Φρενάρισμα των πωλήσεων στις ευρωπαϊκές αγορές για το 2019


Ζητήματα όπως το Brexit, οι νέοι κανονισμοί WLTP, η πολιτική κατάσταση στην Ιταλία και άλλα φέρνουν τα σύννεφα της ύφεσης πάνω στις ευρωπαϊκές αγορές για τη νέα χρονιά.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/1/2019

Όπως όλα δείχνουν οι ημέρες των παχέων αγελάδων για την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου θα πρέπει να θεωρείται παρελθόν, καθώς όλες οι προβλέψεις για το 2019 κάνουν λόγο για πτώση ή στην καλύτερη περίπτωση σταθερωποίηση των πωλήσεων. Οι συνεχείς ανοδικοί ρυθμοί που παρατηρούνται από το 2013 φθάνουν πλέον σε ένα τέλος, με πολλές παραμέτρους εντός και εκτός της αυτοκινητοβιομηχανίας να επηρεάζουν την αγορά.

Το φρενάρισμα της ανάπτυξης στο οποίο θα μπουν αρκετές χώρες μέσα στο 2019 επηρεάζει τους καταναλωτές, την ίδια στιγμή που καταστάσεις όπως το Brexit συμβάλλουν σε ένα αίσθημα ανησυχίας και αβεβαιότητας. Οι εκτιμήσεις των διαφόρων αναλυτών κάνουν λόγο για ισχνή ανάπτυξη των αγορών μέσα στο 2019 στο καλύτερο σενάριο, ενώ κάποιο άλλοι μιλούν και για πτώση της τάξης του 0,9% στην Δυτική Ευρώπη.

Ανάμεσα στους παράγοντες που επηρεάζουν την χαμηλή πτήση αρκετών αγορών είναι η εφαρμογή του κύκλου WLTP σε ότι αφορά τις εκπομπές ρύπων, γεγονός που άλλαξε πολλά πράγματα για αρκετά δημοφιλή αυτοκίνητα, είτε αυτό αφορά την τιμή τους είτε την φορολόγησή τους. 

Αν και η πρόβλεψη για την οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης είναι θετική, στο 2% (ίδια με το 2018) το στοιχείο που προβληματίζει είναι ότι οι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτου στην Ευρώπη, δηλαδή η Γερμανία, η Αγγλία,, η Γαλλία και η Ιταλία προβλέπεται να σημειώσουν αρκετά χαμηλότερη ανάπτυξη, που για κάποιες δεν θα περνά το 1%. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η ανάκαμψη από την οικονομική κρίση έφθασε στην κορύφωσή της στην Γερμανία, όμως κάποιες άλλες χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία έχουν ακόμα χώρο για να επανέλθουν στα προ κρίσης νούμερα.

Η Ιταλία πάντως παραμένει το μεγάλο ερωτηματικό για την Ευρώπη και όχι μόνο για την αγορά αυτοκινήτου, με όλους τους αναλυτές να αλλάζουν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους. Από την άλλη το Brexit και η καταληκτική ημερομηνία τις 29ης Μαρτίου δημιουργεί πιέσεις και απρόβλεπτες αντιδράσεις τόσο από την πλευρά των αυτοκινητοβιομηχανιών όσο και από τους καταναλωτές που επηρεάζονται από την αβεβαιότητα της επόμενης ημέρας.

Όσο για την κατάσταση που προέκυψε με την εφαρμογή του WLTP μέσα στο 2018 οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι θα συνεχιστεί και μέσα στη νέα χρονιά, καθώς οι έκρηξη των πωλήσεων μοντέλων παλαιότερης τεχνολογίας πριν την 1η Σεπτεμβρίου του 2018, τράβηξαν αρκετές πωλήσεις από τους υπόλοιπους μήνες του 2018 αλλά και τους πρώτους μήνες του 2019.

Σε ότι αφορά τις κατηγορίες, τα SUV θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στις αγορές, αν και υπάρχει μια μικρή ένδειξη για φρενάρισμα των μεγάλων μοντέλων αυτής της κατηγορίας. Αντίθετα τα μικρά SUV θα συνεχίσουν την τρελή τους πορεία, καθώς δεν κοστίζουν αρκετά περισσότερο από ένα τυπικό super mini την ίδια στιγμή που προσφέρουν μεγαλύτερη πρακτικότητα και πολλές δυνατότητες για εναλλακτική μετακίνηση και πέρα από την άσφαλτο. 

Τα ηλεκτρικά μοντέλα πάντως θα περάσουν άλλη μια χρονιά εκρηκτική άνοδο των πωλήσεων, καθώς λείπουν τα πιο φθηνά μοντέλα που θα μπορούσαν να μεταστρέψουν την κατάσταση. Όλο αυτό όμως θα αλλάξουν τα δύο επόμενα χρόνια, το 2020 και το 2021 όταν οι κατασκευαστές είναι  υποχρεωμένοι να πέσουν σται 95 gr/km σε διοξείδιο του άνθρακα, οπότε θα αναγκαστούν να βγάλουν στην παραγωγή και πιο προσιτά μοντέλα. Μέσα στο 2019 οι προβλέψεις κάνουν λόγο για άνοδο των πωλήσεων σε διψήφιο ποσοστό, όμως αυτό έχει να κάνει με το ότι η βάση των πωλήσεων είναι ήδη αρκετά χαμηλά, οπότε ακόμα και τα μικρά απόλυτα νούμερα σε πωλήσεις αντιστοιχούν σε σημαντική ποσοστιαία άνοδο.

ΠΗΓΗ: AUTOMOTIVE NEWS