Γιατί η εντελώς αυτόνομη οδήγηση θα αργήσει αρκετές δεκαετίες;


ΟΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ ΤΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΡΟΣΓΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΑΝΩΜΑΛΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΕΝΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ, ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΟΤΕΡΗ -ΕΩΣ ΑΚΑΤΟΡΘΩΤΗ- ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 9/2/2020

Αν τρέφετε προσδοκίες ότι η αυτόνομη οδήγηση θα συμβεί μέσα στην επόμενη πενταετία, μάλλον θα πρέπει και εσείς, όπως και όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αναθεωρήσετε τους στόχους σας. Οι σημερινές και πιο πραγματιστικές προσεγγίσεις, κάνουν λόγο για ένα πολύ απώτερο μέλλον, καθώς πέραν όλων των άλλων, τα χρήματα αυτή την εποχή επενδύονται κυρίως στην ηλεκτροκίνηση.

Ένα ακόμα στοιχείο που φαίνεται να φρενάρει την αυτόνομη οδήγηση είναι ότι οι καταναλωτές φοβούνται τα συστήματα αυτά και παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον τα ατυχήματα που συμβαίνουν (ιδίως με τα Τesla). Μία πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές τα τελευταία δυο-τρία χρόνια έχουν χάσει σε μεγάλο βαθμό την εμπιστοσύνη και τις προσδοκίες τους από τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης. 

Ο πρόεδρος της Volvo Hakan Samuelsson δήλωσε στην Automotive News Europe ότι η εξέλιξη αυτόνομων αυτοκινήτων είναι λίγο πιο παραπάνω δύσκολη τεχνικά από ότι αρχικά είχαμε προβλέψει.

Παρά το γεγονός ότι η σουηδική εταιρία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή εξέλιξης σύγχρονων συστημάτων, ο CEO της δηλώνει ότι η Volvo Θα είναι πολύ προσεκτική για να αποφύγει να φέρει κάτι στην αγορά που θα δίνει μία ψευδή αίσθηση ασφάλειας στον οδηγό των αυτοκινήτων της.

Ο Ingo Stuermer, τεχνικός διευθυντής της εταιρίας Aptiv που ασχολείται με τα αυτόνομα συστήματα, δήλωσε ότι η αγορά έχει αλλάξει δραματικά τους τελευταίους έξι μήνες. Πλέον ο διαχωρισμός γίνεται μεταξύ βαθμών αυτονομίας από το 0 έως το 3 και ένας άλλος τομέας των επιπέδων 4 και 5, όπου πλέον τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά σε απαιτήσεις.

Ο πρόεδρος της PSA Carlos Tavares δήλωσε ότι δεν βλέπει εμπορική αξία στα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης πέρα από το επίπεδο 3. Πέρα από αυτό το σημείο, δήλωσε ο Tavares, το κόστος εκτοξεύεται χωρίς όμως να ανεβαίνει και η αξία του αυτοκινήτου ανάλογα.

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι τα επίπεδα 4 και 5 δεν θα είναι διαθέσιμη σε αυτοκίνητα μαζικής χρήσης, αλλά σε οχήματα για sharing, όπως τα robotaxi, τα οποία μπορούν, λόγω της κοινής χρήσης, να αντέξουν το έξτρα κόστος. Για τα αυτοκίνητα αυτά, η κίνηση σε συγκεκριμένα πλαίσια (λεωφορειόδρομους, ειδικές λωρίδες) τα καθιστά πιο εύκολα στο να δεχτούν τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, και κάνει και πιο εύκολη την εξέλιξη του software που απαιτείται. 

Ο πρόεδρος της Bentley Andrian Hallmark είπε ότι στο μακρινό μέλλον ίσως τα ηλεκτρικά και τα αυτόνομα αυτοκίνητα να αντικαταστήσουν ακόμα και τα αεροπλάνα για διαδρομές σε ανοιχτούς αυτοκινητόδρομους.

Όμως σε αστικό περιβάλλον, ο Hallmark υποστήριξε ότι η καθαρή αυτόνομη οδήγηση είναι αρκετές δεκαετίες μακριά, και οι ιδιοκτήτες θα μπορούν να απολαμβάνουν την οδήγηση για πολλά, πολλά ακόμα χρόνια. Ο ίδιος επισήμανε ότι για να προχωρήσει η πλήρως αυτόνομη οδήγηση θα πρέπει να προσαρμοστούν ανάλογα και οι μεγάλες πόλεις όπως η Βομβάη ή το Λονδίνο, κάτι που μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο ή σχεδόν απίθανο για αρκετές δεκαετίες.

Όλα τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι οι εταιρίες σταματούν την εξέλιξη των αυτόνομων συστημάτων για τα αυτοκίνητά τους. Πέρσι η VW δήλωσε ότι θα επενδύσει 2,6 δισ. δολάρια στην Argo AI, μία startup σε συνεργασία με την Ford. Η VW μάλιστα υποστηρίζει ότι θα ενισχύσει τις προσπάθειές της έτσι ώστε να φθάσει στο επίπεδο αυτονομίας 4 μέχρι το 2025. 

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Daimler-BMW με δικές τους προσπάθειες για το επίπεδο 4 και πάνω από 1.000 μηχανικούς να ασχολούνται με το ίδιο πρόγραμμα. Πάντως και οι δικές τους προσπάθειες δεν είναι για να εφοδιάσουν με τέτοια συστήματα τα πολυτελή τους σεντάν, αλλά για να δώσουν λύσεις στις sharing επιλογές του mobility, όπου και πάλι όμως η εντελώς αυτόνομη κίνηση μέσα στο χαοτικό περιβάλλον της πόλης αποτελεί μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση για όλους.

Πηγή: Automotive News