μείωση της παραγωγής

Όμως παρά την προσπάθεια των βιομηχανιών να αυξήσουν την παραγωγή τους, έχουν καταφέρει να βγάλουν κέρδη και αυτό έχει να κάνει και με την αύξηση των τιμών.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Audi, Markus Duesmann, χαρακτήρισε την έλλειψη τσιπ «μία τέλεια καταιγίδα». Κατάφερε να αυξήσει τα κέρδη του κατά 10,7% το πρώτο εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το 2019 και ας μην κατάφερε να κατασκευάσει φέτος έναν πενταψήφιο αριθμό οχημάτων.

«Το αντιμετωπίζουμε αρκετά καλά θα έλεγα», δήλωσε ο Duesmann, ο οποίος κατέχει θέση στο διοικητικό συμβούλιο του VW Group. Είπε ότι η ομάδα επιδιώκει στενότερους δεσμούς με κατασκευαστές chip και ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα βγει ισχυρότερη από την κρίση. «Αλλά αυτή τη στιγμή είναι μια καθημερινή διαδικασία η αντιμετώπιση προβλημάτων», είπε.

Σύμφωνα εκτιμήσεις της εταιρείας αναλύσεων Fitch Solutions, υπάρχει αισιοδοξία για τη ζήτηση αυτοκινήτων για το 2021, αλλά δεν θα φτάσει στα επίπεδα στα οποία βρισκόταν πριν από την πανδημία.

Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων εκτιμά πώς θα αυξηθούν κατά 15% φέτος σε σχέση με το 2020, ενώ για το 2022 η αύξηση θα ανέλθει στο 5,6%.

Η Fitch υποστηρίζει πώς η αγορά της Ευρώπης θα έχει τη μεγαλύτερη δυναμική ανάπτυξης, λόγω και των κυβερνητικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Πέρσι οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών, μειώθηκαν κατά 21%, ωστόσο η αύξηση κατά 15% δεν θα καλύψει τη χασούρα, καθώς εκτιμάται πώς θα πωληθούν 2 εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα από τα 21,2 εκατομμύρια που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το 2020.

Μια κάποια επιστροφή στην… κανονικότητα αναμένεται από το 2022 με αύξηση πωλήσεων κατά 6,6%. «Προβλέπουμε ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις θα αυξηθούν, αλλά θα παραμείνουν κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, το 2021», δήλωσε η Fitch, προσθέτοντας ότι «Η ανάπτυξη θα επιστρέψει σε φυσιολογικά επίπεδα το 2022».