Μπορεί το χρώμα του αυτοκινήτου να μην έχει καμία σχέση με την απόδοσή του, το πώς συμπεριφέρεται ή άλλα ποιοτικά χαρακτηριστικά του, όμως είναι δεδομένο ότι αποτελεί καθοριστικό παράγοντα κατά την αγορά ενός νέου οχήματος. Έρευνα του Axalta από το 2021 αποκαλύπτει πως στο 88% των αγορών νεών αυτοκινήτων, η επιλογή του σωστού χρώματος είναι πολύ ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων των καταναλωτών.
Υποσυνείδητα, μέσα από την ποπ κουλτούρα, καθώς και τις κοινωνικές συμβάσεις και τα στερεότυπα, ο κάθε ένας από εμάς επιλέγει ένα χρώμα με βάση τις αξίες από τις οποίες εμφορείται και τα βιώματα που έχει.
Κόκκινο: Δυναμισμός και υψηλές επιδόσεις
Από παιδιά μαθαίνουμε ότι τα κόκκινα αυτοκίνητα είναι γρήγορα, με υψηλές επιδόσεις, θορυβώδεις κινητήρες, γεμάτα πάθος και ένταση. Σε αυτό συνέβαλε τα μέγιστα η επιλογή της Ferrari να βάψει τα αυτοκίνητά της στο κόκκινο χρώμα, το επίσημο αγωνιστικό χρώμα της Ιταλίας προπολεμικά, και να ακολουθήσει αυτή τη στρατηγική μέχρι και σήμερα. Τόσο πολύ συνδέθηκε το κόκκινο με τα δημιουργήματα του Μαρανέλο που υπάρχουν δεκάδες αποχρώσεις του (Rosso Corsa, Rosso Scuderia, Rosso Fiorano, κ.ά.), ενώ τη δεκαετία του '90, το 85% των μοντέλων που έβγαιναν από το εργοστάσιο ήταν απαρεγκλίτως κόκκινα.
Αυτή η έννοια της σύνδεσης του κόκκινου με το γρήγορο και το δυναμικό ισχύει ακόμα κι όταν επιλέγουμε το χρώμα για ένα απλό, συμβατικό αυτοκίνητο στην αντιπροσωπεία, και το εκμεταλλεύονται και οι εταιρείες για να αναδείξουν αυτά τα χαρακτηριστικά των προϊόντων τους.
Κίτρινο: Μαγνητίζει το βλέμμα και προκαλεί ευφορία
Όταν μια εταιρεία θέλει να κερδίσει τις εντυπώσεις, βάφει το αυτοκίνητό της κίτρινο, και το εξασφαλίζει με βεβαιότητα. Μπορεί να συνδέουμε το χρώμα με τα ταξί, αλλά η πραγματικότητα είναι πως έχει αποδειχθεί ότι προσελκύει τολμηρούς οδηγούς, με ζωντάνια και ενεργητικότητα πίσω απ' το τιμόνι.
Στις ΗΠΑ, δε, επιλέγεται αρκετά ως το χρώμα που θα ντύσει ένα vintage muscle car, ενώ είναι και μία πολύ καλή επένδυση για το μέλλον, αφού τα αυτοκίνητα με κίτρινο χρώμα κρατάνε περισσότερο την αξία τους μέσα στα χρόνια.
Πράσινο: Αγωνιστικό, αλλά και οικολογικό
Στις αρχές του περασμένου αιώνα, το πράσινο είχε συνδεθεί αρκετά με τους αγώνες, καθώς ήταν το επίσημο χρώμα της Μεγάλης Βρετανίας στο motorsport. Το British Racing Green πήρε μυθικές διαστάσεις μέσα στα χρόνια, καθώς αυτή η ιδιαίτερη απόχρωσή του, βαθιά και αρκετά «σκοτεινή», έγινε συνώνυμο πολλών μοντέλων της Aston Martin και της Lotus ανά τα χρόνια, κάνοντας τους ανθρώπους που επέλεγαν να βάψουν έτσι τα δικά τους αυτοκίνητα να συνδέονται με την αίσθηση της ταχύτητας και της πολυτέλειας.
