Η Turo είναι η Airbnb των αυτοκινήτων


Κατά τη διάρκεια του 95% του χρόνου μιας ημέρας βρίσκονται γύρω μας αυτοκίνητα. Πώς μπορούμε να κερδίσουμε χρήματα από αυτά τούτον τον καιρό μας δείχνει η αμερικανική εταιρεία παροχής αυτοκινήτων, Turo. Μάλιστα, ο CEO της εταιρείας, Andre Haddad, προσφέρει ακόμα και τα δικά του super cars.

 
  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 20/11/2018

Όλες οι αγάπες του εμφανίζονται τις Κυριακές. Δε μιλάμε για τα δικά του παιδιά, αλλά για τα πεντακάθαρα αυτοκίνητά του. Ο Andre Haddad τα είχε οργανώσει όλα ειδικά για... επαγγελματίες φωτογράφους: αρκετά Tesla, Porsche 911 και Audi R8. Πέντε αυτοκίνητα - ή καλύτερα: πύραυλοι - με συνολικά πάνω από 2.000 PS. Ωστόσο, τη λιγότερη ματαιοδοξία την έχει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Turo, που παραβρέθηκε στη φωτογράφιση από καθαρά επιχειρηματικό ενδιαφέρον: Τα καλύτερα φωτογραφημένα οχήματα μπορούν απλά να δανειστούν καλύτερα.

Να δανειστούν; Τα οχήματα αξίας 100.000 ευρώ και άνω μπορούν να ενοικιαστούν ιδιωτικά; Ο Haddad χαμογελά: «Αν μπορώ να βγάζω τα προς το ζην από αυτά, τότε δε θα έχω ενοχική συνείδηση, επειδή ξοδεύω τόσα χρήματα για τα αυτοκίνητα», λέει ο Λιβανέζος.

Σε κάτι τέτοιες σκέψεις βασίζεται η ιδέα της Turo: Αν τα περισσότερα οχήματα παραμένουν ακίνητα για το περίπου 95% του χρόνου ούτως ή άλλως, γιατί να μη δανείζονται και να κερδίζονται χρήματα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου; Είναι σαν την εφαρμογή της Airbnb στα αυτοκίνητα, αν και, βέβαια, αυτή η ενοικίαση γίνεται μέσω internet και εφαρμογών δεν αφορά την ακίνητη περιουσία, αλλά την κινητή.

Δεν είναι η πρώτη ιδέα, την οποία ο Haddad προώθησε στη διεθνή ψηφιακή αγορά. Ήδη στα τέλη της δεκαετίας του 1990, κατάφερε στο Παρίσι, όπου είχε διαφύγει από το Λίβανο, με την ίδρυση του “iBazar” την έναρξη μιας από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές αγορές στο internet. Το 2001, το iBazar αγοράστηκε από την Ebay για 140 εκατομμύρια δολάρια, και ο Haddad εργάστηκε για λίγο στον οίκο των διαδικτυακών πλειστηριασμών, πριν γίνει διευθύνων σύμβουλος της πύλης shopping.com.

Πάντως, και αυτό το site αποκτήθηκε το 2005 από την Ebay για 600 εκατομμύρια δολάρια. Είναι ασφαλές να υποθέσουμε ότι κάποιος, όπως ο Haddad, ξέρει πώς να συγχωνεύσει τον ιστό του καταναλωτή και τα μεγάλα δεδομένα με έναν κερδοφόρο τρόπο. Εάν κάποιος πιέσει για τη δημιουργία ενός airbnb για αυτοκίνητα, θα πρέπει να κοιτάξουν όλοι προσεκτικά, αν έχει ξανασυμβεί κάτι αντίστοιχο στο παρελθόν.

Ο ίδιος εξηγεί το πάθος του για την επιχειρηματικότητα με τη δική του ιστορία ζωής. «Όταν οι άνθρωποι φεύγουν από μια χώρα, αυτό σημαίνει μόνο ότι δε θέλουν πλέον να δεχτούν τις συνθήκες όπως είναι», λέει ο Haddad κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο Βερολίνο, παίζοντας το βραχιόλι του Apple Watch του.

Ο ιδρυτής της Apple, Steve Jobs, γιος ενός Σύριου μετανάστη, επηρεάστηκε από ένα τέτοιο υπόβαθρο, όπως το αφεντικό της Amazon, Jeff Bezos, ο οποίος ανατράφηκε από τον πατριό του, που κατάγεται από την Κούβα. «Κάποιοι με background μετανάστευσης δε θέλουν απλώς να αλλάξουν τις συνθήκες διαβίωσής τους, αλλά να δημιουργήσουν κάτι που θα κάνει τον κόσμο καλύτερο».

