Ηλεκτρικά αυτοκίνητα και νέα ελαστικά: Ένα… κρυμμένο πρόβλημα


Ποια είναι η μεγάλη πρόκληση που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι ιδιοκτήτες των πρώτων ηλεκτρικών μοντέλων όταν έρθει η ώρα να αλλάξουν τα ελαστικά τους. Γιατί η αλλαγή ελαστικών μπορεί να αποδειχθεί πονοκέφαλος;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 20/6/2022

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν αργά αλλά σταθερά χώρο στην παγκόσμια και την ευρωπαϊκή αγορά και ήδη βλέπουμε πολλά να κυκλοφορούν και στους ελληνικούς δρόμους. Αλλά καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή και περνά η πρώτη περίοδος που τα ελαστικά τους είναι τελείως καινούρια, ξεκινούν φθείρονται στα πρώτα τους σετ ελαστικών και θα έρθει η ώρα της αλλαγής.

Όμως, αυτή μπορεί να μην είναι τόσο εύκολη. Πολλοί από τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αντιμετωπίσουν ένα ενδιαφέρον δίλημμα. Σε πολλές περιπτώσεις η βιομηχανία αγωνίζεται να κατασκευάσει αρκετά ελαστικά ειδικά για EV, αλλά αυτό σημαίνει ότι τα συμβατικά ελαστικά ίσως δεν είναι η ιδανική επιλογή για το νέο σας ηλεκτρικό μοντέλο.

Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται σήμερα διαθέτουν ένα πολύ συγκεκριμένο ελαστικό ειδικά κατασκευασμένο για αυτά από μια συγκεκριμένη μάρκα. Για παράδειγμα, τα μοντέλα της Tesla έρχονται συχνά με ειδικά ελαστικά από τη Michelin που διαθέτουν τη λεγόμενη "Acoustic Tech".

Αυτό είναι το όνομα της τεχνολογίας για τον αφρό που είναι κολλημένος στον εσωτερικό σκελετό του ελαστικού. Ενώ όμως από ανεξάρτητες αναφορές φαίνεται να υπάρχουν πολύ οριακές διαφορές στον ήχο αυτών των ελαστικών, σχεδόν κάθε ιδιοκτήτης Tesla όπως φαίνεται θέλει να τοποθετήσει ξανά τον ίδιο ακριβώς τύπο που είχε αρχικά το αυτοκίνητο.

Όμως, ένα πλήρες σετ αυτών των ελαστικών είναι πολύ ακριβό και κοστίζει τουλάχιστον 1.000 ευρώ ή και περισσότερο, ανάλογα με τις διαστάσεις. Οι αγοραστές που διαθέτουν λιγότερο ακριβά ηλεκτρικά οχήματα όπως το Nissan Leaf ή το Hyundai Kona είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τετραψήφια ποσά για νέα ελαστικά; Μάλλον όχι.

Και εκεί έγκειται ένα μέρος του προβλήματος. Υπάρχουν πολύ λίγα ελαστικά aftermarket ειδικά κατασκευασμένα για EV, οπότε οι οδηγοί θα είναι πολύ περιορισμένοι στις επιλογές τους αν θέλουν ένα τέτοιο ελαστικό. Εκτός αν είναι τυχεροί και το νέο τους μοντέλο «φοράει» συμβατικά ελαστικά σε πιο δημοφιλείς διαστάσεις, που τελικά είναι και πιο εύκολο να βρεθούν.

Φυσικά, η ιδέα ενός ελαστικού κατασκευασμένου ειδικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ενδιαφέρουσα. Εκτός από το να κάνουν το ίδιο το ελαστικό πιο αθόρυβο, αυτά τα ειδικά εξελιγμένα ελαστικά για EV έχουν σκοπό να μειώσουν την αντίσταση κύλισης, η οποία είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για την αύξηση ή την επίτευξη της αυτονομίας που ανακοινώνει ο κατασκευαστής. Βέβαια, το εξαιρετικό κράτημα και η χαμηλή αντίσταση κύλισης είναι αντίθετα χαρακτηριστικά και οι εταιρείες επιλέγουν να θυσιάσουν το πρώτο έστω σε ένα βαθμό.

Εάν οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών μοντέλων επιθυμούν περισσότερη πρόσφυση από αυτή που μπορούν να προσφέρουν τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης και επιλέξουν τη λύση των γνωστών σπορ ελαστικών από μεγάλες εταιρείες, τότε θυσιάζουν ένα μέρος από την αυτονομία που μπορεί να επιτύχει το ηλεκτρικό τους μοντέλο.

Το καλό νέο είναι ότι τώρα ένα σύνολο διαφορετικών κατασκευαστών ελαστικών βρίσκεται στη διαδικασία να κάνει το καλύτερο δυνατό για να ανταποκριθούν στη ζήτηση, καθώς αυτή αναμένεται να μεγαλώνει. Οι Pirelli, Bridgestone, Goodyear, Michelin και άλλες γνωστές εταιρείες ελαστικών έχουν αναπτύξει τα πλάνα τους για τη δημιουργία νέων ελαστικών που θα μπορούν να τοποθετηθούν σε διάφορες μάρκες και ηλεκτρικά μοντέλα.