Ένα ταξίδι στο παρελθόν της Skoda


Μέσα από την ιστορία της Skoda εμφανίζονται μόνο μερικά παράξενα οχήματα, που έχουν τον κινητήρα πίσω; Αλίμονο! Θαυμάσια προπολεμικά αυτοκίνητα, μερικά... οργισμένα μοντέλα του μηχανοκίνητου αθλητισμού και υπέροχα μοντέλα εξυπηρέτησης... ζαχαροπλαστείων από τη δεκαετία του 1950 κοσμούν την παράδοση της τσεχικής φίρμας - μια περιήγηση στο μουσείο.

 
  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 31/10/2018

Χωρητικότητα κινητήρα 4,0 lt., έξι κύλινδροι και από πάνω ένα αμάξωμα μήκους 5,70 m, σχεδιασμένο με το μεγαλείο των προπολεμικών χρόνων: Υποψιάζεστε όλα τα είδη των χώρων, κατά προτίμηση κάποια μουσεία, αλλά όχι απαραίτητα το εργοστάσιο της Skoda; Γιατί όχι; Επειδή αυτή η εταιρεία αυτήν τη στιγμή μπορεί να μεταδίδει μια ιδέα συντηρητική; Ίσως. Ίσως, επίσης, επειδή για παιδί της δεκαετίας του ’80, η Skoda έχει μείνει στη μνήμη των παλαιότερων ως η τσεχική φίρμα από το ανατολικό μπλοκ. Όμως, το μπλοκ έχει γκρεμιστεί εδώ και πολύ καιρό, οι χώρες από αυτό βρίσκονται ως μέρη της Ευρώπης περισσότερο στη μέση - και είναι υπέροχα εκεί. Πράγα, σαφώς, υπέροχη, με τις εκκλησίες, τα παλάτια, τον ποταμό Μολδάβα, και τη γέφυρα του Καρόλου.

Και το Mlada Boleslav; Ειλικρινά, είναι όμορφο. Με ένα καθαρό κέντρο πόλης, την έδρα της Skoda, με ένα μικρό μουσείο, που δείχνει, παρά το μικρό μέγεθός του, από πού προέρχεται το εμπορικό σήμα της φίρμας, η οποία ιδρύθηκε το 1895 από τους Vaclav Laurin και Vaclav Klement. Από το ποδήλατο στη μοτοσικλέτα και από εκεί και στο αυτοκίνητο. Ένα από αυτά ονομάστηκε Superb, ουσιαστικά ένα ψευδώνυμο, που κατασκευαζόταν μεταξύ 1934 και 1949. Ένα ωραίο αυτοκίνητο, αλλά είναι παρκαρισμένο στη δεύτερη σειρά, δίπλα σε μια δίθυρη Octavia με αμάξωμα station wagon. Ο λόγος γίνεται για την πρώτη Octavia, και αυτό δε σημαίνει, βέβαια, το 1995, αλλά τη δεκαετία του 1950. Ωστόσο, αρχικά θα συναντήσετε το Monte Carlo, το μαύρο διθυρο μοντέλο δίθυρων, σε μια απειλητική, γκανγκστερική εμφάνιση από το 1938, του οποίου οι σαρωτικές γραμμές απομακρύνονται λίγο από τη βιαιότητα του.

Το Golf I της Skoda

Τελείως πίσω: ένα 135 σε πράσινο χρώμα. Ναι, εκείνο το sedan, με τον κινητήρα πίσω, από το ανατολικό μπλοκ, που έδωσε στο χρόνο αρκετή αθωότητα. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, από την άλλη πλευρά, το όνομά του ήταν Estelle. Και στην πραγματικότητα, το 135 ήταν μόνο ένα από τα αμέτρητα λουλούδια του φυτού με τον αριθμό 742, που κατασκευαζόταν από το 1976 έως το 1990. Στη συνέχεια ακολούθησε το Favorit, που εμφανίστηκε ήδη από το 1987 και είχε σχεδιαστεί από τον Bertone. Τόσο ντροπαλό, όσο ένα Golf. Ένας ελεύθερος εισαγωγέας το πωλούσε και στη Γερμανία, σε μία εγκαταλελειμμένη κωμόπολη στο βαυαρικό δάσος. Δεν απέχει πολύ από την Τσεχική Δημοκρατία. Σε γενικές γραμμές, η Τσεχική Δημοκρατία ακούγεται ότι βρίσκεται πιο μακριά απ’ όσο στην πραγματικότητα. Από τη Στουτγκάρδη η Πράγα απέχει περίπου τέσσερις και μισή ώρες, για το Mlada Boleslav απιτούνται 45 λεπτά επιπλέον.

Ειδικά το εξωτερικό του μουσείου, στο πίσω μέρος του συγκροτήματος πρώην εργοστασιακών κτιρίων, πέρα από το σύγχρονο κέντρο διανομής, έχει τα πάντα: πρωτότυπα από την εποχή της VW, αλλά πάνω απ 'όλα, αγωνιστικά αυτοκίνητα, μονοθέσια και άγρια αυτοκίνητα τουρισμού: Το MTX 1-01, για παράδειγμα, μονοθέσιο με χαλύβδινο σωληνωτό πλαίσιο, ισχύος 53 PS. Ένα 130 RS A5 από το 1978 με γιγαντιαία πτερύγια και κινητήρα 190 PS. Μοναδικά! Ένα Favorit 176 PS, το οποίο ξεκίνησε να συμμετέχει στο Veedol Cup στις αρχές της δεκαετίας του '90, βρίσκεται επίσης εκεί. Φυσικά, το «παρών» δίνει και το 110 Super Sport, ένα είδος KITT από την Τσεχία, χαμηλό, μαύρο με κόκκινες λεπτομέρειες, ένας ηθοποιός στην ταινία τρόμου-επιστημονικής φαντασίας «Το αυτοκίνητο βαμπίρ». Αυτό το μοντέλο είναι ισχύος 73 PS, δε δείχνει εντυπωσιακό, ούτε είναι θορυβώδες. Τα αυτοκίνητα βρίσκονται απλώς σε μια αίθουσα. Στο κεντρικό κτίριο, με λίγη περισσότερη γοητεία. Και στο εστιατόριο του μουσείου Vaclav σερβίρουν Svickova. Με τέσσερα λίτρα. Όχι κυβισμού. Αλλά κρέμας στη σάλτσα.