Τα παραπάνω ακούγονται ότι συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με τον παλιό αμερικανικό «οδηγό». Ο Haddad μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες πριν από 15 χρόνια, από τότε ζει στο San Francisco με τη σύζυγό του και τα τρία παιδιά, που γεννήθηκαν από παρένθετες μητέρες. Και τώρα κερδίζει χρήματα μεταξύ άλλων με την ενοικίαση των αυτοκινήτων του. Το 2018 έχει βγάλει μέχρι στιγμής 30.000 $. Πάντως, κανείς δεν αναφέρει ότι αρκετά Tesla ή ακόμα και Porsche είναι δικά του.

Περίπου 1.500 ιδιώτες δανειστές διαθέτουν επί του παρόντος τα οχήματά τους στην Turo -τα περισσότερα από αυτά στο Μόναχο, τη Φρανκφούρτη και το Βερολίνο- και πάνω από 50.000 έχουν εγγραφεί ως χρήστες στη Γερμανία. Στα τέλη Ιουλίου, υπήρχαν σχεδόν 300.000 οχήματα παγκοσμίως, που προσφέρονταν προς πώληση μέσω της Turo.

Μια Lamborghini Huracan διατίθεται προς 524 ευρώ/μέρα

Ο πάροχος δίνει συστάσεις στους «οικοδεσπότες» σχετικά με τα ποσά που θα μπορούσαν να πάρουν για το όχημά τους. Ωστόσο, ο δανειστής δεσμεύεται για το ποσό, που πραγματικά θα εισπράξει. Οι τιμές ποικίλλουν εξαιρετικά: Μια Pontiac Bonneville του 1967 προσφέρεται στο Μόναχο για 111 ευρώ την ημέρα, ένα VW up! του 2012 διατίθεται εκεί προς 22 ευρώ. Στο Βερολίνο υπάρχει μια Mercedes S-Class του 2009, που έχει μετατραπεί σε μοντέλο φυσικού αερίου, διατίθεται ήδη με 60 ευρώ, ενώ ένα Ford Mustang GT με 441 ίππους... «χτυπά» με 129 ευρώ. Οι εμπορικοί φορείς προσφέρουν επίσης μέσω της Turo, μία Lamborghini Huracan (610 PS, 325 km/h) με 524 ευρώ την ημέρα.

Κάθε αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο με 100 εκατομμύρια ευρώ, κάτι που αποτελεί το κύριο μέρος των εξόδων για την Turo. Από την άλλη πλευρά, σχεδόν κανένας δε θα παραδώσει εθελοντικά το αυτοκίνητό του - η τιμή καταλόγου της προαναφερθείσας Lamborghini ανέρχεται στα 178.500 ευρώ - αν αφεθεί πιθανό ατύχημα στο κόστος του ή η ασφάλισή του αυξηθεί.

Υπάρχει αρκετός χώρος στην αγορά για την Turo στη Γερμανία; Η DriveNow, η οποία είναι εφοδιασμένη με BMW και MINI, ξεκίνησε στο Μόναχο το 2011 με ένα στόλο 300 οχημάτων και τον Ιούλιο του 2018, δηλαδή 7 χρόνια αργότερα, 3.370 οχήματα. Το Car2Go, το μοντέλο διανομής αυτοκινήτων από τη Daimler με αυτοκίνητα της θυγατρικής Smart, είχε 3.910 οχήματα αυτό το καλοκαίρι.

Ακόμα κι αν τα δύο εμπορικά σήματα συγχωνευθούν, για να γίνουν ο μεγαλύτερος πάροχος carsharing στη Γερμανία -όπως έχει προγραμματιστεί- δε θα υπάρχει σχεδόν κανένα πρόβλημα με την Turo. Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες DriveNow, Flinkster κτλ. είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούνται για τις μικρές αποστάσεις σε μεγάλες πόλεις και μητροπολιτικές περιοχές.

Στη Γερμανία τα οχήματα κρατούνται μέσω της Turo για περίπου τρεις ημέρες, στις ΗΠΑ οι μέρες είναι τρεις και μισή. Στην DriveNow, ωστόσο, η μέση περίοδος ενοικίασης στη Γερμανία είναι μεταξύ 20 και 40 λεπτών. Όμως, αυτό που έχει σημασία τελικά είναι ότι «οι πολίτες έχουν πρόσβαση σε ένα πλήρες φάσμα υπηρεσιών που τους επιτρέπει να απαλλάσσονται του αυτοκινήτου τους χωρίς να χάνουν την άνεσή τους».

Όποιος ψάχνει αυτοκίνητα στην Turo, θα εκπλαγεί από την ποσότητα ηλεκτροκίνητων οχημάτων, που μπορούν να βρεθούν εκεί: Tesla Model X (228 ευρώ/ημέρα), BMW i3 (49 ευρώ) ή και Nissan E-NV200 (45 ευρώ). Προφανώς, οι ιδιοκτήτες δεν είναι οι μόνοι ενθουσιώδεις για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα τους, αλλά τους αρέσει και να μοιράζονται τον ενθουσιασμό τους.