Ο οργανισμός Euro NCAP προχώρησε στη μεγαλύτερη αναθεώρηση των κανονισμών του από το 2009, παρουσιάζοντας, ταυτόχρονα, ένα νέο σύστημα αξιολόγησης που θα τεθεί σε ισχύ το 2026.
Πρόκειται για την καθιερωμένη ανανέωση των προτύπων ασφαλείας που λαμβάνει χώρα κάθε τρία χρόνια, όμως, αυτή τη φορά οι άνθρωποι του οργανισμού έχουν περάσει σε μια σειρά από ριζικές αλλαγές, αναδιαμορφώνοντας εντελώς τον τρόπο που αξιολογούνται και βαθμολογούνται τα νέα αυτοκίνητα.
Η νέα προσέγγιση οργανώνεται σε τέσσερις τομείς ασφάλειας:
- Ασφαλής Οδήγηση
- Αποφυγή Σύγκρουσης
- Προστασία κατά τη Σύγκρουση
- Ασφάλεια Μετά τη Σύγκρουση
Τα οχήματα θα βαθμολογούνται ξεχωριστά σε καθέναν από τους παραπάνω τομείς, με την αναβάθμιση να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη συμπεριφορά των οδηγών και στη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας σε πραγματικές συνθήκες, με στόχο μια πιο αξιόπιστη και ανθρώποκεντρική αξιολόγηση.
Στον τομέα της «Ασφαλούς Οδήγησης», οι μεγαλύτερες αλλαγές αφορούν την αυστηρότερη εξέταση συστημάτων παρακολούθησης κόπωσης του οδηγού, την αξιολόγηση της εργονομίας του εσωτερικού και τη διασφάλιση ότι οχήματα αναγνωρίζουν σωστά τα όρια ταχύτητας σε πραγματικούς δρόμους, στοιχείο που εξετάζεται για πρώτη φορά στην ιστορία των δοκιμών. Ο Euro NCAP θέλει να εστιάσει στη δημιουργία οχημάτων που προσφέρουν ένα καθολικά ασφαλέστερο περιβάλλον στον οδηγό και τους επιβάτες.
Η κατηγορία «Αποφυγή Σύγκρουσης» εμπλουτίζει τις δοκιμές ασφαλείας με νέα, πιο ρεαλιστικά σενάρια που αντικατοπτρίζουν τα σύγχρονα αστικά περιβάλλοντα. Ταυτόχρονα, αξιολογείται πλέον και η ομαλότητα των παρεμβάσεων των συστημάτων, αλλά και η πρόληψη λαθών όπως το λανθασμένο πάτημα πεντάλ, όπως και η αποτελεσματικότητα των συστημάτων αποφυγής σύγκρουσης, όπως για παράδειγμα το αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.
Στον τομέα της «Προστασίας κατά τη Σύγκρουση», οι δοκιμές επεκτείνονται ώστε να περιλαμβάνουν ευρύτερο φάσμα σωματότυπων και ηλικιών, με τη βοήθεια και ψηφιακών προσομοιώσεων για πιο ακριβή αποτύπωση αληθινών συνθηκών. Στα νέα πρότυπα θα λαμβάνεται υπόψη και η προστασία των ηλικιωμένων.
Η «Ασφάλεια Μετά τη Σύγκρουση» αποκτά νέα σημασία, με στόχο την εξασφάλιση της λειτουργικότητας των ηλεκτρικών χειρολαβές μετά από κάποιο ατύχημα, όπως και της ασφαλούς απομόνωσης της μπαταρίας υψηλής τάσης στα ηλεκτρικά οχήματα. Εκτός αυτού, οι νέοι κανονισμοί καλούν για πιο προηγμένες ειδοποιήσεις προς τις υπηρεσίες διάσωσης, αλλά ακόμη και για κινδύνους πυρκαγιάς που μπορεί να προξενηθεί από την μπαταρία.
Σχετικά με τις αλλαγές, ο Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, Δρ. Michiel van Ratingen, δήλωσε:
«Κάθε τρία χρόνια, επανεξετάζουμε τα κριτήρια βαθμολόγησης με τον απλό στόχο να μειώσουμε τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς που σχετίζονται με τα αυτοκίνητα. Τα πρωτόκολλα του 2026 ενισχύουν περαιτέρω τη σχετικότητα και την αυστηρότητα των δοκιμών, επιβραβεύοντας οχήματα που αποδίδουν καλά σε όλα τα στάδια, δηλαδή στην ασφάλεια πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το ατύχημα.
«Οι αναβαθμίσεις των πρωτοκόλλων εξασφαλίζουν ότι οι δοκιμές, οι αναλύσεις και οι βαθμολογίες του Euro NCAP παραμένουν ο απόλυτος οδηγός για τους καταναλωτές που εκτιμούν έναν αντικειμενικό οδηγό για την ασφάλεια των νέων αυτοκινήτων.
«Ο Euro NCAP συνεχίζει να αναβαθμίζει τα πρότυπα ασφαλείας σε όλους τους τομείς του σχεδιασμού και εξέλιξης των οχημάτων, και τα πρωτόκολλα του 2026 ενσαρκώνουν αυτήν τη δέσμευση, ωθώντας τους κατασκευαστές να υιοθετήσουν τεχνολογίες που σώζουν ζωές. Το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι η βελτιωμένη προστασία των επιβατών και όλων των χρηστών του δρόμου μέσα από αποτελεσματικότερα συστήματα ασφαλείας, ισχυρή αποφυγή ατυχημάτων, βελτιωμένη προστασία κατά τη διάρκεια του ατυχήματος αλλά και μετά από αυτό».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Euro NCAP: Πώς τα πήγαν στις δοκιμές ασφαλείας τα μικρά ηλεκτρικά της ελληνικής αγοράς (videos)
Δοκιμές Euro NCAP: Ποια μοντέλα πήραν 5 αστέρια και ποια «πάτωσαν» (πίνακας)
Togg: Τα τουρκικά EV σάρωσαν στις δοκιμές του Euro NCAP και ετοιμάζουν απόβαση στην Ευρώπη





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




