Γιατί ο Κορωνοϊός βλάπτει... σοβαρά τα diesel αυτοκίνητα


Όχι, ευτυχώς τα μηχανήματα δεν κολλάνε ιούς, όπως οι άνθρωποι. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι απρόσβλητα, σε κάθε κίνδυνο. Ειδικά σε ό,τι αφορά στα φίλτρα DPF που φέρουν τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

  • 9/4/2020

Ο περιορισμός των μετακινήσεων που έχει επιβληθεί στην Ελλάδα και σε κάθε άλλη σοβαρή χώρα αυτού του πλανήτη, αποτελεί την καλύτερη άμυνα απέναντι στην πανδημία που βιώνουμε. Όσο λιγότερο μετακινούμαστε, τόσο λιγότερες και οι πιθανότητες να νοσήσουμε, όπως αντίστοιχα να μεταδώσουμε τον ιό. Ενώ όμως αυτός ο εγκλεισμός κάνει καλό στους ανθρώπους, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να αποβεί μοιραίος σε ένα σύγχρονο πετρελαιοκίνητο όχημα.

Ο λόγος έχει να κάνει με την αρχή λειτουργίας των σύγχρονων φίλτρων κατακράτησης σωματιδίων, με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα σύγχρονα diesel αυτοκίνητα. Χοντρικά, κάθε πετρελαιοκίνητο μοντέλο, προδιαγραφών Euro 5 και νεότερο, μεταξύ άλλων, διαθέτει ένα τέτοιο φίλτρο DPF, που μπορεί να δεσμεύει βλαβερά σωματίδια άνθρακα που προκύπτουν από την καύση. Αυτά συσσωρεύονται στο εσωτερικό του, γεμίζοντας σιγά σιγά το διαθέσιμο χώρο που έχει. Όταν λοιπόν φτάσει η ώρα, το φίλτρο αυτό θα πρέπει να καθαρίσει. Όχι με τη βοήθεια κάποιου μηχανικού, στο συνεργείο, αλλά μόνο του, με μία διαδικασία που λέγεται αναγέννηση.

Για να πραγματοποιηθεί όμως η αναγέννηση αυτή, χρειάζεται το όχημα να λειτουργεί συνεχώς, για τουλάχιστον 15 με 20 λεπτά και σε μέσες στροφές κινητήρα, τουλάχιστον 2.500 σ.α.λ. Στην πράξη, υπό κανονικές συνθήκες, ο μέσος οδηγός θα κάνει εβδομαδιαία τουλάχιστον μία διαδρομή 10-20 χιλιομέτρων, οπότε συνήθως αυτή η διαδικασία γίνεται ανεπαίσθητα, χωρίς να την καταλάβει. Κάποιοι παρατηρητικοί, βέβαια, μπορούν να αντιληφθούν ότι στη φάση αυτή απενεργοποιείται το start/ stop, παράγεται μία ιδιαίτερη οσμή και ο κινητήρας καταναλώνει ελαφρά περισσότερο καύσιμο, ακριβώς για να ανεβάσει θερμοκρασία που θα βοηθήσει στην καύση.

Αυτό το διάστημα, ωστόσο, οι μετακινήσεις όλων έχουν περιοριστεί σημαντικά. Οι περισσότερες διαδρομές είναι τόσο μικρές που οριακά προφταίνει να θερμανθεί ο κινητήρας. Έτσι, η κάπνα αυτή συσσωρεύεται στο φίλτρο DPF, χωρίς να μπορεί να καεί. Εάν λοιπόν έχετε στην κατοχή σας ένα τέτοιο αυτοκίνητο, καλό θα είναι να κάνετε, μία στο τόσο, μία μεγάλη βόλτα, ώστε να δίνετε τη δυνατότητα στο φίλτρο να ολοκληρώνει την αναγέννηση.

Εάν δεν το κάνετε, νομοτελειακά, κάποια στιγμή το φίλτρο θα φράξει, θα ανάψει η σχετική προειδοποιητική λυχνία και τότε θα πρέπει να ακολουθήσετε τις οδηγίες του κατασκευαστή, πηγαίνοντας στις περισσότερες των περιπτώσεων στο συνεργείο. Με δεδομένο ότι η ζημιά από ένα τέτοιο φίλτρο εύκολα μπορεί να φτάσει αρκετές χιλιάδες ευρώ, καλό είναι να δίνουμε την απαραίτητη προσοχή για τη φροντίδα των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μας, ώστε να αποφύγουμε τα χειρότερα.