Τα τελευταία χρόνια, όμως, το πράσινο έγινε το χρώμα της οικολογίας, και πολλά από τα οχήματα νέας ενέργειας, όπως είναι π.χ. τα ηλεκτρικά, το υιοθέτησαν με στόχο να προβάλουν και οπτικά το πόσο «πράσινα» είναι. Η πράσινη ενέργεια, η πράσινη μετάβαση, η αντιστοίχιση δηλαδή της φύσης με το καθαρό, το νέο, την κινητικότητα χωρίς βλαβερό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Πλέον, οι σκούρες αποχρώσεις του πράσινου μπορούν να υποδηλώνουν παραδοσιακές αξίες ή μια αίσθηση κομψότητας, ενώ οι πιο ανοιχτές αποχρώσεις προτιμώνται συχνά από τους... περιπετειώδεις επαναστάτες.
Μπλε: Σιγουριά και εμπιστοσύνη
Το μπλε έχει συνδεθεί με αξίες όπως η εμπιστοσύνη, η αξιοπιστίακαι η πραότητα, και αν το προτιμάτε για τα οχήματά σας, ίσως αυτές οι αξίες να σας χαρακτηρίζουν.
Σε πιο σκούρες αποχρώσεις, όπως το royal blue (βασιλικό μπλε), τότε υπάρχει και η έννοια της εξουσίας, και προτιμάται αρκετά από ανθρώπους που αγοράζουν μεγάλα, επιβλητικά αυτοκίνητα. Το ανοιχτό μπλε είναι μάλλον πιο κοντά στις έννοιες της αισιοδοξίας και της δημιουργικότητας.
Η επιρροή που ασκεί το μπλε στους λάτρεις των αυτοκινήτων αποδεικνύεται από θρυλικές αποχρώσεις όπως το ανοιχτό μπλε της αγωνιστικής στολής της Gulf Oil. Συχνά περιγραφόμενο ως θαλασσί και μαζί με μία συγκεκριμένη απόχρωση του πορτοκαλί, εκφράζει αισιόδοξη αυτοπεποίθηση, ενώ έγινε διάσημο για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του '60, όταν το φορούσαν τα Ford GT40 που κέρδισαν το Le Mans στις δύο τελευταίες από τις τέσσερις συνεχόμενες συνολικές νίκες τους.
Πρόσφατα το είδαμε και στα μονοθέσια της Williams στη Formula 1, κατά τη διάρκεια του Grand Prix στο Σάο Πάολο.
Τα πιο δημοφιλή: Λευκό και μαύρο
Αυτοκίνητα που είναι μαύρα, λευκά και γκρι, ανήκουν σε μία ξεχωριστή κατηγορία, και είναι γεγονός ότι μονοπωλούν το ενδιαφέρον των αγοραστών. Έρευνα του 2024 αποκάλυψε πως το 71% των οχημάτων που πωλήθηκαν το 2023 παγκοσμίως ήταν λευκά, μαύρα, γκρι και ασημί.
Το λευκό συνδέεται με την πρακτικότητα, την απλότητα και τον μινιμαλισμό. Το μαύρο σχετίζεται με τη δύναμη και τη σοφία, ενώ το γκρι και το ασημί δίνουν την αίσθηση πως ο οδηγός θέλει να «κρυφτεί» μέσα στο πλήθος με την επιλογή του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Καύσωνας: Το μαύρο χρώμα «ψήνει» το αυτοκίνητο – Δείτε το πείραμα (video)
Toyota: Αυτό το νέο χρώμα θυμίζει κάτι από την κληρονομιά της (photos)





ΔΗΜΟΦΙΛΗ




