Τα plug-in hybrid αυτοκίνητα είναι μια πολύ καλή ενδιάμεση λύση για την προστασία του περιβάλλοντος, στο «δρόμο» για τη μετάβαση από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα αμιγώς ηλεκτρικά; Θεωρητικά ναι, αν και υπάρχουν αρκετές «φωνές», αλλά και μελέτες, που δείχνουν ότι δεν είναι τόσο «αθώα» από πλευράς εκπομπών ρύπων όσο αναφέρουν οι προδιαγραφές τους.
Στη θεωρία, είναι αποτελεσματικός ο συνδυασμός κινητήρα εσωτερικής καύσης και μπαταρίας, που συνεργάζονται «αρμονικά» με στόχο τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και, ως αποτέλεσμα, τις περιορισμένες εκπομπές διοιξειδίου του άνθρακα.
Ωστόσο, μια πρόσφατη έρευνα του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Graz της Αυστρίας, την οποία «παρήγγειλε» το κέντρο υπεράσπισης «καθαρών» μεταφορών, Transport & Environment, οδηγεί σε διαφορετικά συμπεράσματα. Η δοκιμή, σε πραγματικές συνθήκες αστικής και περιαστικής μετακίνησης, τριών νέων PHEV μοντέλων, μιας BMW σειράς 3, ενός Renault Megane και ενός Peugeot 308, οδήγησε σε ανησυχητικά αποτελέσματα, καθώς αποδείχθηκε ότι οι εκπομπές ρύπων είναι πολλαπλάσιες από αυτές που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές βάσει του προτύπου WLTP.
Μπορεί το δείγμα, ασφαλώς, να είναι απίστευτα μικρό σε σχέση με το σύνολο των PHEV μοντέλων της αγοράς - και προφανώς δεν είναι αντιπροσωπευτικό - αλλά ανάλογα συμπεράσματα είχαν προκύψει προ διετίας και σε παρόμοια έρευνα του οργανισμού, με άλλα 3 μοντέλα PHEV (BMW X5, Volvo XC60 και Mitsubishi Outlander), σε δοκιμές μεγαλύτερης διαδρομής.
On the commuter route each car polluted much more than its official rating:
? The BMW emitted 3x its rating
? The Peugeot emitted 20% more
? The Renault emitted 70% more
And this was only on a short round-trip route of 55km. pic.twitter.com/RMnjofPRtN
— Transport & Environment (@transenv) February 8, 2023
Το ιδιαίτερα ανησυχητικό που προέκυψε ήταν ότι οι σημαντικά μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με όσες ανακοινώνονται, δεν προκύπτουν μόνο στις περιπτώσεις που οι μπαταρίες είναι άδειες - κάτι αναμενόμενο καθώς ο θερμικός κινητήρας κινεί αποκλειστικά το όχημα που έχει σημαντικά αυξημένο βάρος - αλλά και όταν αυτές ήταν πλήρως φορτισμένες. Επιπλέον, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν και στην εκτιμώμενη αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία τους.
Σε έναν κύκλο αστικής οδήγησης 50 km, μόνο το Renault Megane PHEV μπορούσε να την «υποστηρίξει». Η BMW Σειρά 3 κατάφερε να πετύχει μόνο το 74% της θεωρητικής αυτονομίας της, ενώ το Peugeot 308 μόλις το 53%.
Επιπλέον, ακόμη και όταν ξεκινούν με τις μπαταρίες τους πλήρως φορτισμένες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε μία περιαστική διαδρομή 55 km το Megane εκπέμπει 20% περισσότερο CO2 από ό,τι διαφημιζόταν, το Peugeot 308 σχεδόν 70% περισσότερο και η BMW εξέπεμπε 300% περισσότερο από ό,τι θα έπρεπε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προτύπου WLTP!
Όταν οι μπαταρίες εξαντλήθηκαν, τα αποτελέσματα έγιναν ακόμη χειρότερα. Τα αυτοκίνητα ρύπαιναν από 5 έως 7 φορές περισσότερο το περιβάλλον, σε σχέση με όσα προβλέπονταν. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται προφανές, παραμένει ένα σημαντικό τεστ, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη το 71% των PHEV που πωλούνται στην Ευρώπη αφορούν εταιρικά αυτοκίνητα και η έρευνα δείχνει ότι κινούνται σχεδόν αποκλειστικά με το θερμικό κινητήρα και σπάνια φορτίζονται.
On an empty battery, all 3 models emitted 5-7x their claimed CO2 on both commuter & city routes.
This is an especially big issue for company cars, which make up 71% of new PHEV sales. Research shows these drive the vast majority of kilometres on the engine & are rarely charged. pic.twitter.com/GL7bT2H9sm
— Transport & Environment (@transenv) February 8, 2023
Ακόμη και η χρήση της πιο πρόσφατης τεχνολογίας δεν φαινόταν να βοηθά. Η BMW Σειρά 3 χρησιμοποιεί την τεχνολογία «geofencing» για την «έξυπνη» εξοικονόμηση ενέργειας της μπαταρίας στον αυτοκινητόδρομο και τη χρησιμοποίησή της στην πόλη όπου, θεωρητικά, θα έπρεπε να είναι πιο ωφέλιμη. Η μελέτη διαπίστωσε, ωστόσο, ότι αυτή η τεχνολογία δεν εγγυάται ότι το όχημα θα κινείται αμιγώς ηλεκτρικά στην πόλη και κινδυνεύει να αυξήσει τις εκπομπές CO2 σε άλλες περιοχές.
Πηγή: Transport & Environment