Έρευνα: Η Formula 1 και το Brexit


Μπορεί το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2018 να έχει περάσει στην ιστορία και οι ομάδες της Formula 1 ήδη να έχουν περάσει στο στάδιο της υλοποίησης των σχεδίων τους ενόψει του 2019, εντούτοις μπροστά τους υψώνεται ένα τεράστιο εμπόδιο, το οποίο σύντομα θα κληθούν να υπερκεράσουν. 
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 10/2/2019

Δύο ημέρες πριν από την έναρξη των ελεύθερων δοκιμών του δεύτερου αγώνα του 2019, στο Μπαχρέιν, ο οικονομικός χάρτης της Ευρώπης θα αλλάξει. Ή, τουλάχιστον, αυτό δείχνουν τα μέχρι στιγμής δεδομένα, καθώς στις 29 Μαρτίου του 2019 η Μεγάλη Βρετανία θα κληθεί να κάνει πράξη την απαίτηση του 52% του πληθυσμού της, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση του Ιουνίου του 2016, που απαιτούσε την έξοδο της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το «Brexit», λοιπόν, χτυπά πλέον για τα καλά τις πόρτες των… γκαράζ των ομάδων της Formula 1. Η νέα κατάσταση, όπως αναμένεται να διαμορφωθεί έπειτα από την οριστική αποχώρηση της Αγγλίας από τη ζώνη του ευρώ, σίγουρα θα επηρεάσει τον τρόπο λειτουργίας του «οργανισμού Formula 1». Όχι, ωστόσο, με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις εκφάνσεις του. Η περιλάλητη συμφωνία για το «Brexit» περιλαμβάνει τα πάντα: από τον περιορισμό στην απρόσκοπτη μετακίνηση των Ευρωπαίων πολιτών από και προς τη Μεγάλη Βρετανία, μέχρι τη διακίνηση αγαθώς και φυσικά τις μεταφορές προϊόντων.

Ακριβώς αυτές οι περίπλοκες διαδικασίες «ευθύνονται» εν πολλοίς αφενός για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών από πλευράς Βρετανών, αφετέρου στην αποχώρηση από την κυβέρνηση της Theresa May κορυφαίων στελεχών, με βασικότερο όλων τον Dominic Raab, πρώην υπουργό εξωτερικών, αρμόδιο για το θέμα της εξόδου της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος παραιτήθηκε επειδή δεν μπορούσε να ολοκληρώσει το έργο του με τον τρόπο με τον οποίον ο ίδιος επιθυμούσε.

Άχαρος ο ρόλος των ομάδων…


Πόσο, λοιπόν, θα επηρεαστεί, ή έστω αναμένεται να επηρεαστεί η Formula 1 από το επερχόμενο «Brexit»; Η πρώτη ανάγνωση λέει πως οι αλλαγές θα είναι ραγδαίες, μόνο και μόνο εξαιτίας του γεγονότος πως η πλειοψηφία των ομάδων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος εδρεύουν στην Αγγλία. Πέραν των αμιγώς βρετανικών ομάδων όπως η McLaren και η Williams, υπάρχουν άλλες πέντε ομάδες, οι οποίες μπορεί να μην είναι «αγγλικές», εντούτοις εδρεύουν στη Μεγάλη Βρετανία. Ο λόγος για τη Mercedes, την Red Bull, την Racing Point (πρώην Force India), την Haas και την Renault. Επί της ουσίας μόνον τρεις ομάδες έχουν τις έδρες ρους εκτός Ηνωμένου Βασιλείου, με τις Ferrari και Toro Rosso να έχουν τα εργοστάσιά τους στην Ιταλία και την Alfa Romeo Sauber στην Ελβετία.

Ίσως ο βασικότερος προβληματισμός των ανθρώπων των ομάδων να έγκειται στο κατά πόσον θα είναι πλέον ελεύθερη η μετακίνηση του προσωπικού από και προς τη Μεγάλη Βρετανία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της McLaren, καθώς η ιστορική βρετανική ομάδα απασχολεί στο Γουόκινγκ εργαζόμενους από 23 διαφορετικές χώρες! Μάλιστα πολλές είναι εκτός Ευρώπης. Φανταστείτε, λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι να φύγουν από το Λονδίνο για τον αγώνα του Μπαχρέιν και για τον οποιονδήποτε συναφή με το «Brexit» λόγο να αντιμετωπίσουν δυσκολία στην επιστροφή στα ίδια τα σπίτια τους!

Επιπρόσθετα, οι ίδιες οι ομάδες θα μπουν στην άχαρη διαδικασία να εγκρίνουν ή να απορρίπτουν την πρόσληψη ενός νέου εργαζόμενου, με κριτήριο την χώρα από την οποία κατάγεται, μιας και είναι δεδομένο πως δεν θα είναι εύκολη η διαδικασία εισόδου στη Μεγάλη Βρετανία για τους κατοίκους ανεξαιρέτως όλων των κρατών.

