Έρευνα: «Αρνητές» του ΚΟΚ το 78% των Ελλήνων οδηγών


Πρωταθλητές στην Ευρώπη σε χρήση κινητού τηλεφώνου και υβριστικής συμπεριφοράς οι Έλληνες οδηγοί.

  • 12/5/2021

Το Ίδρυμα Vinci Autoroutes δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα του 8ου Ευρωπαϊκού Bαρομέτρου Οδικής Ασφάλειας και μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι. Το 78% των Ελλήνων οδηγών δηλώνουν πως δεν τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ενώ ακολουθούν την ίδια τακτική και με τους υγειονομικούς κανόνες. Η μεγάλη έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει τις συμπεριφορές των Ευρωπαίων οδηγών στο τιμόνι.

Πάνω από 7 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς (75%) παραδέχονται ότι δεν ακολουθούν κατά γράμμα τον ΚΟΚ και 7 στους 10 ότι δεν τηρούν πάντα τους κανόνες υγιεινής (69% έναντι 73% των Ελλήνων οδηγών).

Το 45% των Ευρωπαίων (43% των Ελλήνων) που τηρούν τους κανόνες υγιεινής, το κάνουν πρωτίστως από ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, σε αντίθεση με αυτούς που τηρούν τον ΚΟΚ, το ποσοστό των οποίων ανέρχεται μόνο σε 33% (39%). Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών (78% των Ελλήνων οδηγών) που δεν τηρούν τον ΚΟΚ, ακολουθούν την ίδια τακτική και με τους κανόνες υγιεινής.

Κινητό τηλέφωνο και GPS στην οδήγηση: οι οδηγοί όλο και πιο αφηρημένοι στον δρόμο

Το 53% των Ευρωπαίων οδηγών τηλεφωνεί κατά την οδήγηση χρησιμοποιώντας το σύστημα Bluetooth, ενώ το 43% ρυθμίζει το GPS οδηγώντας. Το 11% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης τηλεφώνου στο τιμόνι (16% στους Έλληνες οδηγούς, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).

Εντωμεταξύ, το 12% των Ευρωπαίων οδηγών (10% των Ελλήνων οδηγών) παραδέχεται ότι η συμπεριφορά του αλλάζει όταν οδηγεί, όταν το 52% (65% ανάμεσα στους Έλληνες) αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς, ενώ το 84% έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού.

Κούραση και υπνηλία: ο κρυφός κίνδυνος

Το 40% των Ευρωπαίων οδηγών δεν ακολουθεί τη σύσταση για διάλειμμα από την οδήγηση κάθε δύο ώρες, ενώ το 73% δηλώνει ότι το γνωρίζει, όταν μόλις το 52% σταματάει κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί. Τέλος το 12% υπέστη, ή παραλίγο να υποστεί, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι (16% στη χώρα μας) το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη).

Η συντριπτική πλειοψηφία δεν τηρεί τον ΚΟΚ

Καταθλιπτικά είναι τα ευρήματα της έρευνας για το σύνολο των οδηγών: το 88% των Ευρωπαίων οδηγών ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (86% των Ελλήνων οδηγών), ενώ το 62% περνάει ενώ ο σηματοδότης είναι στο πορτοκαλί ή μόλις έχει γίνει κόκκινος (67% στη χώρα μας). Επίσης, το 51% ξεχνάει να χρησιμοποιήσει το φλας για να προσπεράσει ή να αλλάξει κατεύθυνση και το 43% δεν σταματάει κανονικά σε stop (37% στην Ελλάδα), ενώ ένα 28% παραδέχεται ότι διπλοπαρκάρει (45% στην χώρα μας).

Ταυτόχρονα, το 8% παραδέχεται ότι οδηγεί έχοντας υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ, χωρίς ωστόσο να αισθάνεται την επίδρασή του (16% στην Ελλάδα - ποσοστό ρεκόρ παρά τη μείωση κατά 4 μονάδες σε έναν χρόνο), ενώ το 7% δηλώνει ότι οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του, και ένα ποσοστό 3% οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες (6%).

«Οι κανόνες, είτε πρόκειται για τον ΚΟΚ είτε για τους υγειονομικούς κανόνες, αντιμετωπίζονται συχνά σαν περιορισμοί και όχι σαν προστασία. Παρακάμπτοντας λίγο τους κανόνες, οι οδηγοί δίνουν προτεραιότητα στο άμεσο όφελός τους, αμελώντας τον πιθανό κίνδυνο ατυχήματος και στηρίζονται στην ικανότητά τους να διατηρούν τον έλεγχο προκειμένου να το αποφύγουν. Ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα των ατυχημάτων προκύπτει από κακή εκτίμηση του κινδύνου που συνδέεται με τις παραβάσεις του Κώδικα Κυκλοφορίας» δήλωσε ο Παναγιώτης Παπανικόλας Μέλος του Δ.Σ. Fondation Vinci Autoroutes, Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδος Vinci Concessions αλλά και Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Γέφυρα Α.Ε. Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Ολυμπία Οδού Α.Ε.