Γιατί είναι απαραίτητο το AdBlue στους σύγχρονους κινητήρες diesel;


ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΔΟ ΤΩΝ ΕΤΩΝ ΟΙ ΝΟΡΜΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΚΑΥΣΑΕΡΙΩΝ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΑΥΣΤΗΡΕΣ. ΩΣ ΕΚ ΤΟΥΤΟΥ, ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΤΡΟΠΟΥΣ ΝΑ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΙΟ «ΚΑΘΑΡΑ» ΚΑΥΣΑΕΡΙΑ.

  • μιχαλης κατωποδης
  • 16/3/2020

Αυτό είναι, λίγο έως πολύ, το πρόβλημα που μας οδήγησε στην ανακάλυψη του AdBlue. Πρόκειται για ένα υγρό που χρησιμοποιούν οι σύγχρονοι κινητήρες diesel με σύστημα SCR - Selective Catalytic Reduction. Μπορεί κανείς να το προμηθευτεί από τα πρατήρια καυσίμων και τα συνεργεία, είναι αρκετά οικονομικό και μία μικρή ποσότητα αυτού αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες ενός αυτοκινήτου για αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα.

Από χημικής απόψεως, πρόκειται ουσιαστικά για ένα υγρό διάλυμα, με σύνθεση περίπου κατά 67,5% απιονισμένο νερό και 32,5% ουρία. Κάτι παρόμοιο με αυτό που παράγεται από τις βασικές ανθρώπινες λειτουργίες, αν και δεν θα συνιστούσαμε σε κανέναν να πειραματιστεί με αυτό που του περνάει από το μυαλό… Χοντρικά, η παραγωγή του AdBlue γίνεται με την έκθεση σε θερμότητα μίας αναλογίας συνθετικής αμμωνίας και διοξειδίου του άνθρακα.

Η ουσία αυτή, όταν θερμαίνεται στο σύστημα εξαγωγής, απελευθερώνει αμμωνία, ένα χρήσιμο συστατικό για την αναγωγή ορισμένων από τα πιο επικίνδυνα οξείδια του αζώτου. Τα NOx, όπως συχνά τα απαντάμε στη βιβλιογραφία, μπορούν σε μεγάλο βαθμό να διασπαστούν με την καταλυτική δράση του AdBlue σε δύο ακίνδυνα προϊόντα, νερό (υδρατμούς) και άζωτο.

Εδώ αξίζει να αναφερθεί πως το AdBlue έχει πολύ μέλλον για τους κινητήρες diesel. Το νέο Volkswagen Golf, για παράδειγμα, θα είναι το πρώτο που θα φέρει το δίλιτρο TDI σύνολο των 150 ίππων, με προδιαγραφές ρύπων Euro 6d. Χάρη στην τεχνολογία Twin Dosing, ένα εξελιγμένο SCR που χρησιμοποιεί δύο μπεκ έκχυσης AdBlue, σε διαφορετικές φάσεις του συστήματος εξαγωγής, καταφέρνει να περιορίζει τις εκπομπές NOx κατά 80%!

Στην πράξη, ένας κάτοχος ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου θα έχει δει σίγουρα, δίπλα στην είσοδο παροχής καυσίμου, την αντίστοιχη τάπα του AdBlue. Τα σύγχρονα diesel αυτοκίνητα μπορούν να δεχτούν περίπου 10-20 λίτρα AdBlue, ποσότητα ικανή να διαρκέσει περίπου 15.000 χιλιόμετρα. Έτσι ώστε συνήθως να ασχολείται κυρίως το συνεργείο με αυτό, στα τακτικά service. Εάν, παρόλα αυτά, το AdBlue τελειώσει νωρίτερα, μία ένδειξη στο ταμπλό αρχίζει να ενημερώνει το χρήστη τουλάχιστον 1.000 χλμ. πριν ότι θα πρέπει να προσθέσει AdBlue. Εάν δεν το κάνει και αφήσει το AdBlue να εξαντληθεί, για λόγους προστασίας, ο κινητήρας δεν πρόκειται να εκκινήσει.

Διαβάστε ακόμη

Κορωναϊός: Πώς θα απολυμάνεις το εσωτερικό του αυτοκινήτου σου

Κορωναϊός: Χρεωκοπία μέχρι το Μάιο για τις αεροπορικές εταιρείες βλέπουν αναλυτές