Το ενδεχόμενο της «μετακόμισης»


Είναι πολύ πιθανό εξαιτίας του «Brexit» πολλά ικανότατα στελέχη ομάδων που εδρεύουν στη Μεγάλη Βρετανία να κληθούν να αναζητήσουν το επαγγελματικό μέλλον τους εκτός της χώρας. Σε μια τέτοια περίπτωση οι εναλλακτικές είναι ελάχιστες, μιας και πέραν των Ferrari, Toro Rosso και Alfa Romeo Sauber δεν υπάρχουν άλλες ρεαλιστικές προοπτικές. Ασφαλώς ένα ενδεχόμενο το οποίο σε δεύτερη φάση ίσως εξετάσουν κάποιες ομάδες θα είναι και η μεταφορά της έδρας τους εκτός Ηνωμένου Βασιλείου. Διαδικασία διόλου εύκολη όχι μόνο για τις «βρετανίδες» Williams και McLaren, αλλά ακόμα και για ομάδες που, θεωρητικά, έχουν μια πιο μεγάλη ευκολία στο να μεταφέρουν τη δραστηριότητά τους σε χώρες όπως η Γερμανία (Mercedes) ή η Γαλλία (Renault).

Χαρακτηριστικά, ωστόσο, είναι τα λόγια του Cyril Abiteboul της Renault, ο οποίος παραδέχθηκε πως «το γεγονός ότι η ομάδα μας δραστηριοποιείται στην Αγγλία μας έχει βοηθήσει ιδιαίτερα στο να καταγράψουμε την πρόοδο που έχουμε κάνει τα τελευταία χρόνια. Δεν θα είναι κάτι ευχάριστο εάν χρειαστεί να αλλάξει αυτό το καθεστώς». Και ο Toto Wolff, όμως, έδειξε τον έντονο προβληματισμότου όταν κλήθηκε να σχολιάσει το συγκεκριμένο θέμα, μιας και περισσότεροι από 1.800 εργαζόμενοι απασχολούνται τόσο στο Μπράκλεϊ όσο και στο Μπρίξγουορθ, σε τομείς όπως η κατασκευή κι εξέλιξη του κινητήρα αλλά και καθαυτού του μονοθεσίου της Παγκόσμιας Πρωταθλήτριας Mercedes.

Πρόσφατα, παρατηρήθηκε και το πρώτο σημαντικό πρόβλημα όσον αφορούσε στον εκτελωνισμό υλικών της McLaren με προορισμό το Άμπου Ντάμπι ενόψει του τελευταίου αγώνα του 2018. Η διαδικασία καθυστέρησε για γραφειοκρατικούς λόγους, τα υλικά έμειναν μία ημέρα στο τελωνείο και η ομάδα καθυστέρησε να τα έχει στα χέρια της ενόψει του αγώνα. Είναι, λοιπόν, σχεδόν βέβαιο πως οι ομάδες της Formula 1 θα αντιμετωπίσουν τεράστια προβλήματα, κυρίως γραφειοκρατικής φύσεως, τα οποία θα πρέπει να ξεπεράσουν προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της συμμετοχής τους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Κι είναι κάπως παράδοξο να υπάρχουν γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες στο πιο… γρήγορο σπορ παγκοσμίως!

Η περίπτωση της Liberty Media


Υπάρχει, όμως, και η άλλη ανάγνωση του «Brexit» για τη Formula 1. Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιμένουν πως εξαιτίας του η στερλίνα θα υποστεί μεγάλο πλήγμα σε σχέση με το ευρώ και κυρίως με το δολάριο, θα είναι πιο εύκολο για τις ομάδες να εξασφαλίσουν μεγάλες χορηγίες σε άλλα νομίσματα και όχι σε λίρες Αγγλίας. Κι έτσι στην ισοτιμία θα βγουν ωφελημένες. Η Liberty Media, πάντως, παρακολουθεί επισταμένα το θέμα. Όχι μόνο επειδή ως εισηγμένη στο Nasdaq εταιρία οφείλει να ενημερώνει διαρκώς τους μετόχους της, αλλά κι επειδή έχει σημαντικά συμφέροντα στην Αγγλία, μολονότι είναι αμερικανική. Άλλωστε η έδρα της Formula 1 βρίσκεται στο Λονδίνο, ο βασικός τραπεζικός λογαριασμός της εταιρίας είναι σε βρετανική τράπεζα, ενώ πλήθος εργαζομένων αλλά και στρατηγικών εταίρων βρίσκονται επί βρετανικού εδάφους. Η Formula 1, εντούτοις, είναι ένα παγκόσμιο προϊόν και η Liberty Media τις συμφωνίες της τις κλείνει σε δολάρια.

Επί παραδείγματι, τα παράβολα διεξαγωγής των αγώνων, οι χώρες τα καταβάλλουν στη FOM σε δολάρια, ενώ και τα χρηματικά έπαθλα καταβάλλονται στις ομάδες σε αμερικανικό νόμισμα. Δικαιολογημένα, λοιπόν, μέχρις ενός σημείου ο Chase Carrey και οι συνεργάτες του δείχνουν κάπως ήρεμοι με τις εξελίξεις στη Μεγάλη Βρετανία, Για την ώρα, τουλάχιστον. Κι αυτό διότι η ιστορία έδειξε πως από τόσο σημαντικές αλλαγές όπως το «Brexit» υπάρχει απώλεια κεφαλαίων. Το 2016, για παράδειγμα, μετά το βρετανικό δημοψήφισμα, η Formula 1 έχασε περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια εξαιτίας της αναταραχής που επικράτησε και των αλλαγών στις συναλλαγματικές διακυμάνσεις.