Οι ασφαλιστικές εταιρείες που προσφέρουν πακέτα κάλυψης αυτοκινήτων και λοιπών οχημάτων ποικίλουν, όπως ποικίλουν και τα επίπεδα ασφάλισης και προστασίας ανάλογα με την τσέπη και τη διάθεση του οδηγού.
Με δεδομένο, όμως, ότι είναι υποχρεωτικό από τον νόμο τα οχήματα που κυκλοφορούν να είναι ασφαλισμένα, όλοι οφείλουν να βρουν αυτό που τους ταιριάζει, βάσει των αναγκών τους.
Εκείνες με τη σειρά τους χρεώνουν βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων που όμως πολλές φορές δεν μας είναι απολύτως κατανοητά ή γνωστά.
Μάλιστα, φέτος υπήρξε ραγδαία αύξηση σε σχέση με το 2024, καθώς τον Φεβρουάριο η Εθνική Στατιστική Αρχή αναφέρει αύξηση της τάξης του 5,4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ βάσεις δεδομένων της αγοράς οι οποίες ειδικεύονται στην καταγραφή αντίστοιχων δεδομένων, εμφανίζουν τα ασφάλιστρα να κινούνται ανοδικά έως και 29%!
Το Car and Driver επικοινώνησε με τον κ. Στέλιο Βαφείδη, διακεκριμένο ασφαλιστικό σύμβουλο που εργάζεται σε κορυφαία ασφαλιστική της χώρας μας, ο οποίος ανέφερε πως οι εταιρείες ασφάλισης αυτοκινήτων είχαν εδώ κι αρκετά χρόνια ένα σύστημα αξιολόγησης του εκάστοτε πελάτη, το οποίο καθόριζε σε μεγάλο βαθμό το κόστος του ασφάλιστρου.
«Το σύστημα προ 20 και πλέον ετών λάμβανε υπόψη το δίπλωμα που είχες, πόσο καιρό το είχες, και σε ποια περιοχή της Ελλάδας μένεις,» μας είπε χαρακτηριστικά. «Η μεγάλη διαφορά είχε να κάνει με το αν έμενες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ή στην περιφέρεια. Στα αστικά κέντρα, τα ασφάλιστρα αυξάνονταν».
Για αυτόν τον λόγο, αρκετοί προσπαθούσαν να δηλώσουν το αυτοκίνητό τους στην επαρχία, κι ας έμεναν σε μία από τις δύο μεγάλες πόλεις. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο κ. Βαφείδης, σε αυτήν την περίπτωση, αν κάποιος που έπραττε κατ’ αυτόν τον τρόπο είχε ατύχημα κι έπρεπε το όχημα να επισκευαστεί σε συνεργείο, μεταφερόταν στην περιοχή που ήταν δηλωμένο, όχι εκεί που έμενε ο ιδιοκτήτης του, προκαλώντας αρκετή ταλαιπωρία.
Σε ένα μεταβατικό στάδιο, η περιοχή που βρισκόταν το όχημα, κι άρα το κόστος του ασφάλιστρου, οριζόταν από το τι έγραφε η άδεια κυκλοφορίας. Το σύστημα που ισχύει πλέον, όμως, είναι πολύ πιο περιοριστικό, και σαφώς πιο αυστηρό.
Ο κ. Βαφείδης αναφέρει πως το σύστημα αυτό ονομάζεται παραμετρικό, καθώς υπολογίζει συγκεκριμένες και όχι εύκολα επεξεργάσιμες παραμέτρους που καθορίζουν τα ασφάλιστρα κι αφορούν:
- Την ηλικία του οδηγού
- Το δίπλωμα που έχει και πόσο καιρό το έχει
- Τον κυβισμό του κινητήρα του οχήματος
- Την αξία του οχήματος
- Τον ταχυδρομικό κώδικα της πόλης στην οποία είναι δηλωμένο
«Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με το παρελθόν έχει να κάνει με τη χρήση του ταχυδρομικού κώδικα,» σημειώνει ο κ. Βαφείδης.
Το ακριβές μέγεθος της αύξησης που μπορεί να επέλθει με τη χρήση αυτού του συστήματος δεν μπορεί να εκτιμηθεί λεπτομερώς, μιας και συνοπολογίζονται όλες οι παράμετροι για το τελικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, το Car and Driver έχει λάβει μηνύματα από αναγνώστες για το εν λόγω θέμα, με έναν οδηγό, κάτοικο Κολωνού, να αναφέρει ότι είδε τα ασφάλιστρά του το τελευταίο εξάμηνο να αυξάνονται κατά 10% λόγω της επικινδυνότητας της περιοχής στην οποία διαμένει.
Ένα μεγάλο ερώτημα που εγείρεται έχει να κάνει με το πώς αντλούνται αυτά τα δεδομένα. «Όλα αυτά είναι διαθέσιμα μέσω του Υπουργείου Μεταφορών, ο καθένας μπορεί να δει αν ένα όχημα είναι ασφαλισμένο.»
Πρόσφατα στις ΗΠΑ έγινε έρευνα που αποκάλυψε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πουλάνε σε ασφαλιστικές τα δεδομένα που συλλέγουν από τα οχήματά τους που αξιοποιούνται στην τελική κοστολόγηση του εκάστοτε οδηγού η οποία και γίνεται με βάση την οδηγική του συμπεριφορά. Ωστόσο, αυτό δε συμβαίνεις εις γνώση τους, εγείροντας σημαντικά θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Σε σχετική ερώτηση προς τον κ. Βαφείδη για το αν γίνεται κάτι τέτοιο και στη χώρα μας, ο ίδιος απάντησε «Δεν το γνωρίζω, αλλά δεν νομίζω πως ένα τέτοιο πακέτο πληροφοριών θα μπορούσε να αξιολογηθεί κιόλας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ασφάλιστρα αυτοκινήτου: Πόσα χρήματα πληρώνει ο μέσος Ευρωπαίος και πόσα ο Έλληνας
Ασφάλιση αυτοκινήτου: Υποχρεωτική η κάλυψη για ακραία καιρικά φαινόμενα - Πόσο θα κοστίζει
Τροχαία: «Έβρεξε» πρόστιμα στην Αττική - Ποια παράβαση... έσπασε τα κοντέρ