Η απεργία που έχει προαναγγείλει το συνδικαλιστικό όργανο των ταξιτζήδων, ο ΣΑΤΑ, φέρνει στο προσκήνιο το ζήτημα των λεγόμενων «μαύρων VAN». Πρόκειται για οχήματα επτά έως εννέα θέσεων, τα οποία κινούνται μέσω τουριστικών γραφείων ή εταιρειών ιδιωτικής μίσθωσης και συχνά, όπως καταγγέλλουν οι επαγγελματίες ταξί, λειτουργούν ανταγωνιστικά προς το παραδοσιακό ταξί.
Οι οδηγοί ταξί υποστηρίζουν ότι τα VAN απολαμβάνουν ένα χαλαρότερο πλαίσιο λειτουργίας, χωρίς τις ίδιες υποχρεώσεις σε τιμολόγηση, άδειες ή ελέγχους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός. Καταγγέλλουν μάλιστα ότι σε πιάτσες αεροδρομίων και λιμανιών εμφανίζονται οχήματα χωρίς ταξίμετρο να παραλαμβάνουν πελάτες, κάτι που θεωρούν ευθεία παραβίαση της νομοθεσίας. Παράλληλα, εκφράζουν τον φόβο ότι το εισόδημά τους συμπιέζεται σε μια περίοδο όπου το κόστος καυσίμων και λειτουργίας είναι ήδη υψηλό.
Τα αιτήματα των ταξιτζήδων
Οι εκπρόσωποι του κλάδου ζητούν:
• Ίσους όρους λειτουργίας για όλα τα μέσα μεταφοράς επιβατών.
• Αποτροπή περιστατικών όπου VAN παραλαμβάνουν πελάτες από πιάτσες αεροδρομίων και λιμανιών, κάτι που θεωρείται παράνομο.
• Ενίσχυση ελέγχων ώστε να αποφεύγεται η λειτουργία χωρίς απόδειξη ή χωρίς τους όρους που ισχύουν για τα ταξί.
• Διασφάλιση ότι οι ίδιοι δεν θα χάσουν εισόδημα από πρακτικές που θεωρούν αθέμιτες.
Η θέση του Υπουργείου
Μιλώντας στο ραδιόφωνο «Παραπολιτικά 90,1», ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να αφήσει το ζήτημα άλυτο. Όπως ανέφερε, στόχος είναι να διασφαλιστούν ίσοι όροι λειτουργίας για όλους, να ενισχυθεί ο έλεγχος στην αγορά και να προστατευθεί ταυτόχρονα τόσο το εισόδημα των επαγγελματιών ταξί όσο και η ποιότητα υπηρεσιών προς τους επισκέπτες. Ο υπουργός υπογράμμισε ότι θα υπάρξουν παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο ώστε να αποσαφηνιστεί πότε ένα όχημα ιδιωτικής μίσθωσης ή τουριστικού γραφείου μπορεί να δραστηριοποιείται, αποτρέποντας έτσι φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Από την άλλη πλευρά, τουριστικά γραφεία και ξενοδόχοι σημειώνουν ότι η ζήτηση για μεγαλύτερα οχήματα είναι συνεχώς αυξανόμενη. Οι οικογένειες, οι παρέες με πολλές αποσκευές αλλά και οι οργανωμένες αφίξεις αναζητούν λύσεις που συχνά το κλασικό ταξί δεν μπορεί να προσφέρει. Η δυνατότητα προκράτησης, η γνώση του κόστους πριν από τη διαδρομή και η καλύτερη εξυπηρέτηση μέσω ψηφιακών εφαρμογών θεωρούνται πλεονεκτήματα για τον επισκέπτη.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Η εμπειρία από άλλες χώρες δείχνει ότι η συνύπαρξη είναι εφικτή, αλλά μόνο με σαφείς κανόνες. Στη Γαλλία τα οχήματα ιδιωτικής μίσθωσης λειτουργούν αποκλειστικά με προκρατήσεις, στη Γερμανία οφείλουν να επιστρέφουν στη βάση τους μετά από κάθε διαδρομή, ενώ στην Πορτογαλία έχει δημιουργηθεί ειδική κατηγορία με υποχρεωτική εκπαίδευση οδηγών και καταγραφή διαδρομών. Κοινός παρονομαστής είναι ότι τα ταξί διατηρούν το αποκλειστικό δικαίωμα επιβίβασης από τον δρόμο.
Η απεργία των ταξί
Ο ΣΑΤΑ έχει ανακοινώσει 18ωρη απεργία από τις 12 τα μεσάνυχτα Κυριακής 21 Σεπτεμβρίου έως τις 18:00 Δευτέρας 22 Σεπτεμβρίου στην Αττική, προκειμένου τα μέλη του να συμμετάσχουν μαζικά στην έκτακτη γενική συνέλευση του κλάδου, η οποία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 22/9 στις 10:00 π.μ. Οι εκπρόσωποι των ταξιτζήδων κάνουν λόγο για «υποβάθμιση του ρόλου» του συνδικάτου και «ανεξέλεγκτη είσοδο μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων στο μεταφορικό έργο».
Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, δήλωσε ότι «δεν θα κάνουμε πίσω» και ανακοίνωσε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της πρόσφατης Κοινής Υπουργικής Απόφασης που επιτρέπει τη δραστηριοποίηση ΙΧ με οδηγό σε αστικές μεταφορές, την οποία χαρακτήρισε «ευθεία παραβίαση» του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.
Το ερώτημα που παραμένει ανοικτό
Στην Ελλάδα, η συζήτηση παραμένει ανοιχτή. Οι ταξιτζήδες ζητούν ίσους όρους και αυστηρούς ελέγχους, ενώ οι επιχειρήσεις τουρισμού τονίζουν ότι χωρίς τα VAN η αγορά δεν μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Το ζητούμενο είναι αν η πολιτεία θα καταφέρει να βρει την ισορροπία ανάμεσα στην προστασία ενός παραδοσιακού επαγγέλματος και στις νέες ανάγκες που δημιουργεί η τουριστική ανάπτυξη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέα καταγγελία για οδηγό ταξί: Χρέωσε 90€ για τη διαδρομή λιμάνι Πειραιά – Λ. Συγγρού
Έρευνα: Οι οδηγοί ταξί κινδυνεύουν λιγότερο από τη νόσο Αλτσχάιμερ
Έρευνα: Πόσα ηλεκτρικά ταξί κυκλοφορούν στην Ευρώπη - Στα «τάρταρα» η Ελλάδα