Ο νέος νόμος της ΕΕ που θα σκοτώσει τα plug-in υβριδικά


Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να μελετά σοβαρά έναν νέο νόμο με μεγαλύτερο συντελεστή με τον οποίο θα υπολογίζονται οι εκπομπές ρύπων των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων. Πως αυτός θα υπερδιπλασιάσει τις τυποποιημένες εκπομπές ρύπων και θα μπορούσε να βάλει τέλος στην σύντομη πορεία των plug-in υβριδικών.

  • 30/5/2022

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να φέρει έναν νέο νόμο, με τον οποίο θα επιβάλλει αυστηρότερο και κατά πολύ μεγαλύτερο συντελεστή με τον οποίο υπολογίζονται οι εκπομπές ρύπων των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων. Με αυτό τον τρόπο, πολλοί αναλυτές οδηγούνται στο λογικό συμπέρασμα ότι η νέα πολιτική της Ε.Ε. θα «σκοτώσει»  τα plug-in υβριδικά μοντέλα.

Στην ουσία, η Ε.Ε. θα αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών ρύπων για τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Μέχρι σήμερα, για τον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών ρύπων ενός PHEV μοντέλου γινόταν η παραδοχή ότι ο οδηγός ξεκινά την ημέρα του με πλήρως φορτισμένη την μπαταρία. Αυτό έριχνε τις εργοστασιακές μέσες τυποποιημένες τιμές κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Όμως στην πράξη αυτό δεν ισχύει πάντα. Από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι φαίνεται ότι κυρίως ιδιώτες ιδιοκτήτες plug-in υβριδικών μοντέλων φορτίζουν σε τακτική βάση τα αυτοκίνητά τους, ώστε να καλύπτουν όσο γίνεται περισσότερα χιλιόμετρα αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας.

Αντίθετα, τα περισσότερα plug-in υβριδικά μοντέλα που ανήκουν σε εταιρικούς στόλους μπαίνουν σπανίως στην πρίζα. Οι οδηγοί τους τα έχουν ώστε να απολαμβάνουν τα αρκετά φορολογικά προνόμια που συνεπάγεται η κατοχή τους σε πολλές χώρες, όπως συμβαίνει και στην Ελλάδα, όμως το μεγαλύτερο διάστημα κινούνται αποκλειστικά με τη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Τώρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να αλλάξει τον τρόπο υπολογισμού της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων για τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Αυτό θα γίνει αυξάνοντας τον επονομαζόμενο ως «παράγοντα χρηστικότητα», τον συντελεστή δηλαδή που χρησιμοποιείται από την ΕΕ για να γίνει ο υπολογισμός των εκπομπών CO2 από τη συνδυαστική οδήγηση των PHEV οχημάτων σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία και με τη χρήση αποκλειστικά του θερμικού κινητήρα.

Αυτός ο συντελεστής αναμένεται να ανέβει από την τιμή 800 το 2025, στο 4000 το 2027 και να συμπαρασύρει μαζί του και τις τυποποιημένες εκπομπές ρύπων. Έτσι, τα PHEV μοντέλα είναι πολύ πιθανό να δουν τα επίσημα στοιχεία εκπομπών ρύπων τους όσον αφορά το CO2 να υπερδιπλασιάζονται σε σχέση με σήμερα, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς Euro 6e.

Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα για παράδειγμα, ένα PHEV με σημερινές εκπομπές CO2 στα 50 g/km να «εκτοξευτεί» στα περίπου 125 g/km το 2027, τιμή που πάντως είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, φέρνοντας σημαντικές επιβαρύνσεις στο κόστος ιδιοκτησίας, λόγω των μεγαλύτερων φόρων.

Ο νέος τρόπος υπολογισμού θα εφαρμοστεί σταδιακά από το 2025 μέχρι το 2027 και αναμένεται να οδηγήσει στην σταδιακή εξαφάνιση των plug-in υβριδικών, χάνοντας τα όποια φορολογικά πλεονεκτήματα απολαμβάνουν αυτή τη στιγμή σε μεγάλη μερίδα των κρατών της Ε.Ε.