Καύσιμα: Όσο οι τιμές ανεβαίνουν, τα φορολογικά έσοδα "γκρεμίζονται"


Τα στοιχεία δείχνουν πως αν η κατανάλωση πέσει περισσότερο από 10% σε σχέση με πέρυσι είναι πολύ πιθανό τα δημόσια ταμεία να «μπουν μέσα», παρά τη βαριά φορολογία που έχει εφαρμοστεί.

  • 27/5/2022

Τις σημαντικές επιπτώσεις συνολικά στην ελληνική οικονομία από το ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων επιχειρεί να καταγράψει με πρόσφατο δημοσίευμα το moneyreview.gr. 

Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι η φορολογική πολιτική που έχει εφαρμοστεί στον τομέα των καυσίμων δεν επηρεάζει μόνο την τσέπη των πολιτών οι οποίοι δυσκολεύονται να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους, αλλά και τα κρατικά ταμεία τα οποία είναι πολύ πιθανό να «μπουν μέσα» από τη μείωση της κατανάλωσης.

Αναλυτικά προκύπτει ότι σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης με την τιμή λιανικής να ορίζεται στα 2.2€, το ποσό που εισπράττει το δημόσιο ανέρχεται στα 1.124€. Τα 0.7€ είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και τα υπόλοιπα 0.424€ είναι ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).

Η βασική διαφοροποίηση των δύο φόρων είναι ότι η απόδοση του πρώτου εξαρτάται αποκλειστικά από τον όγκο πωλήσεων ενώ ο δεύτερος εξαρτάται συνδυαστικά και από τον όγκο των πωλήσεων αλλά και από τη διαμόρφωση της τιμής.

Για να μπορέσει να γίνει πιο κατανοητό το moneyreview.gr παραθέτει ένα παράδειγμα:

  • Μάιος 2021: Η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι στα 1.612€/λίτρο και το δημόσιο εισπράττει από αυτά τα 1.01€. Δηλαδή, οι φόροι αντιστοιχούν στο 63.5% της τιμής. Σε πωλήσεις ενός δισεκατομμυρίου λίτρων, τα έσοδα εκτιμώνται σε περίπου 1 δισ. ευρώ.
  • Μάιος 2022: Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 2.2€/λίτρο κάτι που σημαίνει ότι έχει ανατιμηθεί κατά 36% σε σχέση με πέρυσι. Ο φόρος ανά λίτρο έχει διαμορφωθεί στα 1.12€. Δηλαδή, είναι αυξημένος κατά 11% σε σχέση με πέρυσι (λιγότερο σε σχέση με την τιμή λιανικής) γι’ αυτό και η αναλογία του ως προς την τελική τιμή έχει υποχωρήσει από το 63,5% της τιμής στο 52,18%. Αν λόγω της υψηλότερης τιμής οι πωλήσεις αντί για το ένα δισεκατομμύριο λίτρα υποχωρήσουν στα 900 εκατομμύρια (δηλαδή κατά 10%), τότε το δημόσιο εισπράττει τα ίδια λεφτά με πέρυσι. Αν η μείωση της κατανάλωσης είναι μεγαλύτερη του 10%, τότε το δημόσιο αρχίζει να «μπαίνει μέσα».

Το δημοσίευμα αναφέρει επίσης πως είναι αρκετά πιθανό τα στοιχεία να μην δείξουν μείωση της κατανάλωσης για το πρώτο εξάμηνο σε σχέση με την περυσινή χρονιά, αφού το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2021 είχαμε lockdown και η κατανάλωση των καυσίμων ήταν σε χαμηλά επίπεδα. Το δεύτερο εξάμηνο η διαφορά αναμένεται να γίνει περισσότερο αισθητή με ότι μπορεί να σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τα δημοσιονομικά της χώρας.

Πηγή: moneyreview.gr